شناسهٔ خبر: 29337151 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بوئین میاندشت زیستگاه امن سیاه گوش در استان اصفهان است

اصفهان- ایرنا- مشاهده گونه نادر و کمیاب گربه سان سیاه گوش در سه سال گذشته در بوئین میاندشت نشان دهنده پویایی جمعیت این گربه سان در اکوسیستم پایدار منطقه است.

صاحب‌خبر -

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین میاندشت روز سه شنبه به ایرنا گفت : ساکنان محلی سال 94 نوعی گربه سان را در زیستگاه های آزاد منطقه مشاهده کردند و شهریور 95 اولین سیاه گوش زنده (توله شش ماهه) و 22 تیر 96 نیز یک قلاده سیاه گوش نر بالغ در این منطقه دیده شد.
حسین خلیلی افزود: روز گذشته نیز با پیگیری یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان لاشه یک قلاده سیاه گوش بالغ در زیست گاه های بوئین میاندشت کشف شد.
وی گفت: پس از بیومتری و بررسی لاشه مشخص شد که هیچگونه آثار ضرب و جرح و گلوله ای بر روی لاشه وجود ندارد و این نشان می داد که کهولت سن و ناتوانی در تهیه طعمه علت مرگ این گربه سان بوده است.
وی افزود: کشف سه قلاده سیاه گوش در سه سال متمادی در زیستگاه های آزاد فریدن با توالی سنی متفاوت حاکی از وجود چرخه زیستی کامل و اکوسیستم پایدار و پویایی جمعیت این گونه نادر و کمیاب است.
خلیلی گفت: با مشاهده این حیوان وحشی در منطقه ، هماهنگی لازم با مردم محلی و دامداران و آموزش هایی از طرف محیط بانان برای حفاظت از این گونه نادر حیات وحش انجام گرفت.
شهرستان بوئین میاندشت با دارا بودن مراتع بکر و درجه یک استان اصفهان دارای یک منطقه شکار ممنوع بنام ستبله و زیستگاه های آزاد غنی است .
طبیعت ایران دارای هشت گونه گربه سان است که تمامی این گونه ها شامل یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گربه پالاس و سیاه گوش در استان اصفهان دیده شده‌است.
بطورکلی در دنیا چهارگونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود.
حمله سگ های گله به گربه سانان کوچک نظیر سیاه گوش ، آتش سوزی ، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاه ها عوامل مهم کاهش جمعیت این گونه جانوری به شمار می رود .
8114 / 6022

نظر شما