شناسهٔ خبر: 29349795 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل انتقال خون:

85 درصد از مشکل دار بودن خون در اهدای اول مشخص می شود

سمنان- ایرنا- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: 85 درصد تشخیص رخداد مثبت بودن آزمایش های هپاتیت بی، سی و ایدز در اولین بار مراجعه اهدا کنندگان تشخیص داده می شود‌.

صاحب‌خبر -

علی اکبر پورفتح الله عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در سفر یکروزه به استان سمنان افزود: رخداد مثبت شدن آزمایش غربالگری مانند هپاتیت و ایدز در میان 75 درصد اهدا کنندگان مستمر خون تنها 15 درصد اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: اکنون انتقال خون ایران یکی از سالم ترین روش های مداخله برای درمان محسوب می شود و احتمال عوارض عفونی در انتقال خون نزدیک به صفر است.
وی اظهار داشت: احتمال خطر انتقال به بیماری های عفونی از طریق انتقال خون وجود دارد و سازمان انتقال خون با برنامه ریزی هایی که در دستور کار دارد به دنبال به صفررساندن خطر انتقال خون است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: به همین منظور انجام آزمایش های غربالگری و تشخیصی در اولین مراجعه اهداکننده غیرمستمر انجام می شود و در صورت مطلوب بودن جواب آزمایش ها، پس از بعد از گذشت چهار ماه با دعوت از فرد، خونگیری انجام می شود.
پورفتح الله تصریح کرد: روش غربالگری و تشخیصی در اولین مراجعه فرد برای اهدای خون هزینه زیادی در بردارد، اما این سازمان برای به صفررساندن خطر انتقال خون این هزینه را تقبل کرده است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: اکنون طرح غربالگری در 14 استان کشور به منظور به صفر رساندن خطر انتقال در حال اجرا است.
به گفته وی، در صورت مطلوب نبودن جواب آزمایش های غربالگری، علت عفونت بررسی می شود تا از تکرار آن جلوگیری شود.
پورفتح الله خاطر نشان کرد: واکسینه کردن اهدا کنندگان مستمر نسبت به هپاتیت بی از دیگر اقدامات سازمان انتقال خون برای به صفر رساندن خطر انتقال خون است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: براساس برنامه ریزی ها، تا پایان امسال 97 تمامی اهداکنندگان مستمر خون نسبت به هپاتیت بی واکیسنه خواهند شد.
به گزارش ایرنا، پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون روز سه شنبه در سفری یک روزه به سمنان ضمن بازدید از پایگاه انتقال خون مرکز استان در نشست اولین کمیته استانی بانک خون حضور یافت.
7342/6103

نظر شما