شناسهٔ خبر: 29338099 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهریار پرهیزکار در گفت‌وگو با فارس:

طرح ملی حفظ مسیری طولانی را با سرعت لاک‌پشت طی می‌کند

استاد قرآن کریم با بیان اینکه با برنامه‌های کنونی به خواست رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ نمی‌رسیم گفت: طرح ملی حفظ مسیری طولانی را با سرعت لاک‌پشت طی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طرح ملی حفظ قرآن کریم از ابتدای سال ۱۳۹۷ با محوریت جزء ۳۰ قرآن کار خود را آغاز کرد و انتظار‌ها پس از گذشت حدود هفت سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به پایان رسید و این طرح آغاز شد.

آغاز طرح با محوریت حفظ یک جزء قرآن در سال با نظرات مختلفی از سوی اساتید و کارشناسان روبرو است که در این زمینه دقایقی را با استاد شهریار پرهیزکار به گفت‌وگو نشستیم.

سرعت طرح لاک‌پشتی است و نمی‌توان امید داشت در زمانی منطقی به مقصد برسد

پرهیزکار سرعت طرح ملی حفظ را با توجه به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کُند و لاک‌پشتی بیان کرد و گفت: اینکه دوستان کاری را در زمینه حفظ قرآن آغاز کرده‌اند حرکتی خوب از و از سکون و بی‌تفاوتی بهتر است اما اگر چنین کاری هدفش تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است باید گفت که دوستان مسیری طولانی را با سرعت لاک‌پشت طی می‌کنند و نمی‌توان امید داشت در زمانی منطقی به مقصد رسید.

این طرح صرفاً برای آشنا کردن مردم با حفظ قرآن منطقی است

وی تحول در زمینه حفظ را با روند فعلی بعید دانست و گفت: با این برنامه‌ها و با این سرعت کار، گمان نمی‌کنم تحولی در کوتاه مدت ایجاد شود اما اگر مقصد دوستان این است که مردم صرفا با حفظ قرآن آشنا شوند این خوب است پس نباید چنین برنامه‌ای را با هدف تحقق خواست رهبر معظم انقلاب به مردم معرفی کرد.

رهبری قطعاً برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ زمان مشخصی در نظر دارند

این استاد قرآن کریم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب قطعاً برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ زمان مشخصی را هم در نظر دارند، گفت: امروز ۷ سال از خواست رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ گذشته و ما تازه طرحی این‌چنینی را آغاز کرده‌ایم و با این روند مشخص نیست تا چند سال و چند دهه دیگر ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت می‌شوند، قطعاً رهبری زمان مشخص و منطقی را برای این موضوع در نظر داشتند و با این حال ۷ سال زمان از دست رفته و اگر بخواهیم طی مثلاً ۳۰ سال به عدد ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم قطعاً این امر مطالبه رهبری را محقق نمی‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که ایشان موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند آن را بر اساس شرایط ۷ سال قبل و جمعیت آن زمان بیان کردند و اگر بخواهد این امر چند دهه به طول بی‌انجامد شاید ۱۰ میلیون حافظ قرآن ما را به اهدافمان نرساند.

طرح ملی حفظ فاقد راهبرد است و با هدفش خوانایی ندارد

پرهیزکار طرح ملی حفظ را فاقد راهبرد دانست و گفت: این کاری یک سری تاکتیک دارد اما هیچ راهبرد و استراتژی برای آن طراحی نشده. اینکه بگوییم باید تا سال فلان به عدد فلان برسیم و تا سال فلان به عدد فلان این کافی نیست، بلکه باید همه جوانب امر از جذب افراد، روش کار، مسیر‌های رسیدن به هدف، نیرو و توان برای تحقق امر و... را در نظر گرفت و باید کاری که انجام می‌شود با هدفی که ترسیم شده کمی خوانایی داشته باشد تا کسی که کار را می‌بیند امید داشته باشد که با این روند پس از گذشت چند سال شاید خواست رهبری محقق شود.

این حافظ کل قرآن در پایان فعالیت طرح ملی حفظ را برای جریان‌سازی و آشنایی مردم با حفظ مناسب دانست و گفت: این برنامه نمی‌تواند ما را به هدف بزرگ برساند و تنها برای جریان‌سازی خوب است و باید در کنار آن برنامه‌های دیگر با قوت و شتاب بیشتر طراحی و اجرا شوند.

به گزارش فارس طرح ملی حفظ قرآن کریم امسال درحالی کار خود را با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن آغاز کرده که در اولین افق آن باید تا سال ۱۴۰۴  تعداد ۳.۵ میلیون حافظ کل و در افق بعدی یعنی تا سال ۱۴۱۴ تعداد ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن تربیت شوند.

انتهای پیام/

نظر شما