شناسهٔ خبر: 29350195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

70 هزار خانه در کمتر از 9ماه در استان کرمانشاه ساخته شد

استاندار کرمانشاه به مناسبت سالگرد حادثه زلزله در این استان در گزارش عملکردی گفت: 70 هزار خانه در کمتر از 9 ماه ساخته و یا تعمیر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، هوشنگ بازوند در مراسم آئیین اهدای ماشین‌آلات تهیه شده توسط شهرداری تهران به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اظهار داشت: زلزله کرمانشاه درس‌ها و ویژگی‌هایی را برای ما داشت و امیدوارم بتوانیم تجاربی که در این زلزله به دست آورده‌ایم به شهر تهران نیز منتقل کنیم.

وی افزود:‌اگر زلزله‌ای 7 ریشتری در تهران اتفاق بیفتد مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند که مسئولین می‌توانند از تجارب ما استفاده کنند. زلزله کرمانشاه بزرگترین زلزله در غرب کشور بود و وسعت زیادی  داشت.

بازوند افزود: زلزله کرمانشاه حدود 9 شهرستان، 22 شهر و 1932 روستا را تحت تاثیر قرار داده بود و 5 هزار و 435 پس لرزه نیز این زلزله داشته است.

وی گفت: هنگام وقوع زلزله با مشکلات متعددی در حوزه آب و برق مواجه بودیم که تلاش شد در اسرع وقت این مشکل حل شود.

استاندار کرمانشاه گفت: در مسیرهای جاده‌ای دکل‌های فشار قوی برق جانمایی شده بود که به دلیل ریزش کوه یکی از این دکل‌ها از بین رفته بود و برق کل منطقه قطع شد. بنابراین جانمایی ایجاد دکل‌های برق نیز بسیار حائز اهمیت است.

بازوند افزود:در روزهای نخست اسکان اضطراری افراد را با استفاده از توزیع چادر آغاز کردیم و پس از آن به سمت احداث کانکس‌ها رفتیم که البته این موضوع نیز مشکلاتی در بر داشت که به دنبال حل آن هستیم ولی به سمت اسکان موقت اردوگاهی پیش نرفتیم و تلاش کردیم اسکان‌های موقت در نزدیک‌ترین مکان به منازل تخریب شده باشد که در این زمینه 95 درصد موفق بودیم.

وی گفت: در هنگام بحران هیچ وقت زندگی مردم از حالت عادی خارج نشد و افرادی که کمک می‌کردند نیز مورد استقبال زلزله زدگان قرار می‌گرفتند.

استاندار کرمانشاه افزود:‌زباله‌ای که تولید می‌شد به اندازه‌ شهری 700 تا 800 هزار نفری بود و نمی‌توانستیم نسبت به جمع‌آوری تمامی زباله‌ها اقدام کنیم و شهرداری تهران پشتوانه قوی در این زمینه برای ما بود و دو منطقه 14 و 20 شهر تهران در این زمینه کمک‌های شایانی انجام دادند.

بازوند گفت: زلزله کرمانشاه نخستین زلزله‌ای بود که در فضای مجازی خیلی مطرح شد و ما باید آن را مدیریت می‌کردیم.

وی گفت: در این زمینه بر اساس بررسی‌های انجام شده 104 هزار خانه آسیب دیدند که 68 هزار تای آن نیازمند تعمیرات بود، از این تعداد 59 هزار خانه وام دریافت کردند.

استاندار کرمانشاه گفت: حضور مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در این حادثه نقطه عطفی بود و مصوبات و همینطور اعتبارات در کمترین زمان ممکن ابلاغ شد.

بازوند گفت: در این حادثه 12 هزار و 500 خانه روستایی صد در صد تخریب شد و در کل 70 هزار خانه در کمتر از 9 ماه بازسازی و تعمیر شدند.

وی گفت:‌در بحث امداد و نجات یک رکورد بی‌سابقه‌ای زده شد که از هنگام وقوع حادثه تا ساعت 11 کل مصدمان زیر آوار را بیرون کشیدیم.

استاندار کرمانشاه افزود: در شهر سرپل ذهاب 6 هزار و 500 واحد پروانه ساخت داشتند که تخریب شده بودند و امروز به 10 هزار و 400 خانه پروانه ساخت رایگان داده شده است.

بازوند اظهار داشت:‌ مستاجرین در این زلزله تعیین تکلیف شدند که 2 هزار و 600 خانواده هستند و قرار شد زمین به صورت گروهی به آنها داده شود.

وی افزود: بیمارستان‌های ما به عنوان فضای امن و مطمئن باید باشد ولی متاسفانه وضعیت نامطلوبی دارد و در حادثه زلزله اصلا دوام نیاوردند.

استاندار کرمانشاه گفت: بیمارستان‌ها که قرار است خدمات به آسیب دیدگان بدهد بیشترین آسیب را دیده بود.

انتهای پیام/

نظر شما