شناسهٔ خبر: 29346521 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش «جوان آنلاین» از تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل وزارت راه و شهرسازی:

پایان خوش تجمع مسکن‌مهری‌ها با وعده‌های وزیر راه و شهرسازی

به‌دنبال تجمع اعتراضی مسکن‌مهری‌ها، وزیر راه و شهرسازی این متقاضیان را به سالن همایش دعوت کرد و پای درددل آنها نشست. چند نفر از متقاضیان به نمایندگی از تجمع‌کنندگان پشت تریبون آمدند و از مشکلات‌شان صحبت کردند. آن‌ها فشار‌های مالی مسکن‌مهری‌ها بابت عدم تحویل خانه‌هایشان را مطرح و از عدم پاسخگویی مناسب مسئولان وزارت راه و شهرسازی گله کردند.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - مهسا گربندی: امروز صبح بیش از  ۳۰۰  نفر از متقاضیان مسکن مهر فاز ۸، ۱۱ و ۵ پردیس برای پیگیری تحویل خانه‌هایشان و رفع مشکلات سکونت در این خانه‌ها، مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. به گفته این متقاضیان مسکن مهر با وجود تکمیل آورده حساب‌شان هنوز رنگ خانه‌شان را ندیده‌اند. آن‌ها می‌گویند روند تکمیل خانه‌ها آن‌قدر کند است که به صورت لاک‌پشتی پیش می‌رود.

امضاء می‌گیرند که حق شکایت را از ما سلب کنند!

یکی از متقاضیان فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس درباره علت حضورش در این تجمع به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «برخی از کارگاه‌های مسکن مهر تعطیل است و ساخت خانه‌ها متوقف شده. البته چندین پروژه را افتتاح کرده‌اند و بعد از برگزاری مراسم و گرفتن عکس و فیلم، دوباره آن‌ها را از متقاضی پس گرفته‌اند! زیرا که این واحد‌ها به دلیل نبود انشعابات آب، برق و گاز قابل سکونت نبوده و مسئولان فقط به‌صورت سوری آن را افتتاح کردند!»

او ادامه می‌دهد: «درد ما یکی دوتا نیست، از یک طرف می‌گوییم خانه‌هایمان را می‌خواهیم و از طرف دیگر به دلیل عدم محوطه سازی و عدم تامین سوخت گاز برای سکونت در این خانه‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. ما حرف‌مان این است که خانه‌هایمان را کامل و با امکانات حداقلی برای زندگی تحویل دهند.»

این متقاضی مسکن مهر درباره قراردادهای عجیب مسکن مهر اظهار می‌دارد: «بزرگترین مشکل ما برای دریافت قرارداد ۵ برگی این است که از ما امضا می‌گیرند که اجازه شکایت را از ما سلب کنند. این مسئله ما را بیشتر می‌ترساند که مگر قرار نیست حالا حالا‌ها خانه‌هایمان را تحویل دهند که نگران شکایت ما از خودشان هستند؟!»
 
پایان خوش تجمع مسکن‌مهری‌ها با وعده‌های وزیر راه و شهرسازی
ضامن رسمی نداریم و همین را بهانه عدم تحویل خانه‌هایمان کرده‌اند

از سوی دیگر، اما برخی از متقاضیان مسکن مهر که واحدهایشان تکمیل شده و قرار است آن را تحویل بگیرند، درگیر کار‌های بانکی شده‌اند و می‌گویند بانک از آن‌ها سفته ۸۰ میلیون تومانی و یک ضامن رسمی کسر از حقوق می‌خواهد. یکی از این متقاضیان فاز ۸ مسکن مهر پردیس که دغدغه پیدا کردن ضامن برای بانک مسکن را دارد به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «روزی که برای ثبت نام خانه‌های مهر رفتیم قرار بود تا این خانه‌ها را ۱۸ ماهه تحویل دهند. اما حالا ۷ سال منتظر هستیم و حالا می‌گویند برای تحویل خانه‌تان یک ضامن رسمی معرفی کنید! اما مگر همه ما ضامن رسمی داریم که گواهی کسر از حقوق برایمان بیاورد؟! بانک مسکن با بی‌رحمی تمام می‌گوید که اگر ضامن رسمی معرفی نکنیم، وام را به ما نمی‌دهد و این ظلم بزرگی در حق مردم است که بعد از چند سال تاخیر در تحویل خانه‌هایشان، جلوی پای‌شان سنگ اندازی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «ما برای گرفتن خانه‌های مهر ماشین زیر پایمان را فروختیم و به امید تحویل واحدمان در مدت ۱۸ ماه پول رهن خانه‌مان را به حساب مسکن مهر ریختیم. اما بی‌تعهدی مسئولان در تحویل مسکن مهر به ما متقاضیان زندگی‌مان را مختل کرده و با وجود تمام سوءمدیریت‌شان موانع بسیاری را در گرفتن خانه‌ها برایمان ایجاد کرده‌اند.»

برخی از متقاضیان مسکن مهر نیز که در این تجمع حضور دارند، می‌گویند بدون اینکه خانه‌ای را تحویل بگیرند به بانک معرفی شده‌اند و بعد از تکمیل پرونده‌شان اقساط بانکی‌شان شروع شده است. حالا این متقاضیان بدون اینکه خانه مهرشان را تحویل بگیرند چندین قسط را پرداخت کرده‌اند! آن‌ها به این مسئله که در کنار اجاره خانه‌هایشان، اقساط خانه تحویل نگرفته را نیز متحمل شده‌اند، معترضند.

درخواست مسکن‌مهری‌ها از «اسلامی» برای بازدید از پروژه‌های مسکن مهر

به‌دنبال این تجمع محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی متقاضیان مسکن مهر را به سالن همایش دعوت کرد و پای درددل و خواسته‌های آن‌ها نشست. چند نفر از متقاضیان به نمایندگی از تجمع‌کنندگان پشت تریبون آمدند و از مشکلات‌شان صحبت کردند. آن‌ها فشار‌های مالی مسکن‌مهری‌ها بابت عدم تحویل خانه‌هایشان را مطرح و از عدم پاسخگویی مناسب مسئولان وزارت راه و شهرسازی گله کردند. در آخر یکی از این متقاضیان از وزیر راه وشهرسازی خواست تا یک روز را برای بازدید از پروژه‌های مسکن مهر اختصاص دهد و از نزدیک، مشکلاتی که در این پروژه وجود دارد را مشاهد کند.

وعده‌ خوش وزیر راه و شهرسازی به مسکن‌مهری‌ها
 
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پس از شنیدن مشکلات مسکن مهری‌ها، ضمن خوش‌آمدگویی به آن‌ها گفت: «به‌عنوان نماینده عالی دولت در این حوزه از همه مردمی که به‌خاطر مسکن مهر دچار مشکلاتی شده‌اند عذرخواهی می‌کنم. بخشی از مطالبی که مطرح شد را می‌دانستم و نکاتی را در این زمینه یادداشت کردم. با کمک خود شما می‌توانیم در آینده برنامه اجرایی منظمی را تعیین کنیم که وعده و وعید نباشد و عملی شود.»

وزیر راه و شهرسازی افزود: «با صبوری و همراهی شما متقاضیان مسکن مهر و همکاری سایر دستگاه‌های اجرای، پروژه‌ها را به سرانجام می‌رسانیم. هر پروژه‌ای در سراسر کشور مانند فاز‌های مختلف پردیس داستان‌های متفاوتی دارد و به امید خدا به‌صورت پروژه محور کار‌ها را دنبال خواهیم کرد.»
 
پایان خوش تجمع مسکن‌مهری‌ها با وعده‌های وزیر راه و شهرسازی
 
او خطاب به حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و احمد اصغری مهرآبادی، مشاور وزیر در پروژه مسکن مهر ضمن اعلام اینکه باید تمام موارد و خواسته های پروژه مسکن مهر و دیگر پروژه‌ها در این خصوص پیگیری شود، تصریح کرد: «از افراد جدیدی که منصوب کرده‌ایم و کسانی که در آینده با آن‌ها همکاری خواهیم کرد، حمایت می‌کنیم و موانع موجود بر سر راهشان را بر می‌داریم تا پروژه‌ها به اتمام برسد.»

محمد اسلامی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه مسکن مهر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: «امکانات جدیدی برای تکمیل واحد‌های مسکن مهر مورد نیاز است که پس از فراهم شدن آن اعلام می‌کنیم تا برنامه زمان‌بندی هر فاز را مقابل همان فاز مربوطه و به صورت تابلو نمایش دهند تا موسسات و شرکت‌هایی که مسئول هستند با اهتمام ویژه کار را دنبال کنند.»

این اولین تجمع مسکن مهری‌ها در دوره وزارت محمد اسلامی بود که با وعده‌های خوش آقای وزیر به پایان رسید. حالا مسکن‌مهری‌ها منتظر برنامه زمانبندی وزیر راه و شهرسازی می‌مانند و امید دارند که به‌زودی به خانه‌هایشان خواهند رسید.

نظر شما