شناسهٔ خبر: 29347143 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انتخاب مرد سال آسیا از دل دیدار پرسپولیس-کاشیما؟

منبع: روزنامه خبر ورزشی

تنها یک هفته دیگر تا اعلام رسمی نامزدهای کسب عنوان مرد سال آسیا باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کنفدراسیون فوتبال آسیا طبق روال هر سال یک ماه مانده به پایان سال میلادی نامزد‌های کسب عنوان برتر سال در بخش‌های مختلف را معرفی می‌کند که مهم‌ترین بخش این انتخاب بازیکن برتر سال قاره کهن است.

 

سال گذشته این عنوان به عمر الخریبین از سوریه رسید، مهاجمی که با الهلال عنوان آقای گل لیگ قهرمانان را نیز با درخشش مقابل رقبای ایرانی به دست آورد تا ارزشمندترین عنوانی که رؤیای آن را در سر می‌پروراند در آغوش بکشد، اما حالا برای سال جدید گمانه‌زنی‌ها برای معرفی کاندیدا‌ها به اوج رسیده به خصوص که در سال ۲۰۱۸ برخی چهره‌های سرشناس فوتبال قاره همراه با تیم‌های ملی یا باشگاهی درخشش فوق العاده‌ای در تورنمنت‌های معتبر داشتند که یکی از ستاره‌های ایران نیز در میان این گمانه‌زنی‌ها دیده می‌شود.

آخرین بار که از بین ستاره‌های فوتبال ایران یک نفر موفق شد در بین کاندیدا‌های کسب عنوان بازیکن سال آسیا قرار بگیرد به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. جواد نکونام با قرار گرفتن در جمع سه گزینه نهایی شانس خود را برای دریافت تندیس مرد سال آسیا امتحان کرد، اما اوضاع چندان بر وفق مراد کاپیتان وقت تیم ملی ایران و باشگاه استقلال پیش نرفت، چون این عنوان به ژنگ ژی ستاره ملی‌پوش گوانگ‌ژو چین رسید که توانسته بود جام قهرمانی لیگ قهرمانان را بالای سر ببرد. بعد از غیبت پنج ساله خبر می‌رسد این بار طلسم توسط یک دروازه‌بان سرشناس شکسته می‌شود، چون تمامی اخبار از قرار گرفتن علیرضا بیرانوند در بین سه کاندیدای نهایی این عنوان در سال ۲۰۱۸ حکایت دارد.

گلری که از جام جهانی ۲۰۱۸ با مهار پنالتی کریس رونالدو نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و با بیشترین کلین‌شیت در لیگ قهرمانان نقش بسزایی در فینالیست شدن پرسپولیس برای اولین بار در تورنمنت لیگ قهرمانان داشت. دروازه‌بان شماره یک ایران و پرسپولیس با وجود اینکه دستانش از جام قهرمانی آسیا کوتاه ماند، اما یکی از جدی‌ترین کاندیدا‌های مرد سال آسیا در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

اینکه بیرانوند می‌تواند طلسم ۱۴ ساله انتخاب یک ایرانی به عنوان مرد سال آسیا را بشکند یا نه؟ سؤالی است که ذهن بسیاری را به خود جلب کرده است. در این راه بسیاری اعتقاد دارند دو رقیب اصلی او در جمع سه کاندیدای نهایی نقش اصلی را ایفا خواهند کرد.

رقبایی که گمانه‌زنی‌ها از یک چهره ژاپنی و یک چهره قطری جوان‌تر از گلر تیم ملی ایران و پرسپولیس حکایت دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند جدی‌ترین تهدید برای بیرانوند لقب بگیرد. مایا سوزوکی مهاجم شماره ۹ کاشیما آنتلرز قهرمان جدید لیگ قهرمانان آسیا و پدیده ۲۲ ساله ژاپنی‌ها یکی از این رقیبان خواهد بود، بازیکنی که قطعاً در راه کسب عنوان مرد سال آسیا با بیرانوند همچون دو فینال رفت و برگشت رقابتی نفسگیر خواهد داشت.

سوزوکی، اما از یک حیث از بیرانوند عقب است، اما از یک جنبه دیگر جلوتر، امتیاز منفی مهاجم ژاپنی غیبت در جام جهانی همراه با ژاپن است درست برخلاف بیرانوند، اما امتیاز مثبتش نیز به قهرمانی در لیگ قهرمانان و بالا بردن جام قهرمانی در استادیوم آزادی تهران برمی‌گردد که خود می‌تواند امتیازات بسیار زیادی در نظرسنجی‌های AFC برای او در پی داشته باشد.

سومین کاندیدا در راه کسب عنوان مرد سال آسیا به احتمال فراوان اکرم عفیف ستاره جوان و ملی‌پوش قطری باشگاه السد خواهد بود. او که یکی از امید‌های اصلی عنابی‌ها در جام ملت‌های آسیا و همین‌طور جام جهانی ۲۰۲۲ محسوب می‌شود بعد از چالش کوتاه مدت حضور در باشگاه‌های اروپایی به السد بازگشت و نقش بسزایی در صعود این تیم تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان ایفا کرد تا به این ترتیب یکی از کاندیدا‌ها برای کسب عنوان مرد سال آسیا محسوب شود.

با نگاهی به روند انتخاب بازیکنان برتر سال آسیا در یک دهه گذشته می‌توان گفت: کارشناسان AFC توجه خاصی به مردان برتر رقابت‌های لیگ قهرمانان از خود نشان داده‌اند که این موضوع در سال‌های گذشته نمود بیشتری نیز پیدا کرده است. از همین رو باید منتظر ماند و دید در جنگ دیدنی بیران- سوزوکی عنوان مرد سال آسیا به کدام یک از ستاره‌های ایران و ژاپن خواهد رسید.

مکث

رسانه‌های ژاپنی طی دو روز گذشته با قهرمانی کاشیما در لیگ قهرمانان ابراز امیدواری کردند در مراسم برترین‌های آسیا شاهد انتخاب مایا سوزوکی به عنوان مرد سال آسیا باشند، عنوانی که سال گذشته هم به ستاره‌های حاضر این کشور در تیم اوراواردز قهرمان آسیا نرسید.

نظر شما