شناسهٔ خبر: 29347207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

فعالیت موسسه قرآنی بیت‌الاحزان از استهبان تا عراق

مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) تاکنون هزاران نوجوان و جوان از اقصی‌نقاط جهان را در مسیر حفظ قرآن قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) سال 1375  در روستای "لای خرمی" دهستان خیر شهرستان استهبان و در 175کیلومتری شرق شیراز تاسیس شد. ساکنان این روستا پیش از اینکه لای خرمی به یک روستای قرآنی و مرکز شبانه روزی حفظ قرآن تبدیل شود، معتقد بودند در این منطقه دیگر کسی نمی ماند و روستا نیز خالی از سکنه می شود. روستای لای خرمی وسط یک دشت بسیار زیبا واقع شده که اطراف آن باغ ها و زمین های کشاورزی و دارای آب و هوایی بسیار دلنشین است. این روستا در سال 84 به علت نداشتن امکانات اولیه زندگی از جمله برق، گاز و تلفن روز به روز خالی از سکنه می شد و مردم روستا علاقه ای به زندگی در آنجا نداشتند؛ امّا امروز نه تنها اهالی روستا در کنار یکدیگر زندگی خوبی دارند بلکه برخی از آنها در مسیر حفظ قرآن قرار گرفته اند و موفق شده اند مدال حفظ قرآن را بر سینه داشته باشند.

تصویری از روستای لای خرمی شهرستان استهبان

موسسه بیت الاحزان هم اکنون بیش از 150 شعبه در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم دارد و هر سال، حدود 4 هزار کودک در مهد و پیش دبستانی و بیش از هزاران نفر از نوجوانان و جوانان کشور تحت پوشش این موسسه قرآنی در مسیر حفظ قرآن قرار می گیرند.

این موسسه امروز به عنوان یک مرکز ملی و بین المللی حفظ قرآن تبدیل شده و از نقاط مختلف کشور و جهان به این روستا می آیند و در یک سال، قرآن را حفظ می کنند و به عنوان سفیر قرآنی به دیار خود بازمی گردند.

در طول این سال ها هزاران جوان ایرانی و غیرایرانی از اقصی نقاط کشور و جهان به این مکان آمدند و خود را در زمره حافظان کل قرآن قرار داده اند. افتخاراتی که این سال ها در مسیر مسابقات داخلی و بین المللی قرآن کریم نیز بدست آمده، مرهون زحمات اساتید و فعالان قرآنی موسسه بیت الاحزان(س) است. مجتبی فردفانی که سال گذشته موفق به کسب مقام نخست سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم شد از جمله دانش آموختگان این موسسه قرآنی است.

اما آنچه امروز بیش از گذشته نام این موسسه را بر سر زبان ها آورده است، فعالیت های برون مرزی آن است. یکی از نمونه های آن نیز حضور جوانان عراقی ها در این روستا برای حفظ قرآن بود. 

آقای عباس ذاکرفاضل، جوان عراقی اهل شهر حله از جمله کسانی است که که از اوایل مردادماه 96 عازم ایران شد و برای حفظ تخصصی قرآن کریم یک سال در مرکز شبانه روزی امام حسن مجتبی(ع) روستای لای خرمی استهبان ساکن شد. وی پس از توفیق حفظ کل قرآن در تیرماه 97 عازم موطن خود شد.

ذاکرفاضل که هم اکنون دانشجوی دانشگاه موصل در شمال عراق است هم زمان کلاس های روخوانی و حفظ قرآن کریم را در روستای "الساده" از توابع شهر موصل عراق راه اندازی کرده است. نوجوانان این روستا که در 4 کیلومتری و حاشیه شهر موصل قرار دارند هم اکنون علاوه بر برگزاری کلاس روخوانی موفق به حفظ یک جزء از قرآن کریم نیز شده اند.

تصویری از جلسه آموزش قرآن در شهر موصل با حضور ذاکرفاضل

گفتنی است که حضور جوانان عراقی در ایران و مؤسسه بیت الاحزان برای اولین بار با رایزنی و پیگیری های مسئولان اتحادیه تشکل های قرآنی کشور عراق و دکتر ناطق الزرکانی مدیر عامل این اتحادیه از مهرماه 95 در قم آغاز شد. پس از انعقاد تفاهم نامه و ثبت نام بیش از 70 جوان و نوجوان عراقی و برگزاری مصاحبه در نهایت 26 جوان و نوجوان دختر و پسر عراقی عازم ایران شدند و ثمره یک سال تلاش، تربیت 14 حافظ کل قرآن بود. عباس ذاکرفاضل نیز یکی از این 14 حافظ قرآن بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما