شناسهٔ خبر: 2934990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

در سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟

رویدادهای پیش روی دنیای هنر و ادبیات(+عکس)

منبع: ایسنا / ایسنا

دفتری نو با عنوان سال 2015 پیش‌ روی‌ اهالی دنیای کتاب و ادبیات است تا رویدادهایی جدید را برای خود رقم بزنند؛ از نگارش و انتشار کتاب گرفته تا برگزاری جشن‌های 100 و 200 سالگی نویسندگان برجسته.

صاحب‌خبر -
سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟

گروه ادبیات، نشر و رسانه، دفتری نو با عنوان سال 2015 پیش‌ روی‌ اهالی دنیای کتاب و ادبیات است تا رویدادهایی جدید را برای خود رقم بزنند؛ از نگارش و انتشار کتاب گرفته تا برگزاری جشن‌های 100 و 200 سالگی نویسندگان برجسته.

به گزارش بولتن نیوز، در این گزارش به مهم‌ترین رخدادهای ادبی 12 ماه سال جدید میلادی اشاره می‌شود.

ژانویه

*معرفی برندگان پنج بخش مختلف جایزه‌های ادبی «کاستا» در پنجم ژانویه: این جوایز در پنج بخش رمان، رمان اول، زندگی‌نامه، مجموعه شعر و کتاب کودک برگزار می‌شود. نویسنده‌ اثر برتر هم روز 27 ژانویه از میان پنج برنده این حوزه‌ها برگزیده خواهد شد. جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است. این جایزه از سال 1971 کار خود را به عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال 2006 به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
جوایز کاستا

فوریه

*نمایش فیلم اقتباسی «50 طیف خاکستری» به کارگردانی «سم تیلور جانسون» در 13 فوریه. کتاب تحسین‌شده «پنجاه طیف خاکستری» توسط «ای.ال. جیمز» به نگارش درآمده است. فروش 95 میلیون دلاری این کتاب، خالق آن را به پرفروش‌ترین نویسنده دنیا در سال 2013 تبدیل کرد.

*اقتباس نمایشی «بشر و فوق‌ بشر» با بازی «رالف فینز» که برداشتی است از نمایشنامه «جورج برنارد شاو» در هفدهم فوریه به روی صحنه می‌رود.

*انتشار «هشدار مسلحانه» نیل گیمن؛ نویسنده معروف داستان‌های تخلیلی در این مجموعه خدایان باستان را در چالش با فضای آمریکای مدرن قرار می‌دهد.

*«کن مک‌لیود» دوست و همکار «یان بنکس» بنابر میل دوست فقیدش، شعرهای مشترکشان را به چاپ می‌رساند. بنکس که در سال 2013 درگشت، یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی اسکاتلند بود که جایگزینی ندارد. «کارخانه زنبور»،‌ «جاده‌ کلاغ» و «مشارکت» از معروف‌ترین آثار بنکس هستند که یکی از محبوب‌ترین رمان‌نویسان اسکاتلند محسوب می‌شود.

مارس

*برنده نهایی جایزه ادبی «فولیو» از میان 180 اثر در 23 مارس معرفی می‌شود. «جورج ساندرز» در اولین دوره، این جایزه را برای نگارش مجموعه داستان‌ کوتاه «دهم دسامبر» به دست آورد.

*بیست‌وششم مارس، صدمین سالگرد انتشار اولین رمان «ویرجینیا وولف» است. «سفر خارج» نخستین رمان نویسنده «خیزاب‌ها» و «به سوی فانوس دریایی» بود.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
ویرجینیا وولف

*«کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده صاحب‌نام ژاپنی‌تبار ساکن انگلیس اولین رمان خود را با از گذشت یک دهه از انتشار «هرگز نگذار بروم» روانه باز می‌کند. «غول مدفون» نام این کتاب است که انگلیسی‌ها را پس از «پادشاه آرتور» و در درگیری با ساکسون‌ها نمایش می‌دهد.

*«شین اوبراین» نویسنده، شاعر و منتقد مطرح انگلیسی با کتاب «کتابخانه‌دارهای زیبا» به کتاب‌فروشی‌ها بازمی‌گردد.

*«دیو اگرز» نویسنده، ناشر و ویراستار آمریکایی سفر 20 ساله‌ خود به کوبا، کرواسی، سوریه و جنوب سودان را در کتابی با عنوان «مهاجران» روایت می‌کند.

آوریل

*چهاردهم تا شانزدهم آوریل نمایشگاه کتاب لندن برپا می‌شود. پس از چین، ترکیه و کره‌ جنوبی، امسال این رویداد فرهنگی روی کشور مکزیک متمرکز است.

*23 آوریل شب جهانی کتاب برگزار می‌شود. امسال مجموعه شعرها برای اولین‌بار در این رویداد بین‌المللی شرکت داده می‌شوند. نویسندگانی چون «رادی دویل»، «الیف شفق» و «راشل جویس» در این شب 20 کتاب از جمله شعرهای «تی.اس. الیوت»، «فیلیپ لارکین» و «ویسواوا شیمبورسکا» شاعر برنده نوبل را میان کتاب‌دوستان توزیع می‌کنند.

*«تونی موریسون» نویسنده آمریکایی - آفریقایی برنده نوبل در این ماه کتاب جدیدش «خدا به کودکان کمک می‌کند» را روانه بازار می‌کند. موریسون نویسنده و استاد دانشگاهی است که تاکنون جایزه‌هایی چون نوبل ادبیات و پولیتزر را از آن خود کرده است. از او به‌عنوان نویسنده‌ای یاد شده که رمان‌هایش سرشار از نیروهای بصری و مضامین شاعرانه هستند و به واقعیت زندگی آمریکایی جان می‌بخشند. آثار او به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و به تصویر کشیدن شخصیت‌های سیاه‌پوست آمریکایی مشهور است. این نویسنده‌ در سال 2010 نشان «لژیون دونور» فرانسه را دریافت کرد.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
تونی موریسون

*«قهرمان محافظه‌کار» رمان جدیدی از «ماریو بارگاس یوسا» دیگر برنده نوبل ادبیات است که آوریل منتشر می‌شود. خالق «سور بز» در این کتاب به برخی از شخصیت‌های رمان‌های قبلی‌اش رجوع کرده است.

ماریو بارگاس یوسا متولد 1936، از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به شمار می‌رود. او طی پنج دهه گذشته آثاری چون «سور بز‌»، «خانه سبز‌»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» را خلق کرده است. وی همچنین در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. یوسا در سال 2010 موفق به کسب جایزه‌ نوبل ادبیات شد.

می

*فیلم «به دور از اجتماع خشمگین» با الهام از رمان «توماس هاردی» در نخستین روز ماه می در انگلیس به روی پرده می‌رود. «دیوید نیکولاس» در این فیلم از «کری مولیگان» به عنوان هنرپیشه نقش اصلی بازی گرفته است.

*در روز نوزدهم این ماه، ششمین برنده جایزه دوسالانه «من بوکر» بین‌المللی معرفی می‌شود. سال 2013 «لیدیا دیویس» به عنوان برنده برگزیده شد.

*جشنواره ادبی «هی» از 21 تا 31 می برپا می‌شود.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
بوکر

*«کیت اتکینسون» آمریکایی جدیدترین رمانش را با عنوان «خدایی در ویرانه‌ها» منتشر می‌کند. این نویسنده برنده جایزه کاستا «زندگی پس از زندگی» را در سال 2013 روانه بازار کتاب و چندین جایزه معتبر ادبی را از آن خود کرد.

*«جولین بارنز» نویسنده انگلیسی برنده بوکر کتاب غیرداستانی «باز نگه داشتن چشم: مقالاتی در باب هنر» را به چاپ می‌رساند. او در این اثر به آثاری از «گریکالت»، «هوارد هاجکین» و «لوسین فروید» می‌پردازد.

ژوئن

*هیأت داوران جایزه ادبیات زنان «بیلیز» روز سوم ماه ژوئن برنده بعدی را معرفی می‌کنند. «ایمیر مک‌براید» سال گذشته برای نگارش اولین رمانش «دختر چیزی نیمه‌شکل‌یافته است» این جایزه را به دست آورد.

*دهم ژوئن صدمین سالگرد تولد «سال بلو» نویسنده کانادایی آمریکایی برنده نوبل و پولیتزر است.

*صدوپنجاهمین زادروز «دبلیو.بی‌ ییتس» شاعر سرشناس ایرلندی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات قرن بیستم در روز سیزدهم این ماه برگزار می‌شود.

*«حنیف قریشی» نویسنده، فیلم‌ساز، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویس کتاب «عشق+تنفر» را که مجموعه‌ای از داستان‌ کوتاه و مقاله است روانه کتاب‌فروشی‌ها می‌کند.

جولای

*روز بیست‌ونهم جولای فهرست اولیه نامزدهای جایزه «من بوکر» معرفی خواهد شد. «مایکل وود»، «الا آلفری»، «جان برنساید»، «سم لیت» و «فرانسس آزبورن» اعضای هیأت داوران این جایزه ادبی هستند.

آگوست

*جشنواره بین‌المللی ادینبورگ از 15 تا 31 آگوست میزبان ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان و کتاب‌دوستان از سرتاسر جهان خواهد بود.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
نمایشگاه ادینبورگ

سپتامبر

*فهرست نامزدهای نهایی جایزه «من بوکر» روز 15 سپتامبر اعلام می‌شود.

*«جاناتان فرنزن» رمان و مقاله‌نویس مطرح انگلیسی کتاب جدیدش را که «پاکی» نام دارد، منتشر می‌کند. «اصلاحات»، «آزادی» و «چطور تنها باشیم» از معروف‌ترین کارهای فرنزن هستند.

*«قلب آخر از همه می‌رود» نام اثر جدیدی از «مارگارت اتوود» است که در این ماه از سوی انتشارات «بلومزبری» روانه بازار کتاب می‌شود.

مارگارت اتوود که اکنون یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان و منتقدان ادبی کاناداست، جوایز ادبی فراوانی را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است. او تاکنون پنج بار نامزد دریافت جایزه ادبی بوکر شده که یک‌بار در سال 2000 موفق به کسب آن شد. این نویسنده در سال 1985 جایزه ادبی «آرتور سی‌ کلارک» را از آن خود کرد. جایزه دولتی ادبیات کانادا، جایزه «گیلر» و جایزه «ایمپک دوبلین» از دیگر جوایز مهم ادبی هستند که در کارنامه اتوود به چشم می‌خورند.

رمان‌های «قصه‌ ندیمه»، «عروس فریبکار»، «گریس دیگر»، «آدمکش کور» و «اوریکس و کریک» از جمله آثاری هستند که از او به زبان فارسی ترجمه شده است.

*«آنتونی هوروویتز» نویسنده و فیلمنامه‌نویس انگلیسی در سال 2015 کتاب جدیدی را به مجموعه رمان‌های «جیمز باند» اضافه می‌کند. این اثر برگرفته از نوشته‌های فاش‌نشده‌ای از «یان فلمینگ» خالق اصلی رمان‌های «007» است.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
پاموک

*«به آواز باد گوش بسپار/ پینبال 1973» ترجمه جدیدی از دو رمان نخست «هاروکی موراکامی» نویسنده سرشناس ژاپنی است که در ماه سپتامبر به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.

هاروکی موراکامی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر است که «کافکا در کرانه»، «جنگل نروژی» و «1Q84» از معروف‌ترین کتاب‌هایش هستند. او اخیرا با آخرین کتاب خود «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های سفرش» بار دیگر شوری در دنیای نشر و ترجمه به پا کرد. کتاب‌فروشی‌های ژاپن برای فروش این رمان تا چند روز به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشتند و بسیاری از ناشران خارجی برای خرید حق چاپ ترجمه‌ این اثر با هم به رقابت پرداختند.

اکتبر

*«اورهان پاموک» رمان‌نویس ترکیه‌یی برنده نوبل ادبیات 2006 اثر جدیدش «بیگانگی در ذهنم» را در نخستین روزهای ماه اکتبر به چاپ می‌رساند. نهمین رمان نویسنده «نام من سرخ»، روایت تغییر و تحولات شهر استانبول از دید یک بی‌خانمان است.

اورهان پاموک به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌یی «استانبول» است. او نوبل ادبیات را در سال 2006 به خود اختصاص داد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از 11 میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

*برنده «من بوکر» 2015 روز سیزدهم اکتبر جایزه‌اش را دریافت می‌کند.

*هفدهم اکتبر مصادف است با صدسالگی «آرتور میلر»، نمایشنامه‌نویس مطرح آثاری چون «مرگ فروشنده» و «ساحره سوزان».

*مجموعه کامل شعرهای «تی.اس. الیوت» با ویرایش جدیدی از «کریستوفر ریکس» و «جیم مک‌کیو» در ماه اکتبر منتشر می‌شود. علاوه بر شعرهای این برنده نوبل، نقد و تاریخچه متنی آثار او نیز در این کتاب گنجانده می‌شود.

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
تی.اس. الیوت

*«کلر هرمن» زندگی‌نامه‌ای از «شارلوت برونته» نویسنده کلاسیک انگلیسی را منتشر می‌کند تا درآمدی باشد بر دویستمین سال‌روز تولد خالق «جین ایر» در سال 2016 میلادی.

نوامبر

*برنده جایزه ادبیات غیرداستانی «سموئل جانسون» در ماه یازدهم سال جاری معرفی می‌شود. این جایزه در سال گذشته به «هلن مک‌دونالدز» برای نگارش «ق مثل قوش» تعلق گرفت.

*صدوپنجاهمین سالگرد انتشار اولین نسخه «آلیس در سرزمین عجایب» روز 26 نوامبر جشن گرفته می‌شود.

*«نامه‌های سلینجر» نام کتابی است که «نیلز شو» نویسنده هلندی براساس مراوده‌های شخصی‌اش با خالق «ناتور دشت» به نگارش درآورده و اواخر سال 2015 به چاپ خواهد رسید.

جروم دیوید سلینجر متولد اول ژانویه 1919 در منهتن نیویورک، با انتشار رمان «ناتور دشت» در سال 1951 به شهرت جهانی رسید. «ناتور دشت» که تقریبا به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است، سالانه حدود 250 هزار نسخه در جهان فروش دارد و تاکنون 62 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

«یادداشت‌های شخصی یک سرباز»، «هفته‌ای یک‌بار آدمو نمی‌کشه»، «نغمه‌ غمگین»، «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم»، «بالا بلندتر از هر بلند بالایی»، «جنگل واژگون» و «درست قبل از جنگ با اسکیموها» از معروف‌ترین آثار سلینجر هستند.

*«سوزان سونتاگ» نویسنده و فیلمساز مطرح برای اولین‌بار کتابی را درباره تجربه‌اش از دنیای فیلم و فیلمسازی در قالب کتاب عرضه می‌کند.

دسامبر

سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟
رمان اما

*جایزه کتاب اول گاردین به برنده‌اش می‌رسد. «کالین برت»، «الکس راس» و «زادی اسمیت» از برندگان سال‌های گذشته این جایزه بوده‌اند.

*دویستمین سالگرد انتشار چهارمین رمان «جین آستین» یعنی «اما» در ماه دسامبر برپا می‌شود. جین آستین نویسنده‌ انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال 1775 به ‌دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت آستین از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. او از سال 1811 تا 1816، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده‌ شناخته‌شده را به ‌دست آورد.

*شانزدهم همین ماه با صدوپنجاهمین سالگرد درگذشت «سامرست موآم» مصادف است. موآم انگلیسی در عرصه داستان، رمان و نمایشنامه‌نویس می‌نوشت.

*«کنزابورو اوئه» نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبیات، در روزهای پایانی سال جاری میلادی رمانی به نام «مرگ در آب» را روانه بازار خواهد کرد. او این اثر را با الهام از مرگ مشکوک پدرش نوشته است.

نظر شما