شناسهٔ خبر: 29347847 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

​آیت الله اعرافی:

حوزه علمیه باید به نیازهای آموزش و پروش دقت نظر داشته باشد

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: رسالت ما در این همکاری بزرگ و راهبردی و استراتژیک با آموزش و پرورش، جمع توانایی های کلان بنیادی و دانایی های مصداقی و انگیزه های لازم برای هدایت خلق و برنامه ریزی در این زمینه است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای تأمین نیازها و سخت افزارهای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بیش از پیش تلاش کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب در مشهد، آیت الله اعرافی در دوازدهمین نشست هم اندیشی سالانه همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه که صبح امروز در هتل نماز مشهد برگزار شد، در ابتدا با اشاره به جمله ای از امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه گفت: پیامبر گرامی اسلام و همه معلمان جهان نقش معمار جان و روح را دارند و طبیب کسی است که هم فرمول های علمی و کلان را می داند و هم به مصداق ها و آسیب ها توجه دارد و فقط در کلیات سیر نمی کنند در عین حال از دانایی مصداقی و موردی خوبی برخوردار است.

وی افزود: ما و شما در آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه آن گاه به رسالت خود درست عمل کرده ایم که همچون طبیب جان و روح اقدام کنیم و رسالت ما در این همکاری بزرگ و راهبردی و استراتژیک جمع توانایی های کلان بنیادی و دانایی های مصداقی و انگیزه های لازم برای هدایت خلق و برنامه ریزی است. ما و شما محل طبابت مان جای معینی نیست و با هر تعامل معاشرت با دانش آموز باید نقش طبیب را ایفا کنیم که منحصر به کلاس و موضوع خاصی نمی شود و باید در همه مواضع و ساحات تجلی یابد و تمام ابزارهای لازم برای هدایت و تربیت را فراهم کند. همه آنچه که لازم است باید در نهادهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش تعالی یابد تا بتوان همه دردهای روحی را معالجه کرد و روح آن، آمادگی لازم و بهره مندی از همه فرصت هاست.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: گنجینه بی پایان دین و معارف رحمانی ما برای معالجه دردهای روحی مختلف بشر گوناگون است و اینکه چگونه از آن استفاده کنیم یک توانایی خاص است. در باب سند تحول بنیادین نظام آموزشی باید آن را مطالعه، مباحثه و فرهنگ سازی کرد که قاعدتاً در برنامه های آموزش و پرورش این امر وجود دارد و از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای تأمین نیازها و سخت افزارهای این سند بیش از پیش تلاش کند و لازم است که تأکیدات مقام معظم رهبری را در باب این سند جدی بگیریم و پیگیری این سند تحول بنیادین نیازمند یک اهتمام جمعی است. بنابراین برای این سند نیازمند فهم دقیق تر و تعامل بیشتر هستیم. شاید نکته ای مهم تر از این وجود نداشته باشد که ما باید به تربیت نگاه جامع و متوازن داشته باشیم و دانش آموز باید از یک تربیت اجتماعی، سیاسی و هنری خوبی برخوردار باشد که ما در این زمینه کاستی هایی داریم و نکته دیگر بسیار مهم در این سند، بحث خانواده است و بچه ها باید تعلق به نظام خانواده شان را در خود حس کنند و آن را با خود داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سیستم آموزش و پرورش کشور باید دانش آموزان را به بالاترین پایه های دانش و مهارت برساند و پس از آن دانشگاه و حوزه علمیه وظیفه دارند که این دامنه را گسترش دهند و نهایتا روح معنوی اخلاقی که در سند تحول بنیادین نظام آموزشی مشاهده می کنیم نیز حائز اهمیت بسیاری است. اکنون سازمان آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور حرف اول را می زند و همه باید حامی آموزش و پرورش باشیم و طلابی که به این نکته توجه دارند در کار تبلیغ شان نیز موفق تر هستند و ما باید همکاری و کمک به آموزش و پرورش را در صدر فعالیت خود قرار دهیم و اولویت بخشی به آموزش و پرورش یک اولویت است در آنجایی خطا می بینیم باید با گفت وگو و مباحثه آن را برطرف کنیم و بدانیم تعلیم و تربیت از لحاظ درون مایه های دینی بسیار دقیق و پیچیده است و باید نسبت به تأمین لوازم و اقتضائات آن توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نمی شود طلبه و روحانی مبلغ ما بدون دانش تعلیم و تربیت در کارش موفق باشد و این آشنایی با کلام و منظومه تعلیم و تربیت یک اصل است که باید به آن توجه داشته باشیم ما به عنوان حوزه علمیه باید در برنامه ریزی های خود به طیف نیازهای آموزش و پرورش دقت نظر داشته باشیم. تأکید می کنم که نقش مدیران کل و مدیران مدارس در این زمینه بسیار برجسته است که این نگاه در وزارت آموزش و پرورش و همچنین جناب آقای وزیر وجود دارد که امیدواریم گسترش یابد و در کمیته های استانی هم به آن توجه شود. ما باید از جایگاه و منزلت آموزش و پرورش و اهتمام روزافزون به آن صیانت کنیم و برای آن جایگزین و بدیل نسازیم.

انتهای پیام

نظر شما