شناسهٔ خبر: 29350742 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیاست گذاری خرما نیازمند بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی است

بوشهر- ایرنا- رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: دولت باید برای سیاست گذاری در حوزه خرما از ظرفیت بخش خصوصی فعال در این بخش استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محسن رشید فرخی شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح نخسین نمایشگاه و جشنواره خرما در بوشهر افزوذ: در صورت استفاده نکردن از دیدگاه های فعالان حوزه خرما دولت و فعالان این عرصه هر دو متضرر می شوند.
وی بیان کرد: برای محصول خرما باید در دنیا بازاریابی شود و برپایی نمایشگاه ها به عنوان ویترین تجارت داخلی و خارجی اهمیت بسزایی در رونق صادرات این محصول دارد.
رشید فرخی ادامه داد: اکنون تونس با وجود اینکه هشتمین کشور دنیا در تولید خرما است توانسته در بحث فرآوری این محصول حرف نخست را در دنیا بزند.
وی گفت: این موفقیت بدون شک در سایه بها دادن به نمابشگاه ها حاصل شده و برای موفقیت در حوزه خرما باید از تونس به عنوان کشوری موفق در این زمینه الگو گیری شود.
رشید فرخی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه فرصت ارزشمندی است تا از مشتریان محصول خرما نیازسنجی های لازم برای اقلام مورد نیاز آن در حوزه این محصول صورت گیرد.
وی بیان کرد: یکی از لازمه های موفقیت صادرات خرما حضور مستمر در بازارهای هدف است و چنانچه به دلایلی تنها یکسال نیاز بازارهای مقصد فراهم نشود سایر کشورها از ایران جلو می زنند.
استاندار بوشهر گفت: با فرض کنار گذاشتن پارس جنوبی از این استان بعد از ظرفیت آبزی پروری حوزه خرما دومین ظرفیت ارزشمند استان بوشهر محسوب می شود.
عبدالکریم گراوند افزود: محصول خرما باید با بسته بندی با کیفیت، جذاب و بازار پسند به معرض فروش گذاشته شود.
وی اظهار داشت: استان بوشهر با ظرفیت تولید 150هزار تن خرما از 6 میلیون اصله نخل در سال قطب بزرگ تولید این محصول در کشور است.
گراوند افزود: برای بازاریابی خرما در بازارهای داخلی نیز جا برای کار زیاد است که در صورت شناسایی این ظرفیت می توان بخش عمده ای از مشکلات فروش این محصول را برطرف کند.
وی بیان کرد: برپایی نمایشگاه و جشنواره خرما و صنایع وابسته در بوشهر می تواند آغازی برای ارتقا صنعت خرمای کشور با بهره گیری از شیوه های نوین و پیشرفته دنیا باشد.
گراوند با اشاره به اجرای طرح نخلستان در شهرستان دشتستان استان بوشهر اظهار داشت: سال گذشته این طرح در170 هکتار از اراضی این شهرستان اجرا شد و بزودی نیز با حضور مسئولان کشور این طرح در 2 هزار و 400 هکتار از نخلستان های بخش سعدآباد دشتستان اجرایی می شود.
وی گفت: در نخلستان های آبپخش نیز باید ساز و کار لازم برای اجرای طرح نخلستان و بکارگیری شیوه های نوین آبیاری فراهم شود.
استاندار بوشهر افزود: تولید پایدار منوط به بهره گیری از شیوه های نوین است که این مهم در استان بوشهر با اجرای طرح نخلستان بطور جدی در دستور کار قرار گرفته است.
گراوند در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ساختار اداری به عنوان مانعی بزرگ برای حل بخش عمده ای از مشکلات باید مورد بازنگری قرار گیرد.
استاندار بوشهر ادامه داد: توسعه کشور با تمرکزگرایی مطلق راه به جایی نمی برد و مسئولان منطقه ای باید اختیار بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: در این زمینه کارگروه های مبادلات مرزی باید اختیارات لازم را داشته باشد و خود را وابسته به مدیران مرکز نشین نکند.
گراوند افزود: نظام جمهوری اسلامی باید اختیارات محلی منطقه ای را افزایش دهد که این خود گره گشای بسیاری از مشکلات درون استانی خواهد بود.
نخستین جشنواره و نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته از 22 تا 24 آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی بوشهر دایر است.
7212/6043

نظر شما