شناسهٔ خبر: 29345445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

«دوئل آخوندي با حناچي» براي مديريت پايتخت

صاحب‌خبر -

آرمان- یاسمین طالقانی: امروز فینال انتخاب شهردار تهران برگزار می‌شود! بر اساس اعلام قبلی امروز اعضای شورای شهر از میان دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی یک نفر را به عنوان شهردار معرفی خواهند کرد. در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، اعضای این شورا از میان 5 گزینه کشت‌پور، حناچی، آخوندی، انصاری و تقوی‌نژاد به دو گزینه رأی دادند که امروز از میان آنها اقدام به معرفی شهردار خواهند کرد. گفتنی است آخوندي و حناچي در سال‌هاي ٩٢ تا ٩٦هر دو در وزارت مسكن همكار يكديگر بودند و حالا رقابت میان وزیر با معاون او برای رسیدن به صندلی ساختمان بهشت است. در تحلیل‌ها آمده است که این دو گزینه را باید مستقل دانست، اما برخی احزاب مانند اتحاد از حناچی حمایت می‌کنند و ظاهرا حزب کارگزاران هم به‌رغم برخی مخالفت‌ها تمایل به شهردار شدن آخوندی دارد. بازار تبلیغ دو کاندیدا در روز گذشته داغ بود. البته این بار خبری از حمایت نبود بلکه برخی سعی کردند با انتشار شایعاتی جو جلسه فردا را تحت تاثیر قرار دهند.

وفور شایعات

نخستین شایعه‌ای که روز گذشته منتشر شد درباره انصراف آخوندی از شهرداری بود. برخی چنین عنوان کردند که او تمایلی برای رقابت در راستای رسیدن به کرسی شهردار پایتخت را ندارد، اما زمان زیادی از طرح این شایعه نگذشته بود که محمد سالاری عضو و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران موضوع انصراف عباس آخوندی برای تصدی شهرداری تهران را تکذیب کرد. سالاری توضیح داد: اینک بررسی شرایط دو نامزد نهایی تصدی شهرداری تهران در کمیسیون‌های تخصصی شورا در حال انجام است. پس از برملا شدن دروغ این شایعه، دلواپسان مدیریت شهری شایعه دیگری را مطرح کردند و مدعی شدند که مراجع ذیصلاح به هیات رئیسه شورای شهر تهران اعلام کردند آخوندی و حناچی نمی‌توانند شهردار شوند و اعضای شورا باید به دنبال گزینه‌های دیگری برای شهرداری باشند. محسن هاشمی درباره اخباری مبنی بر رد صلاحیت عباس آخوندی و پیروز حناچی از سوی مراجع ذی‌صلاح و اعلام آن به هیات رئیسه شورای شهر تهران اظهار کرد: چنین خبری صحت ندارد. وی تصریح کرد: صبح امروز نیز دو گزینه نهایی تصدی شهرداری تهران با حضور در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران با اعضای کمیسیون دیدار و گفت‌وگو و برنامه‌های خود را به‌صورت تخصصی اعلام کرده‌اند. رئیس شورای شهر تهران گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فردا جلسه انتخاب شهردار تهران برگزار می‌شود و نهایتاً از بین دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی یک نفر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب خواهد شد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر هم در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: ‏پس از انتخاب شهردار و معرفی به وزارت کشور، طبق تبصره ٣ ماده ٨٠ قانون شوراها، وزیر کشور حکم شهردار منتخب را ظرف 10 روز صادر می‌کند. وی افزوده است: «در صورت عدم صدور حکم و اصرار شورا، پیش بینی لازم در قانون صورت پذیرفته است».

باهنر سخنگوی دولت است؟

نکته قابل تامل ورود مستقیم سیاسیون اصولگرا به موضوع انتخاب شهردار است. دیروز رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتخاب عباس آخوندی به عنوان یکی از دو گزینه شهرداری تهران اظهار کرد: آخوندی با دولت اختلاف‌نظر جدی دارد و نمی‌دانم اینکه یک شهردار مغضوب دولت باشد به مصلحت شهر تهران، شورای شهر، دولت و شهردار تهران است یا خیر. محمدرضا باهنر با بیان اینکه من انتخاب آخوندی را خیلی به مصلحت نمی‌دانم، تصریح کرد: مگر اینکه با دولت تعامل کرده باشند؛ هر چند من شنیده‌ام که دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را به شورای شهر رسانده که ما با شهردار شدن آخوندی مخالف هستیم. اما نمی‌دانم در موقعیتی که رئیس‌جمهور با آقای آخوندی اختلاف دارد و به این دلیل ایشان را از دولت کنار گذاشته ایشان شهردار تهران شود، چه نفعی می‌تواند داشته باشد، چون به نظرم هیچ‌کس سود نمی‌برد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که شاید این را به عنوان دوئل قلمداد کرد، گفت: حتی یک دوئل هم باشد نه شهردار تهران و نه شهر تهران سود نمی‌برند و شورای شهر این دوره هم دوباره باید یک سال برای این دعواها وقت تلف کند.

شهردار تهران، شهردار کل کشور است

دبیرکل کارگزاران با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره انتخاب شهردار تهران گفت: شهردار تهران فقط شهردار پایتخت نیست، بلکه شهردار یک کشور است که همگان باید روی آن اجماع داشته باشند. اگر شهردار بخواهد فقط با شورای شهر کار کند و با دولت زاویه داشته یا با قوه قضائیه، نیروهای امنیتی و انتظامی مشکل داشته باشد، موفق نخواهد شد. غلامحسین کرباسچی درخصوص تن ندادن برخی افراد و جریان‌های اصلاح‌طلب به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اظهار کرد: ما یک مشت افراد سالخورده، چه کاره مملکت هستیم که فکر می‌کنیم اگر حذف شویم مثلا همه ملت به باد فنا می‌روند؟ دبیرکل کارگزاران سازندگی در مورد افراد و جناح‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلب تصریح کرد: متأسفانه هنوز مجموعه اصلاح‌طلبان یعنی کسانی که دست کم سابقه حضور در این جبهه را دارند موفق نشده یا نخواسته‌اند با ارائه یک تعریف جامع از اصلاح‌طلبی این دایره را مشخص کنند. گام نخست اصلاحی این است که اصلاح‌طلبان خودشان را تعریف کنند و از اینکه عده‌ای از این مجموعه حذف شوند، هراسی نداشته باشند.

آخرین اظهارات افشانی

دیروز محمدعلی افشانی که ظاهرا یک روز تا ترک کرسی شهرداری زمان دارد اعلام کرد که با شادی فراوان از مسئولیتم در شهرداری تهران خداحافظی می‌کنم. محمدعلی افشانی با بیان اینکه از روزی که مسئولیت امور در هر سمتی را بر عهده گرفتم، مبنای عملم قانون، رعایت حقوق انسان‌ها و تعامل منهای تحمیل بود، گفت: همیشه از همکارانم درخواست کردم که حداقل هفته‌ای یک بار حتی به صورت روخوانی نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را بخوانند تا در خصوص مسئولیت و تعهدشان به نکات زیادی پی ببرند. وی با بیان اینکه من با شادی فراوان از مسئولیتم در شهرداری خداحافظی می‌کنم، گفت: مبنای من قانون است، اما اعضای شورا به اصرار درخواست کردند که تا روز پایان استعفا ندهم و بر سر عهد خود با آنها وفادار ماندم. وی با بیان اینکه یکی از اپلیکیشن‌های موثری که مردم از آن راضی هستند، اپلیکیشن دوچرخه‌های اشتراکی است، تصریح کرد: همشهریان می‌توانند با استفاده از موبایل‌های خود نزدیک‌ترین دوچرخه را انتخاب کرده و هر جا که مایل بودند دوچرخه را رها کنند و به صورت اتوماتیک نیز هزینه استفاده از دوچرخه کسر خواهد شد. شهردار تهران با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح اولین پل معلق کابلی در تهران هستیم، گفت: این پل معلق روی پارک نهج‌البلاغه ایجاد شده است و باید بگویم که چندین سال قبل خانه‌مان نزدیک این منطقه بود و من به پایین دره در محدوده فرحزاد که حالا بخشی از آن به بوستان نهج‌البلاغه تبدیل شده رفتم و در انتهای دره تعدادی معتاد دیدم که در حال فروش و مصرف مواد مخدر بودند که آنها به من حمله کرده و من هم از آنجا فرار کردم، اما حالا می‌بینیم که این دره به یک بوستان زیبا تبدیل شده است و این مساله جای خوشحالی دارد.

نظر شما