شناسهٔ خبر: 29341505 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کشف لاشه یک لینکس (وَشَق) در اصفهان +عکس

منبع: تسنیم

لاشه یک وشق نر حدوداً ۱۲ ساله در شهرستان بویین اصفهان کشف شد که به گفته مسئولان محیط زیست احتمالا بر اثر ناتوانی در پیدا کردن طعمه، ناشی از کهولت سن تلف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، چند روزی است تصویری از لاشه یک وشق که در نزدیکی یکی از روستاهای شهرستان بوئین و میاندشت استان اصفهان کشف شده در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

حسین خلیلی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین و میاندشت استان اصفهان درباره این تصویر می‌گوید: اوایل هفته جاری، به دنبال گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده لاشه یک لینکس عازم منطقه شدیم. در بررسی لاشه این حیوان، آثاری از گلوله و ضرب و جرح، مشاهده نشد.

بیشتر بخوانید:

سیاه‌گوش واقعی کدام است: لینکس یا کاراکال؟ +عکس

وی ادامه می‌دهد: با توجه به سن زیاد و جثه نحیف حیوان، مرگ بر اثر ناتوانی در یافتن طعمه، بسیار محتمل است.

خلیلی با اشاره به اهمیت قابل توجه این گونه جانوری گفت: کارشناسان اداره، سن این گربه‌سان ارزشمند را حدود 12 سال تخمین زده‌اند. حداکثر عمر این گونه در طبیعت 14 سال اعلام شده است.

پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، حالا 8 گربه‌سان شامل یوزپلنگ، پلنگ، گربه شنی، گربه پالاس، سیاه‌گوش (کاراکال)، وشق (لینکس)، گربه وحشی و گربه جنگلی در زیستگاه‌های کشور باقی مانده‌اند. گربه‌هایی که تخریب زیستگاه‌ها، ناامنی، شکار، کم‌آبی، کاهش طعمه و تصادفات جاده‌ای بقایشان را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده، یوزپلنگ را به پرتگاه انقراض کشانده و جمعیت هفت گربه دیگر را کاهش داده است.

وَشَق (Lynx) گربه‌سانی است با پوستی نقش‌دار شبیه پلنگ و دمی بسیار کوتاه که طی چند سال گذشته در برخی موارد به اشتباه، سیاه‌گوش نامیده شده است. در حالی که سیاهگوش واقعی، گربه‌سانی است با پوستی بدون نقش و ساده، و گوش‌هایی سیاه‌رنگ که به زبان انگلیسی کاراکال (Caracal) نامیده می‌شود. کاراکال از نام ترکی این حیوان یعنی کاراکولاک (کارا: سیاه و کولاک: گوش) گرفته شده است.

نظر شما