شناسهٔ خبر: 29339817 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

علی بابا رکورد شکست

شرکت علی بابا که روز یکشنبه در رویداد اجتماعی حراج «روز مجردها» (سینگلز دی) شرکت کرده بود، توانست از میزان فروش «جمعه سیاه» یا حراج «روز شکرگزاری» در آمریکا پیشی بگیرد. این شرکت به رکورد فروش 168 میلیارد یوان، معادل 24/15 میلیارد دلار دست یافت. این مبلغ در کمتر از 16 ساعت در این روز به دست آمد.

صاحب‌خبر -
undefined
فناوران- روز مجردها که به آن «دبل ۱۱» هم گفته می شود، بزرگ ترین حراجی اینترنتی جهان است که میزان فروش اجناس در آن روز معمولا از حراجی جمعه سیاه آمریکا بیشتر است. این روز به خصوص در چین در اصل روزی است که در آن دانشجویان بر عکس جشن ولنتاین، مجردی خود را جشن می گیرند. این روز رفته رفته در چین به یک جشنواره خرید اینترنتی تبدیل شده که تقریبا یک ماه به طول می انجامد و در 24 نوامبر به اوج خود می رسد. علی بابا تنها در نخستین ساعت روز مجردها مبلغی معادل 9/92 میلیارد دلار از فروش اجناسی که از قبل خریده شده بودند به دست آورد. این مقدار نسبت به درآمد این شرکت در سال گذشته 21 درصد افزایش نشان می دهد. گفته شده محصولات شرکت هایی نظیر شیائومی، اپل و دایسون در صدر پرفروش ترین های این روز قرار داشته اند. از روز یازدهم نوامبر همچنین با عنوان فستیوال خرید جهانی 11/11 هم یاد می شود (یازدهم ماه یازدهم میلادی) و ظاهرا علت به تجمیع رقم یک در این تاریخ باز می گردد و گفته می شود که این فستیوال بزرگترین رویداد خرید در سطح دنیا محسوب می شود. اما فستیوال خرید ۱۱/۱۱ که می توان آن را نسخه آسیایی از جمعه سیاه دانست در سال 2009 میلادی و توسط دنیل ژنگ، مدیرعامل علی بابا پایه گذاری شد تا خریداران را به سمت پلت فرم خرید این شرکت موسوم به Tmall هدایت کند. اجناس فروخته شده تنوع بسیار زیادی داشتند به طوری که در میان این اقلام از لوازم برقی و کامپیوتری تا محصولات مصرفی خانواده مثل شیر خشک و پوشک دیده می شد. آمارهای اولیه منتشرشده از این جشن در یکشنبه گذشته نشان می دهد که علی بابا در 10 دقیقه اول روز، رکورد فروش آمازون در مراسم معروف پرایم دی را شکست. این وب سایت در 10 دقیقه اول فروش 4/68 میلیارد دلاری را ثبت کرد که از رکورد پرسروصدای آمازون در مراسم پرایم 2018 بیشتر بود.فروش ویژه روز مجردها در سایت علی بابا با برپایی یک جشن آغاز شد که در آن ماریا کری، خواننده سرشناس آمریکایی نیز برنامه اجرا کرد. 
این فروش احتمالا آخرین فروش ویژه سایت علی بابا در دوره ای است که جک ما، بنیانگذار این شرکت عظیم چینی هنوز اداره آن را بر عهده دارد. زیرا در ماه سپتامبر اعلام شد که جک از سال 2019 میلادی از ریاست این شرکت کنار خواهد رفت. 

نظر شما