شناسهٔ خبر: 29349081 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۴۵ درصد جرایم سایبری در بستر پیام‌رسان‌های خارجی رخ می‌دهد

R7877/P1377/S6,71/CT11

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گیلان گفت: ۴۵ درصد جرایم سایبری در بستر پیام‌رسان‌های خارجی نظیر تلگرام رخ می‌دهد بنابراین باید برای کنترل این فضا برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ سرهنگ ایرج محمدخانی امروز در کارگاه آموزشی افزایش بازدارندگی سایبری در رشت با تأکید بر شناسایی تهدیدها و چالش‌ها در حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت:‌ 45 درصد جرایم سایبری در بستر پیام رسان‌های خارجی نظیر تلگرام رخ می‌دهد بنابراین باید برای کنترل این فضا برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

رئیس پلیس فتا گیلان با اشاره به بررسی پیام‌رسان‌های خارجی طی 6 ماهه نخست امسال در گیلان گفت : 45 درصد جرایم سایبری در بستر پیام‌رسان‌های خارجی به ویژه تلگرام اتفاق افتاده که هتک حیثیت، نشر اکاذیب، برداشت از حساب‌های بانکی، سرقت و کلاه‌برداری، قمار و مزاحمت‌های اینترنتی بیشترین فراوانی جرم را به خود اختصاص داده است.

محمدخانی در تشریح بیشترین جرایمی که در حوزه فضای مجازی رخ می‌دهد خاطرنشان کرد:‌ هتک حیثیت، نشر اکاذیب، برداشت از حساب‌های بانکی، سرقت و کلاهبرداری، قمار و مزاحمت‌های اینترنتی از جمله جرایمی هستند که در فضای مجازی توسط افراد متخلف انجام می‌شود.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان با تأکید بر اینکه بیش از 50 درصد از خلافکاران حوزه فضای مجازی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند گفت:‌ پیام رسان‌های خارجی نقش بسیار مهمی در تغییر آداب و رسوم و تهدید بنیان خانواده‌ها دارند بنابراین لزوم برخورد و ساماندهی آنان ضروری است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان نیز در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: دشمن از ابزار فضای مجازی و حوزه تبادل اطلاعات برای پشبرد اهداف خود در جنگ نرم استفاده می‌کند بنابراین صیانت از این فضا راه نفوذ دشمن را مسدود می‌کند.

سعید زاهدی در ادامه تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه را تلاشی ارزنده در حفاظت از حریم کشور خواند و افزود: تغییر ماهیت جنگ ها و توجه دشمن به فضای مجازی با رویکرد جنگ نرم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان عنوان کرد:‌ تأمین امنیت در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات در راستای حفظ هویت دینی،‌ ملی و انسانی جامعه توسط مسئولان و متولیان این امر در حقیقت حریم کشور را در مقابل دشمنان نظام به خوبی حفظ و حراست می‌کند.

زاهدی مهم‌ترین دلایل افزایش کارکردهای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات را برشمرد و تصریح کرد: افزایش توطئه‌های نوظهور در حوزه فناوری اطلاعات،‌ توسعه زیرساخت‌های ارتباطات در کشور و افزایش تعداد کاربران اینترنت از جمله مهم‌ترین این دلایل هستند.

وی توسعه خدمات الکترونیک بدون استفاده از پلیس متخصص در این حوزه را امری اشتباه اعلام کرد و بیان داشت:‌ در کنار توسعه دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات مشابه باید از پلیس متخصص برای برخورد با جرایم سایبری استفاده کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان نیز در خلال برگزاری این کارگاه آموزشی ابراز داشت:‌ اینترنت اشیاء و دارایی‌ها با رویکرد شهرهای هوشمند به شدت در جوامع مختلف در حال شکل‌گیری و توسعه است بنابراین برای جلوگیری از نفوذ دشمن باید برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

امیر محمدپور با بیان اینکه آمریکا برای مقابله با ایران به استراتژی ترکیبی روی آورده است بیان داشت: دشمن در رویکرد جدید خود در حقیقت مردم را با استفاده از ابزار رسانه و شبکه‌های اجتماعی هدف اصلی اقدامات خرابکارانه خود برای شکست کشورمان قرار داده است.

وی رصد و شناسایی تهدیدات در عرصه پدافند غیرعامل را مهم‌ترین تکلیف رابطان پدافند غیرعامل در فرمانداری‌ها دانست و گفت: برای پیروزی در مقابل تهدیدات دشمن باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و برای هر یک از آن‌ها نیز راهکارهای عملی ارائه کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های احتمالی را از اهداف پدافند غیرعامل اعلام کرد و افزود:‌ برای مقابله مؤثر با تهدیدات فزاینده دشمنان باید در عرصه ارائه آموزش‌های کاربردی به مردم و یا برگزاری رزمایش‌های متعدد برنامه‌ریزی داشته باشیم.

انتهای پیام/ش

نظر شما