شناسهٔ خبر: 29344266 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

رضا فیاضی: پیشنهادهایی به من شد که از شغلم بیزار شدم/ رویه صدا وسیما منجر به سطحی نگری می‌شود

رضا فیاضی از شروط تلویزیون برای تولید آثار و جذب اسپانسر گلایه و تاکید کرد که آن‌ها تنها برنامه‌های مهران مدیری و رامبد جوان را می‌خواهند که اسپانسر قوی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

 شخصیت‌های بسیاری در مجموعه‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیز از گذشته تا به امروز مهمان خانه‌های مردم  بوده‌اند و هر کدام به شکلی متفاوت جایی در دل مخاطبان باز کرده‌اند و یادآور خاطرات شیرین یا تلخ گذشته‌اند.

 

در این میان اما هستند نقش‌هایی که گویی جنس دیگری دارند و در قلب‌های مردم جایی ابدی پیدا کرده‌اند که با زندگی‌شان پیوند خورده و از کودکی تا بزرگسالی در میان تمامی بالا و پایین‌های زندگی همراهشان بوده است.

 

شخصیت‌های سریال «تا به تا» که بیشتر با نام «زی زی گولو» در میان مردم شهرت دارد از همین دست هستند که با گذشت ۲۴ سال هنوز هم وقتی نامی از آن‌ها به میان می‌آید همه را رهسپار خاطرات شیرین گذشته می‌کند، خاطراتی که در دنیای فعلی بعید است بتوانیم حتی لحظه‌ای از آن را تجربه کنیم.

 

در میان تمام شخصیت‌های محبوب این سریال، اما آقای جمالی انگار بیشتر بر دل طرفداران این اثر نشست، نقشی که این میزان از شهرتش را مدیون بازی هنرمند خوب اهوازی رضا فیاضی است.

 

هنرمندی که این روزها در کیش سکنا گزیده است و با راه اندازی کتابفروشی «جزیره کتاب» وقت می‌گذراند. غیبت طولانی مدت او در سینما، تلویزیون و همچنین تئاتر عاملی شد تا با او به گفت‌وگو بپردازیم.

 

رضا فیاضی در ابتدای گفت وگو در پاسخ به اینکه چه شد که تصمیم به عزیمت به کیش گرفت، گفت: «من به دلیل شرایط عصبی که برایم ایجاد شده بود، از آلودگی، ترافیک و شلوغی شهر تهران خیلی خسته شده بودم و به همین دلیل به کیش مهاجرت کردم که البته باید بگویم نه تنها کمکی به من نکرد بلکه پس از مدتی برایم آزاردهنده شد، دوری از آنچه دوست دارید و عشق و علاقه‌تان باشد بسیار سخت است و دلتنگی آن آزارتان می‌دهد. من تلویزیون، تئاتر و سینما را دوست دارم و سال‌ها در آن کار کردم اما وقتی می‌بینم از آن دور شدم و مشغول فعالیت نیستم ناراحت می‌شوم.»

 

پیرو علاقه‌ام به کتاب، کتابفروشی راه انداختم

او با اشاره به فعالیت‌هایش در جزیره کیش، ادامه داد: «در کیش تصمیم گرفتم که یک کتابفروشی داشته باشم زیرا که علاقه‌ام به کتاب و ادبیات بسیار زیاد است. در کنار آن نیز مشغول تدریس و برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه بازیگری و تئاتر هستم و برخی اوقات هم سعی می‌کنم نمایشی کار کنم اما بیشتر فعالیت‌های هنری در اینجا بر جنگ‌ها و شوخی‌های بی‌نمک متمرکز است، مگر گاهی بتوان یک اثر نمایشی را روی صحنه برد.»

 

این هنرمند همچنین درباره آخرین فعالیتش در حوزه تئاتر که تجربه تلخی بوده است، گفت: «آخرین نمایشی که در تالار هنر روی صحنه بردم یکی از عواملی بود که به شدت روحیه‌ام را خراب کرد و در مهاجرتم به کیش نقش داشت، برخورد هنرمندان سر این کار بسیار بد بود و من را زده کرد، برخی از عوامل انتظارات عجیب و غریبی هم از من داشتند. در کنار آن هیچ گونه حمایتی از من برای روی صحنه بردن این کار صورت نگرفت و تنها وعده‌ای به من دادند و من تمام هزینه‌های کار را از جیب خودم دادم، در این شرایط دیگر ما می‌شویم کرگدن نه کارگردان، من نمی‌توانستم از پس این شرایط بربیایم.»

 

فیاضی با ابراز ناراحتی از کاهش فعالیت‌هایش در حوزه بازیگری و کارگردانی، اضافه کرد: «با تمام این شرایط، با تمام این رنجش‌ها، نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها نمی‌شود کار را رها کرد، هر بار با خودم می‌گویم که ای کاش می‌شد کار تازه‌ای انجام دهم که احساس زنده بودن داشته باشم. با این حال خدا را شکر که می‌توانم بنویسم و درس بدهم که همواره از دغدغه‌های من بوده است.»

 

پیشنهادهایی به من شد که از شغلم بیزار شدم

این هنرمند که سال‌ها در حوزه برنامه‌سازی کودک فعالیت داشته است، در پاسخ به اینکه برنامه‌های کودک امروز تلویزیون را که بیشتر مجری محور شده‌اند، چطور ارزیابی می‌کند، توضیح داد: «همین اتفاق باعث بیکاری ما شده است، وقتی قرار است دو نفر تمام کارهای یک برنامه از تست کودکان، ساخت آیتم ها، اجرا و... را کار کنند که نمی‌شود. ما اگر کمی سخت‌گیری کنیم یا حتی درخواست پول بیشتری کنیم دیگر به تلویزیون راه‌مان نمی‌دهند. در این مدت پیشنهادهایی به من شده است که از شغلم بیزار شده‌ام، پول من هنرمند را نمی‌دهند و آنقدر توهین آمیز صحبت می کنند که خوشحالم از آن فضا خارج شدم و مشغول کتابفروشی هستم، راضی‌تر هستم که یک کتاب هزار تومانی به مردم بدهم زیرا که حداقل یک کار فرهنگی می‌کنم.»

 

او با تاکید بر اینکه امروزه آثار قابل توجهی در حوزه کودک تولید نمی‌شود، افزود: «من خودم کار کودک تولید می‌کردم، امروز ولی هیچ کار خوبی که در حوزه کودک باشد نمی‌بینم، چه سریال و چه برنامه کودک.»

 

فیاضی در پاسخ به اینکه این مسایل ناشی از نگاه اقتصادی صرف به فعالیت هنری است یا خیر؟ اینطور گفت: «وقتی مسایل اقتصادی در میان باشد آدم به سفره خودش نگاه می‌کند، من چندین بار طرح و سوژه به صداوسیما دادم اما  گفتند باید اسپانسر بیاوری، من از کجا باید و می‌توانیم اسپانسر پیدا کنم؟ تلویزیون برنامه‌ها و مسابقات آقای مدیری و جوان را می‌خواهد که اسپانسر قوی‌تر و بزرگ‌تری می‌توانند بیاورند اما مگر چند نفر از هنرمندان چنین امکانی را دارند، دو نفر.»

 

رویه تلویزیون منجر به سطحی نگری می‌شود

او ادامه داد: «به هر حال هر دوره‌ای یک آدمی روی بورس قرار می‌گیرد، اما این اتفاق مجری‌محوری منجر به کاهش کیفیت برنامه‌های تلویزیونی می‌شود و مسئولان هم وقتی مردم دوست دارند همین شیوه را دنبال می‌کنند. اما کجاست سریال‌هایی چون «امیرکبیر»، «امام علی» یا «سربداران»؟ دیگر اثری به کیفیت و فاخری این آثار تولید نمی‌شود و بودجه‌ها صرف ساخت آثاری درباره معضلات و مشکلات مردم نمی‌شود.»

 

فیاضی در پایان، اینچنین آرزو کرد: «امیدوارم شرایطی پیش بیاید تا بتوانم به خانه اولم تئاتر باز گردم و فعالیت کنم. همواره می‌شنوم که برخی‌ها شایعه می‌کنند که فوت کردم یا به خارج مهاجرت کردم و این اتفاقات باعث از یاد رفتن ما می‌شود و من مجبورم می‌شوم واکنش نشان دهم. به زودی اما امیدوارم که دوباره به صحنه تئاتر باز ‌گردم.»

 

مهدی درستی

 

نظر شما