شناسهٔ خبر: 29349986 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

سینماپرس: مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران باحضور برخی از مدیران سینمایی و جمع کثیری از هنرمندان عرصه فیلم کوتاه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

برگ پایانی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ورق خورد / معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور هنرمندان عرصه فیلم کوتاه و بلند و برخی از مدیران سینمایی در برج میلاد تهران برگزار شد.

محمدمهدی حیدریان، علیرضا رضاداد، ابراهیم داروغه‌زاده، حبیب ایل بیگی قائم‌ و سیدصادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران از مدیران سینمایی حاضران در این مراسم بودند.

 پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی ایران با سرپرستی صادق جعفری همراه با کل حضار، به شکل زنده اجرا شد.

اجرای این برنامه برعهده محمد سلوکی بود و وی پس از خیر مقدم به حاضران در مراسم اختتامیه گفت: امسال میهمان‌های بسیاری از خارج از کشور در جشنواره فیلم کوتاه تهران در کنار ما بودند. میهمانانی که بسیار جشنواره فیلم کوتاه تهران به آنها چسبید و آن را دوست داشتند.

در ادامه این مراسم سیدصادق موسوی دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: باید از خدای مهربان تشکر کنم که به من توفیق داد خدمتگزار شما باشم. تصمیم گرفته‌ام هیچ گزارشی امشب ندهم چراکه همه را خودتان می‌دانید. خودتان حال و هوای این ایام را دیدید و برکت این جشنواره شمایید.

وی افزود: قبل از هرچیزی به مهمانان خارجی خیرمقدم می‌گویم که از اقصی نقاط دنیا به اینجا آمده‌اند. علاوه‌بر این می‌خواهم از فیلمسازان جوان کشورمان که با حداکثر استعداد و حداقل امکانات سال گذشته نام ایران را بلند آوازه کرده‌اند، از مخاطبان این جشنواره که با اشتیاق فراوان این محفل را گرم نگه داشته‌اند، از هیات‌های انتخاب در بخش‌های مختلف، از دوستان انجمن ایسفا، از همکارانم در انجمن سینمای جوانان، از خانه کتاب، اهالی رسانه و ... تشکر می‌کنم که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کرده‌اند.

موسوی در ادامه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران بدون ادعا مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه است و اعتبار خود را به خاطر توانایی‌های هنری و فنی به دست آورده است. مهتر از همه ما می‌گوییم در منطقه این ایران است که صنعت سینما را دارد.

وی سپس بااشاره ضمنی به خداحافظی رئیس فعلی سازمان سینمایی در آینده نزدیک به دلیل اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: احتمالا این آخرین جشنواره‌ای است که حیدریان به عنوان رییس سازمان سینمایی در آن حضور دارد اما حتما در جشنواره‌های دیگر از توان او استفاده می‌کنیم. از او تشکر می‌کنم و با وجود اینکه در ابتدا من را نمی‌شناخت و آقای ایوبی رییس پیشین من را منصوب کرده بود، این همکاری را ادامه داد. در این ۲ سال از آقای حیدریان خیلی چیزها آموختم که برای مثال صبر و حوصله یکی از مواردی بود که او به من آموخت و از این بابت از او تشکر می‌کنم.

در ادامه محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت: ابتدا از ابراز لطف آقای موسوی و از حضور شما تشکر می‌کنم. من اولین کار کوتاهم را سال ۵۹ تحت قالب یک فتوکلیپ ساختم. خوشحالم در این عرصه ماندم تا شاهد این فرهنگ و تمدن و استمرار این حرکت باشم.

وی در ادامه خطاب به فیلمسازان و هنرمندان حاضر در مراسم افزود: با شما نباید نگران حیات فرهنگی کشور بود. بدون شما و بدون کسانی که بتوانند با تصویر با دنیا حرف بزنند باید نگران کشور بود. با شما کسی نمی‌تواند ایران را منزوی کند و ایران را ندیده بگیرد.

حیدریان در پایان گفت: روز گذشته آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع شما آمده بود و بسیار خوشحال بود. به هر حال شما همواره دلیل و باعث ماندن، دیده شدن و سرافرازی بوده‌اید. برای شما آرزوی توفیق روزافزون می‌کنم.

پس از سخنان حیدریان مراسم بزرگداشت احمد الستی استاد سینمای ایران با حضور محمدمهدی حیدریان، سیدصادق موسوی و امیرشهاب رضویان برگزار شد.

دکتر الستی پس دریافت لوح سپاس گفت: از این همه لطف دوستان تشکر می‌کنم و امیدوارم لایق این قدردانی باشم.

در ادامه مراسم تقدیر از اشکان اشکانی مدیر فیلمبرداری سینمای ایران باحضور داریوش یاری، تورج اصلانی، محمدمهدی حیدریان و سیدصادق موسوی برگزار شد.

اشکانی ضمن دریافت لوح خود بیان کرد: سال‌ها پیش در جشنواره کوتاه فکر می‌کردم اگر از کسی قدردانی می‌کنند، یعنی آخرین روزهای فعالیت او سپری می‌شود اما من همچنان هستم و با قدرت ادامه می‌دهم و عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم.

وی ادامه داد: یک فیلمساز قدیمی که در چند فیلم اول با او همکاری کردم، تمام سال‌هایی را که می توانست به فیلمسازی بپردازد به خدمت به فیلمسازان این عرصه پرداخت؛ او آرش رصافی بود که مراقب فیلمسازان کوتاه بود. هرچند خودش چندان نتوانست فیلم بسازد.

معرفی برندگان

جایزه بخش کتاب و سینما

در بخش بعدی مراسم نوبت به معرفی بخش نخست برگزیدگان رسید و ابتدا دیپلم افتخار بخش کتاب و سینما به «موج کوتاه» به کارگردانی محمد اسماعیلی تعلق گرفت.

بهترین فیلم کوتاه بخش هنر و تجربه

جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه به خاطر پرداختن به موضوعی عام و تجری به فیلم کوتاه «روباه» ساخته صادق جوادی تقدیم شد.

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما که برای اهدای این جایزه روی صحنه آمده بود، گفت: می‌خواستم این را بگویم که گروه هنر و تجربه فقط یک درصد از سینماهای کشور را در اختیار دارد و گاهی متوجه نمی‌شویم این همه مخالفت با این سهم یک درصدی برای چیست. سینمای ایران با وجود همه انتقادهایی که به آن می‌شود، از نظر امکانات فنی و نیروی فکری و انسانی در اوج خود قرار دارد اما آنچه که ظاهر می‌شود، تمام توانایی‌ آن نیست. جوان‌ها نیروهای ما هستند که در قالب گروه هنروتجربه برای اولین بار امیدی برای عرضه آثار خود پیدا کرده‌اند و بگذارید این موضوع باقی بماند و ادامه پیدا کند.

بهترین فیلم داستانی از نگاه انجمن فیلم کوتاه تهران

در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه انجمن فیلم کوتاه تهران به «تشریح» کاری از سیاوش شهابی اهدا شد. 

هیئت داوران از دو فیلم «دیده بان و بانو» به پاس ارزش‌های ملی و آرمان‌های دفاع مقدس تقدیر کرد و در ادامه علی اکبر مسکوچی جانباز به همراه خانواده روی سن حاضر شد و توسط سید صادق موسوی مورد تقدیر قرار گرفتند.

سپس، گروه ارکستر سمفونیک مجلسی ایران به سرپرستی منوچهر صهبایی به اجرای چند قطعه از هنرمند شهیر روس برای حضار پرداختند.

جوایز بخش بین الملل

معرفی آثار برگزیده مسابقه سینمای بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، بخش بعدی این مراسم بود که در این قسمت جایزه بهترین فیلم مستند به «و تابستان چه می‌گوید» از کشور هند اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین پویانمایی هم به «کانگرو» از پرتغال و فرانسه رسید.

جایزه بهترین پویانمایی در این بخش به «آخر هفته‌ها» از کشور آمریکا رسید. کارگردان این اثر در این مراسم حضور نداشت و به اشتباه پیام ویدیویی کارگردان دیگری پخش شد که باعث تعجب حضار شد.

جایزه بهترین فیلم تجربی هم به اثری از کشور فنلاند رسید.

«وحشی» از کشور کانادا جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل را از آن خود کرد و لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی هم به «سوسک در انتهای خیابان» از کشور اسپانیا رسید.

در ادامه مراسم، محمد فهیمی درباره بخش پیچینگ توضیح داد و گفت: به همت انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره سی و پنجم و یاری دوستانی چون مجید برزگر، مسعود امینی، آرش رصافی  یک دوره پیچینگ برگزار شد و ۳۷ طرح برای داوران ارسال شد که از این میان ۱۰ طرح برگزیده شدند و امیدواریم که در سال‌های آینده بیشتر شوند.

برگزیدگان بخش «پیچینگ» معرفی شدند که به ترتیب «رویای زرد خال‌دار» به کارگردانی باران سرمد، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «پلکان» به کارگردانی محسن باقری و «آینه» به کارگردانی آمنه صحرایی جوایز اول تا چهارم این بخش را از آن خود کردند.

از طرف تلویزیون فنلاند هم پروژه‌ای با عنوان «پسری که ناپدید شد» پیش خرید شد و همچین قرار شد این تلویزیون از «دستان چوبی» به کارگردانی مریم محمدی و یک کارگردان دیگر در مرحله تولید حمایت کند.

جایزه بزرگ بخش بین‌الملل جشنواره به فیلم «تشریح» از سیاوش شهابی رسید که بنابر بیانیه، هیات داوران مسحور قدرت داستان گویی این اثر شده‌اند. شهابی در این بخش گفت: دریافت این جایزه برای من افتخار بزرگی است چراکه رقابت در این بخش ترسناک بود.

در ادامه این مراسم، هیئت داوران یونیسف به روی سن آمد و گفت: بعد از بازبینی فیلم‌های کوتاه ایرانی با موضوع کودکان جوایز خود را اهدا کرد. در این بخش لوح ویژه این بخش  به فیلم مستند «همشهری جنگ» تعلق گرفت.

همچنین جایزه یونیسف،  لوح تقدیر و جایزه یک دوربینcanon 5D، به فیلم «عروسک» اهداء شد.

برگزیدگان بخش ملی

در ادامه این مراسم نوبت به جوایز بخش مسابقه سینمای ایران رسید که با حضور هیئت داوران این بخش از مراسم برگزار شد.

در این بخش جایزه بهترین صداگذاری به حسین قورچیان برای انیمیشن «گرگم و گله می برم» رسید.

جایزه بهترین تدوین به کتایون پرمر و محمد روحبخش برای فیلم «تو هنوز اینجایی» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم‌برداری فیلم کوتاه، جایزه بعدی بود که سینا کرمانی‌زاده برای فیلم «رورانس» توانست آن را از آن خود کند. سوگل رضوانی کارگردان «رورانس» به جای کرمانی‌زاده این جایزه را گرفت.

امید شمس جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم کوتاه «قرار» از آن خود کرد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع دفاع مقدس هم به علی زارع قنات‌نوئی برای انیمیشن «چشم انداز خالی» اهدا شد که سوگل طهماسبی بازیگر این فیلم به نیابت از وی جایزه را دریافت کرد.

جایزه بهترین پویانمایی به محبوبه کلاهی برای فیلم «سینک» رسید و تندیس بهترین کارگردانی پویانمایی را هم صادق جوادی برای «روباه» از آن خود کرد.

دیپلم افتخار بخش مستند به «اهل آب» ساخته آزاده بیزار گیتی رسید و دیگر دیپلم این بخش به «برج رادکان» به کارگردانی حیدری و ملازاده تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش مستند مشترکا به سجاد ایمانی برای «جوکر» و مصطفی فخاری برای «داستان عروسک ها» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش تجربی به پویا رضی برای «نبودن» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به سهیل قنادان برای فیلم «برادر» رسید.

دومین دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به علیرضا سانی فر برای بازی در «تشریح» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن نیز به ندا جبراییلی برای «در بین» اهدا شد که جبرائیلی حین دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم از سال‌های بعد در بین نامزدها تعداد بیشتری از سینماگران زن را ببینیم.

لوح تقدیر بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به محمد کارت برای «بچه خور» رسید تا تندیس و جایزه اصلی این بخش را سوگل رضوانی برای «رورانس» از آن خود کند.

تندیس جشنواره و مبلغ ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم‌های داستانی به سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به محمد کارت برای فیلم کوتاه «بچه خور» تقدیم شد. وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: مهمترین جایزه جشنواره همین جایزه است. تعداد زیادی از مخاطبان به ما رای دادند و این امر برای ما مسئولیت می‌آورد. بنابراین قول می‌دهم از این به بعد هر فیلمی که ساختم دوستش داشته باشید. از بچه‌هایی که در ساخت این فیلم به من کمک کردند تشکر می‌کنم.

جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه با حضور محمد مهدی حیدریان و سید صادق موسوی به علی یار راستی برای فیلم «دربین» اهدا شد.

نظر شما