شناسهٔ خبر: 29348195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دایره المعارف طب سنتی علم الادویه رونمایی شد

دایره المعارف طب سنتی علم الادویه اثری شامل 5 بخش مختلف همزمان با چهارمین جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دایره المعارف طب سنتی علم الادویه (مفردات) کتابی است که در بخش ویژه چهارمین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) رونمایی شد. سید محمد علی سید نظری مولف این اثر با بیان اینکه کتاب دارای 5 بخش مختلف است اظهار کرد: مبانی علم مفردات، مفردات گیاهی، مفردات قارچی و مفردات حیوانی و مفردات معدنی بخش های این کتاب است که در آن با پژوهش و تحقیقات گسترده بسیاری از ابهامات موجود در این حوزه به صورت مستند رفع شده و مورد تایید اساتید برجسته است. در این اثر هر مفرد شناسنامه مخصوص خود را دارد و اطلاعات مشخصی درباره آن آورده شده است.
وی همچنین ابراز کرد: شناسنامه هر مفرد با نام مشهور آن شروع شده سپس عکس های مربوط به آن آمده است. پس از عکس نیز نام های گوناگون مفرد همچون نام عربی، فارسی، اردو، انگلیسی و نام علمی ارایه شده است. بررسی ماهیت مفرد، تشابه، محل رویش، مضرات، مواد موثره، روش های تشخیص اصل و تقلبی بودن و مصلحات و تدابیر نیز برخی موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است. همچنین نام تمام مفردات و مشتقات آنها به زبان فارسی و عربی و اردو در یک فهرست و نام های انگلیسی و علمی نیز در فهرستی دیگر آمده است.
سید نظری ادامه داد: آثاری همچون خزاین الادویه، تاج المفردات و بستان المفردات در این زمینه وجود دارد اما همه به زبان اردو نگارش شده اند و مصور نیستند. کتاب های زبان فارسی موجود نیز علاوه بر مصور نبودن، زبانی دشوار و غیر قابل فهم دارند و به گستردگی کتاب های اردو نیستند بنابراین با نگارش این کتاب سعی در رفع این ضعف ها شده است.
مدیر عامل شرکت شفانگر همچنین بیان کرد: بشر با توجه به نیاز خود برای درمان بیماری ها و مشاهده خواص برخی اشیا به جستجو در محیط پیرامون خود پرداخته و توانسته با منافع و عوارض گیاهان، قارچ ها و اجزای و معدنی جات آشنا شود. با گذشت زمان نیز دانش بشر به علم مفردات افزایش یافت و نتایج مطلوبی در درمان بیماری ها به دست آورد پس کسب دانش مفردات حایز اهمیت است که در این کتاب به معرفی و توصیف مفردات پرداخته شد.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

169 / 279

نظر شما