شناسهٔ خبر: 29350984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در چهارمین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر ویژه برنامه‌های هفته وحدت بررسی شد

باتوجه به آغاز ماه شریف ربیع الاول و میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) شورای امر به معروف و نهی از منکر در چهارمین جلسه خود به بررسی ویژه برنامه‌های هفته وحدت پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارمین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ویژه برنامه‌های ایام هفته وحدت و میلاد حضرت زهراء(س) برگزار شد.

حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر و رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به تقارن چهارمین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر با ماه شریف ربیع الاول، گفت: در قرآن کریم نعمت‌های فراوانی شمارش شده است و به ما دستور داده شده که نعمت‌های الهی را ذکر و شکرگذاری کنیم.

وی ادامه داد: خداوند در قران کریم در آیه 11 سوره مائده می‌فرماید« یا ایها الذین آمنو اذکروانعمت الله علیکم»، همچنین در آیه 114 سوره نحل نیز آمده است « واشکرو نعمت‌الله ....»، در بین نعمت‌هایی که خداوند متعال ارزانی داشته است تنها نعمتی که خداوند آن را به عنوان منت از آن یاد می‌کند نعمت رسالت پیامبر اکرم(ص) است و در این راستا می‌فرمایند « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ ».

رئیس شواری امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: آنقدر نعمت رسالت پیامبر(ص) بزرگ است که خداوند بر مومنان برای این نعمت منت می‌گذارد و ما برای هر نعمت باید شکرگذار باشیم و از آن نعمت یاد کنیم.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی یادآور شد: در آیه 7 سوره حشر آمده است « مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا »، بهترین مصداق «ما آتاکم الرسول» قرآن و عترت است که به عنوان دو میراث گران‌بهای پیامبر(ص) پاسداری شود. قرآن در مورد کتاب آسمانی می‌فرماید«خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ» و در مورد اهل‌بیت نیز می‌فرماید«قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى».

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه امروز ما پاسداشت میراث پیامبر اعظم(ص) است، یکی از سفارشات آن حضرت در مقوله امر به معروف و نهی از منکر است، قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید«یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ»، در این راستا نه تنها آن حضرت سفارشاتی دارند، بلکه خود ایشان در عمل آمر به معروف و ناهی از منکر بودند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از رسالت‌های اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به مناسبت‌های مذهبی در طول سال است. امروز هم قصد داریم برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) ویژه هفته وحدت را بررسی کنیم.  

در آغاز دستور جلسه اول مهدی محمدی دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: خوشبختانه وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهار برنامه مهم را مدنظر قرار دادند، ایشان معتقدند باتوجه به شرایطی که ایران در آن قرار دارد برنامه‌ها باید شکل امید بخش داشته باشد. از منظر ایشان باید به شکلی عمل کرد که روحیه یاس در مردم به حداقل برسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارند برنامه‌هایی که توسط ادارات کل ارائه می‌شود به بخش مردمی واگذار گردد و نیز برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که رفع شبه از انقلاب اسلامی کند. همچنین ایشان تاکید داشت باتوجه به شرایط اقتصادی دولت و وزارتخانه باید از اسراف و تبذیر در برنامه‌ها جلوگیری شود.

محمدی بیان کرد: بسیاری از جوایز هنری ما بعد از انقلاب رخ داده است و این هنرمندان در همین انقلاب رشد و نمو پیدا کردند. به همین منظور ما باید این اتفاقات را به دقت ببینیم تا آنگاه به اختلاف امروز فرهنگ و هنر با پیش از انقلاب پی ببریم.

وی ابراز داشت: خوشبختانه هریک از معاونت های ما برنامه های مختلفی برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارند، پیش تولیدات بسیاری از کارهای ما برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و ما برنامه های خود را از ماه‌های پیش کلید زدیم. در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، نشر، مطبوعات، مساجد و سایر بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه های مفصلی برای ایام فجر در نظر گرفته شده است. 

در ادامه محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با بیان اینکه وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی را نباید یک ظرف دید بلکه ما یک ظرفیت بزرگ در امر فرهنگ و هنر هستیم، گفت: امروز باید انقلاب اسلامی را از بعد زمانی و مکانی بررسی کنیم، به همین منظور ما باید از تمام ظرفیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ظرف انقلاب اسلامی استفاده کنیم، امروز ما اگر با شبهاتی روبرو هستیم به این خاطر است که بازار نقد را به راه ننداختیم و باید قدری به سمت جلو حرکت کنیم.

سید سعید سرابی مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری نیز خاطرنشان کرد: انجام یک فعالیت متمرکز می تواند خدمات وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی را در ظرف انقلاب اسلامی نمایان کند. ما می توانیم در قالب یک نمایشگاه یا جشنواره با حضور متمرکز سایر بخش ها دست آوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را معرفی کنیم.

در آغاز دستور جلسه دوم حسین علی جعفری مدیر روابط عمومی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه در سایت بچه‌های مسجد فعالیت های خوبی انجام شده است، تصریح کرد: یکی از اقدامات ما برگزاری مسابقه «انقلاب به روایت هنر» است که این مسابقه هم اکنون آغاز شده است.

وی ادامه داد: برای هفته وحدت نیز از روز گذشته ۱۸۱ هزار عنوان کتاب را به سراسر کشور ارسال کردیم که در این میان به کتابخانه های اهل تسنن کتب بیشتری اختصاص پیدا کرده است. همچنین سرود وحدت را نیز در این بخش کلید زدیم و سعی کردیم تمرکز خبرگزاری شبستان بروی گزارش‌های فعالیت‌های هفته وحدت باشد.

جعفری افزود: سومین همایش «پیامبر اعظم(ص)» ‌را هم در هفته وحدت خواهیم داشت، ضمنا جلب همکاری با شهرداری‌های تهران برای استفاده از اراضی عباس آباد، سینما سیار و نمایه های خیابانی برای هفته وحدت صورت گرفته است.

علی خانزاده نماینده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز عنوان کرد: جشنواره رسانه های دیجیتال اقوام با محو‌ریت استان کرمانشاه در هفته وحدت جز اقدامات اساسی ما خواهد بود، همچنین اپلیکیشنی برای شورای امر به معروف و‌ نهی از منکر در نظر گرفته‌ایم که تا به امروز امکان ارسال پوسترها و نماهنگ های هفته وحدت را خواهد داشت و در آینده مسابقات آنلاین کتاب خوانی را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

در ادامه علی فروهر نماینده مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ویژه برنامه‌های هفته وحدت گفت: برگزاری نمایشگاه عکس در لابی ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سالن همایش‌ها با همکاری سازمان ارتباطات، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و ‌مجمع تقریب مذاهب اسلامی اولین اقدام ما در این ایام خواهد بود.

وی ادامه داد: قصد داریم در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) با اهداء یک شاخه گل مزین به یک حدیث از پیامبر اکرم(ص) در تمامی ساختمان‌ها «تجلی جلوه رحمت پیامبر(ص)» را داشته باشیم. همکاری با شورای امر به معروف و نهی از منکر در اکران فیلم محمد رسول الله(مجید مجیدی) برای همکاران نیز دیگر اقدام ما در این ایام است.

علی غیاثی مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها نیز با بیان اینکه جشنواره تولیدات فرهنگی، هنری بعد از انقلاب با کارنامه هنری بعد از انقلاب که جنبه نمایشگاهی داشته باشد باید مدنظر قرار بگیرد، افزود: این آثار باید در یک فضایی به نمایش گذاشته شود، اما ایرادی به دایره فعالیت‌های شورا وجود دارد، حوزه فعالیت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر گسترده تعریف می‌شود و وقتی دایره اقدامات یک ستاد خیلی گسترده تر می شود متاسفانه به نتیجه خوبی نمی رسد. یکی از دلایل تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان ها و ‌عدم موفقیت آنها همین موضوع گستردگی است.  

در ادامه نجفی دبیر شورای مدیران معاونت فرهنگی با اشاره به اینکه سی آبان ماه امسال معاونت فرهنگی روزی را به نام « کتاب وحدت ادیان و مذاهب» نامگذاری خواهد کرد، تصریح کرد: خبرگزاری و ‌نشریه کتاب در این هفته؛ کتاب‌هایی را اختصاص به موضوع هفته وحدت و میلاد حضرت زهرا(س) می‌دهد.

وی تاکید کرد: باتوجه به همزمانی نمایشگاه‌های استانی، ما برنامه های ویژه‌ای در این ایام در نمایشگاه‌های خود خواهیم داشت، ضمنا برگزاری نشست «وحدت ملی اقوام و مذاهب و نشریات مکتوب» جز برنامه‌های ما در ایام هفته وحدت خواهد بود.

در پایان چهارمین جلسه شواری امر به معروف و نهی از منکر مرضیه شفاپور نماینده کمیسیون زنان و خانواده شورا گفت: باتوجه به اهمیت نقش بانوان در هفته وحدت ما یک روز را به برنامه «تهران گردی» یا «ری گردی» با هدف آشنایی با جاذبه‌های شهر تهران انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: در مورد روز «ولادت حضرت زینب(س)» نیز با هماهنگی دفتر امور ایثارگران به تکریم از بانوان ایثارگر خواهیم پرداخت. در ولادت حضرت زهرا(س) نیز طبق مصوبه سال پیش هفته زن را خواهیم داشت و در این هفته از ظرفیت معاونت‌های مختلف برای برنامه‌های متنوع استفاده می‌کنیم.

نظر شما