شناسهٔ خبر: 29339910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واشنگتن پست گزارش داد:

12 نقطه ضعف ترامپ که دموکرات می توانند روی آن انگشت بگذارند

دموکرات ها پس از پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان، می تواند روی نقاط ضعف فاحش ترامپ که اندک هم نیستند، انگشت بگذارند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: اکنون دموکرات ها پس از کنترل مجلس نمایندگان آمریکا می توانند همانطور که دوستان دارند آزادانه علیه دونالد ترامپ و دولت او تحقیق کنند. دموکرات ها فعلا قصد ندارند تا روشن شدن تحقیقات «رابرت مولر» در مورد تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات 2016 موضوع استیضاح ترامپ را دنبال کنند. اما فارغ از این موضوع، هنوز مسائل بسیاری هستند که سر دموکرات ها را شلوغ خواهد کرد. 

 دموکرات ها اکنون فهمیده‌اند که پیام اصلی هفته گذشته رای دهندگان آمریکایی این بود که خواستار یک نظارت قوی بر کاخ سفید هستند. در هفته گذشته روسای آتی شماری از کمیته های مجلس نمایندگان اظهار داشته اند که بر این هدف متمرکز خواهند شد، اما این کار را به صورت استراتژیک انجام خواهند داد. به گفته «الیجا ای. کامینگز» رئیس آتی کمیته اصلاحات و نظارت بر دولت در مجلس نمایندگان آنها همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار نخواهند داد. 

در هر صورت موضوعات بسیاری برای دموکرات ها وجود خواهد داشت. یک فهرست از موضوعاتی که دموکرات ها قصد دارند در ماه ژانویه و بعد از شروع به کار مجلس جدید در زمینه آنها جلسات استماع برگزار کنند، به شرح زیر است:

دخالت روسیه در انتخابات 2016

بله، دموکرات ها منتظر گزارش رابرت مولر هستند، اما «آدام شِف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان می گوید که قصد دارد مجلس نمایندگان را در این پرونده وارد کند و اینکه به دنبال پر کردن شکاف های احتمالی موجود در آن است. این در حالی است که «دوین نونز» رئیس قبلی و جمهوری خواه همین کمیته متهم به تلاش برای شفاف سازی دولت علیه ترامپ بود تا اینکه به دنبال تبانی روسیه و کارزار ترامپ باشد.

شف اخیرا در مصاحبه با واشنگتن پست گفته بود که من قصد ندارم یک جا بنشینم و منتظر گزارش مولر باشم. 

در مورد همین موضوع، شف ماه گذشته در یادداشتی در واشنگتن پست نوشت که کمیته او، اتهامات مربوط به پولشویی  روسیه توسط کسب و کارهای ترامپ را بررسی خواهد کرد.

متئو وایتیکر

اگر «متئو دبلیو. وایتیکر» سرپرست جدید دادستانی کل آمریکا نتواند خود را از انتقاداتی که در زمینه تحقیقات مولر و مخالفتش با آن دارد، نجات دهد، و اگر در زمان روی کار آمدن دموکرات ها در کنگره هنوز مشغول به کار باشد، دموکرات های کنگره آماده تحقیق درباره منافع اش در زمینه مخالفتش با تحقیقات مولر هستند. 

«جرولد نادلر» رئیس احتمالی بعدی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با سی ان ان در روز یکشنبه گفت که آماده است تا در صورت لزوم، وایتیکر را برای شهادت و ادای توضیحات در این زمینه به جلسه استماع احضار کند.  و آدام شف نیز در این زمینه به شبکه ان بی سی گفته است: اگر وایتیکر نتواند خود را تبرئه کند، مجلس نمایندگان آماده بررسی موشکافانه اقدامات وی در ارتباط با هرگونه مداخله در روند تحقیقات مولر است. 

شف گفت: اگر او هر دخالتی در پرونده روسیه داشته باشد، ما تحقیق خواهیم کرد که آیا او رئیس جمهور را در جریان اقداماتش قرار داده، یا اینکه او به عنوان کانال مخفی برای رئیس جمهور یا وکلای او کار می کرده، یا اینکه آیا در روند تحقیقات اختلالی ایجاد کرده یا خیر. و هر اطلاعاتی که از او به دست آوریم، علنی خواهیم کرد.»

حق السکوت

کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان همچنین قصد دارد در زمینه پرداخت حق السکوت به «استورمی دانیلز» (بازیگر فیلم های مستهجن) و «کارن مگ داگلز» که هر دو به داشتن رابطه پنهانی و غیرمشروع با ترامپ پیش از انتخابات 2016 اعتراف کرده‌ اند، تحقیق و بررسی کند. 

ترامپ و وکیلش متهم هستند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ازای ساکت ماندن و لو ندادن ارتباطات پنهانی وی با این افراد، به آنها حق السکوت پرداخت کرده‌ اند. 

الیجا کامینگز در ماه سپتامبر نامه ای به کاخ سفید و سازمان ترامپ فرستاد و خواستار ارائه اسناد پرداخت این حق السکوت ها شد اما هیچ گاه به آنها دست نیافت. اکنون که دموکرات ها اکثریت را در اختیار دارند، به اهرم لازم برای دستیابی به این اطلاعات دست یافته اند.

فرار مالیاتی

«ریچارد ای. نیل» نماینده دموکرات که احتمالا رئیس بعدی کمیته قدرتمند مالیاتی مجلس نمایندگان خواهد بود، می گوید که اگر دونالد ترامپ به صورت داوطلبانه فهرست پرداخت های مالیاتی خود را منتشر نکند، او با همکاری وزارت خزانه داری یک درخواست قانونی برای پیگیری آن از طریق دادگاه فدرال ارائه خواهد کرد. 

او همچنین به روزنامه نگاران واشنگتن پست گفته بود با استناد به قانون 1924 این فهرست را به دست خواهد آورد و با یک اکثریت آراء ساده، آنها را علنی خواهد ساخت.

نقض قانون اساسی

در حال حاضر دو شکایت از ترامپ در زمینه نقض یک بند قانون اساسی مربوط به تعاملات مالی و مقرری‌ های دریافتی رئیس جمهور آمریکا از دولت های خارجی وجود دارد.  بر اساس قانون اساسی آمریکا، هر مقامات منتخب آمریکا نمی‌توانند هیچ گونه هدیه، مقرری، سمت و دفتر یا عنوانی از طرف رهبران و دولتهای خارجی دریافت کنند. 

یکی از این شکایت ها که توسط دموکرات‌ های آمریکا ارائه شده، می‌ گوید که ترامپ بابت اقامت در هتل ها و استفاده از زمین های گلف وی از مقامات خارجی پول دریافت کرده است.

تاییدیه امنیتی

دموکرات ها می‌ خواهند بدانند که چگونه برخی افراد خاص مثل «جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ یا «راب پورتر» دبیر ستاد کارکنان کاخ سفید که در رده‌ های بالای مدیریتی در کاخ سفید کار می‌ کردند، توانستند بدون دریافت تاییدیه‌ های امنیتی لازم در کاخ سفید مشغول کار شوند. آنها همچنین قصد دارند درباره تصمیم ترامپ در زمینه ابطال تاییدیه های امنیتی «جان برنان» رئیس پیشین سازمان سیا و دیگر منتقدان ترامپ تحقیق کنند. 

هدف قرار دادن رسانه‌ ها

شف فکر می کند که دموکرات ها باید تحقیق کنند که آیا ترامپ با استفاده از قدرت خود تلاش کرده است از همکاری بعضی از شرکت ها با رسانه‌ های منتقد وی مثل شبکه سی ان ان و روزنامه واشنگتن پست جلوگیری کند یا آنها را تنبیه کند. 

شف به این موضوع اشاره می کند که ترامپ تلاش کرده از خرید شرکت رسانه ای «تایم وارنر»، شرکت مادر شبکه سی ان ان، توسط شرکت AT&T جلوگیری کند و همچنین تلاش کرده تا هزینه های حمل و نقل را برای آمازون افزایش دهد.

شف در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «ترامپ نه تنها رسانه ها را تخریب می کند، بلکه از ابزار قدرتش در دولت برای مجازات آنها بهره گیری می کند. این تهدیدی جدی برای آزادی مطبوعات است.»

برت مک کاوانا

در حالی که برخی از رای دهندگان به دموکرات ها دوست دارند اکثریت دموکرات ها در مجلس برت کاوانا از اعضای جدید دیوان عالی که با جنجال بسیاری به این سمت رسید، استیضاح شود؛ نادلر گفت قصد این کار را ندارد.در عوض او گفت قصد دارد از قدرت کمیته اش برای تحقیق در مورد این موضوع استفاده کند که چرا اف بی آی به موضوع اتهامات جنسی برت مک کاوانا خوب رسیدگی نکرده است.

سیاست تحمل صفر کاخ سفید در قبال مهاجران

هنوز سوالات پاسخ داده نشده بسیاری در مورد سیاست تحمل صفر کاخ سفید در قبال مهاجران توسط کاخ سفید وجود دارد که به جدایی هزاران کودک از خانواده هایشان منجر شده است. بسیاری از کودکان هنوز از خانواده هایشان جدا هستند و الیجا کامینگز قصد دارد با کمیته اش در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهد.

خدمات درمانی

دموکرات ها تبلیغات انتخابات میان دوره ای خود را بر خدمات درمانی متمرکز کرده بودند. اکنون نادلر قصد دارد تحقیقاتی را راه اندازی کند که تصمیم دولت ترامپ برای عدم دفاع از «لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌ به‌ صرفه» را بررسی می کند.

«بتسی دووس» وزیر آموزش

کمیته آموزش و نیروی کار تحت کنترل دموکرات ها خواستار پاسخگویی دووس در این خصوص خواهند شد که چرا اجازه نداده وزارتخانه کارهای او را مورد نظارت قرار دهد. او در حقیقت یکی از بازندگان اصلی انتخابات میان دوره ای خواهد بود.

«رایان زینکه» وزیر کشور

روزنامه نگاران واشنگتن پست هفته گذشته گزارش دادند «رائول ام. گریجالوا» که ریاست کمته منابع طبیعی را برعهده خواهد گرفت، قصد دارد زینکه را به دلیل اقدامات شخصی و تصمیمات مدیریتی اش مورد بازجویی قرار دهد.

در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا که هفته گذشته برگزار شد دموکرات ها موفق شدند بعد از 8 سال اکثریت مجلس نمایندگان این کشور را مجددا در اختیار بگیرند.

 

انتهای پیام

نظر شما