شناسهٔ خبر: 29341514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس در ایستگاه پایانی

R41382/P1377/S6,61/CT7

بیست‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر استانی در حال برگزاری و امروز روز پایانی اجرای نمایش‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، جشنواره‌های تئاتر استان فارس یکی از بزرگترین رویدادهای هنری است که جمع زیادی از هنرمندان و هنردوستان را به خود جذب می‌کند. امسال بیست‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر استانی در حال برگزاری و امروز روز پایانی اجرای نمایش‌ها است. 

تاریخ برگزاری جشنواره از 20 تا 23 آبان ماه ذکر شده بود که روز 23 آبان اختتامیه جشنواره با معرفی گروه‌های برگزیده برگزار می‌شود. پس از اعلام فراخوان 53 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که با بازبینی نادر شهسواری، رضا عباسی و علی ثابت 24 اثر برای بازبینی نهایی جشنواره انتخاب شدند. 

در مرحله بازبینی زنده آثار 9 اثر موفق به کسب جواز برای حضور و اجرا در جشنواره شدند که تاکنون 6 اثر اجرا شده و 3 اثر نیز امروز اجرا می‌شود. 

9 اثر منتخب جشنواره تئاتر استان فارس 

« روز عزیز مرده» اثر امیرعلی محمودی از شیراز، « تم، مارپله» اثر هادی امامی مقدم از مرودشت و اقلید، « کابوس کاووس» اثر مجتبی حسینی قیری از قیروکارزین در روز نخست جشنواره به ترتیب در سالن‌های استاد هودی، استاد سپاسدار و استاد لایق اجرا شدند.  

« خون سیاه» اثر صادق علی‌پور از شیراز، « دوران استراحت» اثر مهرداد حیدری از شیراز، « صوراسرافیل» اثر سامان مختارزاده از کازرون دیگر آثار این جشنواره است که در روز 21 آبان‌ ماه به سالن‌های مذکور به نمایش درآمدند. 

« یک هفته راه رفتن در بهشت» اثر سید محمد هاشم‌زاده از شیراز، « داستان عجیب شیناگاوا» اثر محمدجواد صفایی از لامرد و «گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد» اثر ابوالفضل فرهادی از شیراز دیگر آثار این جشنواره هستند که در روز 22 آبان ماه اجرا می‌شوند. 

تئاتر باید مخاطب را به تفکر وادارد 

احمد سپاسدار، دبیر جشنواره تئاتر استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که توجه به کیفیت آثار در این دوره از جشنواره بیش از دیگر دوره‌ها مورد توجه است و به همین دلیل یکی از شرایط شرکت در جشنواره این بود که «آثار شرکت‌کننده در جشنواره باید حداقل 5 اجرای عمومی تا 25 شهریور داشته باشند». 

به اعتقاد وی پیروزی در جشنواره زمانی است که گروه‌های هنری بتوانند توجه مخاطب را به اثر هنری معطوف کنند و اثر هنری مخاطب را به تفکر وادارد.

یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار، هر شب پس از اجرای نمایش‌هاست که این کار را بهمن سلیمانی، کارشناس تئاتر و هنرهای نمایشی انجام می‌دهد. وی در گفت‌وگو با تسنیم نخستین ویژگی جشنواره امسال را تنوع آثار اعلام می‌کند که این تنوع هم در ساختار و هم اجرا دیده می‌شود. 

سلیمانی می‌گوید: در میان آثار این دوره هم کارهای ضعیف دیده می‌شود و هم کارهای خیلی قوی و به همین دلیل امکان مقایسه آثار با دوره‌های پیشین جشنواره وجود ندارد یا اینکه خیلی سخت است. 

ویژگی تئاتر امسال؛ حضور جوانان و شیوه‌های نو 

این کارشناس تئاتر و هنرهای نمایشی حضور تیپ‌های جوان و تجربه‌های نو را یکی از ویژگی‌های این دوره جشنواره می‌داند و معتقد است اینکه جوانان این عرصه به دنبال شیوه‌های نو هستند، جای خوشحالی دارد. 

وی با اشاره به حضور 4 گروه شهرستانی در این دوره از جشنواره از کمبود امکانات در شهرستان‌ها برای اجرای تئاتر سخن می‌گوید. به گفته وی اینکه گروه‌های شهرستانی با وجود کمبود امکانات برای ارتقای تئاتر تلاش می‌کنند، نشان از مطالعه و آگاهی این قشر دارد. 

مهدی رنجبر، معاون هنری ارشاد اسلامی استان فارس نیز از اجرای نمایش‌ها سخن گفته است. هر نمایش در طول روز 3 اجرا دارد که به گفته وی 2 اجرای آن به دلیل تخصصی بودن جشنواره و احترام به مخاطب رایگان و یک اجرا به‌صورت بلیت ‌فروشی است که عواید آن به کارگردان اثر می‌رسد. 

به گفته معاون هنری ارشاد اسلامی استان فارس محمد رحمانیان از تهران، رضا صابری از مشهد و آرش دادگر از شیراز داوران این دوره جشنواره تئاتر استان فارس هستند که در مدت 3 روز به داوری آثار می‌پردازند. 

انتهای پیام/ش

نظر شما