شناسهٔ خبر: 29343326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در مراسم بهره‌برداری از پاتوق‌های فرهنگی دلگشا که در خیابان توحید مطرح شد

فضاهای قدیمی رها شده در مشهد به‌مرور احیاء می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: فضاهای قدیمی رها شده در سطح شهر که به‌مرور احیاء می‌شود و به‌عنوان سرمشقی است که باید در کل شهر مشهد این فضاها احیاء شود و قابل استفاده همه عموم قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش قدس آنلاین ، قاسم تقی‌زاده خامسی شامگاه گذشته در مراسم بهره‌برداری از پاتوق‌های فرهنگی دلگشا که در خیابان توحید مشهد برگزار شد، گفت: در قدیم شهر مشهد فقط دو خیابان معروف بود که یکی بالا خیابان و پایین خیابان نام داشت و بسیاری از مردم این شهر خاطرات بسیاری از این دو خیابان دارند و وقتی نام این خیابان‌ها برده می‌شود بسیاری از خاطرات زمان قدیم برای آنها تداعی می‌کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه خیابان و فضاهای قدیمی شهر هیچ وقت در مردم ایجاد خستگی و کسالت نمی‌کرد، ادامه داد: ما باید مسیرهای پیاده‌روی مردم را آماده کنیم که همان حس لطافت فضاها و خیابان‌های گذشته و نوستالژی‌های قدیم در آن باشد و مردم مثل قدیم مشتاق باشند که در پیاده‌روهای خیابان بنشینند و صبح‌ها و عصرها در این پاتوق‌ها بنشینند و با هم گفت‌وگو داشته باشند.

مشاور عالی شهردار مشهد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه باید برای تسهیل در رفت و آمد و کیفیت استفاده از پیاده‌روها تلاش بیشتری شود؛ گفت: در حال حاضر مدیریت شهری شهرداری مشهد به‌این موضوع توجه داشته است که رویکرد نوینی را به‌اجرا گذاشته است و برای اینکه مردم شهر مانند گذشته از این فضاهای قدیمی استفاده کنند طرح پاتوق‌های محله را در دست دارد، این محله به‌عنوان نمونه‌ای است که برای استفاده ساکنین محله بالا خیابان در نظر گرفته شده است.

سید محمدمهدی معینی ادامه داد: این پاتوق یک فضای رها شده بود که مدیریت شهری شهرداری مشهد سال‌هاست آن را تملک کرده بود اما این فضا مورد استفاده خاصی نبود و با بهینه‌سازی این فضا مورد استفاده ساکنین واقع در این محله قرار گرفته است، همچنین زائرانی که از این منطقه پیاده به‌سمت بارگاه ثامن الحجج(ع) حرکت می‌کنند از این فضا به‌عنوان استراحتگاه موقت از آن استفاده کنند.

وی اظهار کرد: این فضاهای رها شده بیشتر برای استفاده از پارکینگ استفاده می‌شد و با کمترین هزینه و کمترین دخالت در بافت تاریخی آن و حفظ بافت تاریخی، به‌صورت پاتوق طراحی شده است.

مشاور عالی شهردار مشهد افزود: پاتوق‌های محله با هدف اینکه ساکنین محله بیایند در این پاتوق‌ها حضور پیدا کنند و چند دقیقه‌ای بنشینند و استراحت و گفت‌وگویی داشته باشند، طراحی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز گفت: چرا ماشین‌ها را نسبت به‌انسان‌ها اولویت می‌دهیم و خیابان‌ها را وسیع می‌کنیم و پیاده‌روها رو باریک می‌کنیم، در حالی که دنیا به‌سمتی می‌رود که به‌تعاملات شهری توجه و حرکت می‌کند.

محمدرضا حسین‌نژاد ادامه داد: فضاهای قدیمی رها شده در سطح شهر که به‌مرور احیاء می‌شود و به‌عنوان سرمشقی است که باید در کل شهر مشهد این فضاها احیاء شود و قابل استفاده همه عموم قرار گیرد.

گفتنی است؛ پاتوق‌های فرهنگی دلگشا توسط هومن و پویا مرصعی طراحی و آماده‌سازی شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

نظر شما