شناسهٔ خبر: 29334903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پیروز حناچی شهردار تهران شد؛ صندلی بهشت به آخوندی نرسید + جزئیات

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با ۱۱ رای شهردار تهران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از رای گیری اعضا، پیروز حناچی با ۱۱ رای شهردار تهران شد.

عباس آخوندی کاندید دیگر شهرداری تهران در این رقابت ۱۰ رای کسب کرد و از بهشت جا ماند.

گفتنی است، اعضای شورای شهر روز یکشنبه عباس آخوندی را با ۱۶ رای و پیروز حناچی را با ۱۱ رای به عنوان دو گزینه نهایی شهرداری تهران انتخاب کردند که در نهایت، عباس آخوندی با ۱۰ رای از رقابت برای دستیابی به کرسی شهرداری تهران بازماند و پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

۱۴ ماه از حضور مدیریت جدید شهری در بهشت می گذرد. ماحصل خروجی ۲۱ عضو اصلاح طلب شورا که از احزاب مختلف هستند؛ ۳ شهردار و ۲ سرپرست برای تهران بود.

چه کسانی به پیروز حناچی رای دادند؟

فارس درباره اینکه چه کسانی به شهردار شدن حناچی رای دادند نوشت: میرلوحی، آروین، میلانی، صدراعظم نوری و خداکرمی از اعضای حزب اتحاد ملت به آخوندی رای داده و علی اعطا عضو این حزب به حناچی رای داده است.

همچنین هاشمی و شهربانو امانی از اعضای حزب کارگزاران به حناچی رای دادند. 

حق‌شناس، امینی و نظری از اعضای حزب اعتماد ملی به حناچی رای دادند و گفته می‌شود علیخانی، حبیب‌زاده، فراهانی، فخاری و الویری که جزو مستقلین هستند هم به حناچی رای داده‌اند.

خلیل‌آبادی، نژادبهرام، مسجدجامعی و حسن رسولی هم به آخوندی رای دادند.

برنامه حناچی برای اداره پایتخت

پیروز حناچی شهرداری جدید تهران روز یک‌شنبه همین هفته (۲۰ آبان) با حضور در جلسه شورای شهر تهران با تشریح برنامه‌های خود برای اداره پایتخت در صورت انتخاب به عنوان شهردار تهران گفته بود: معتقدم که یکی از اولویت‌های ما باید مدیریت خردمندانه شهری باشد و از آنجا که در جلب مشارکت مردمی مشکل داریم این مدیریت خردمند شهری با چالش‌هایی روبروست.

حناچی در تعریف برنامه هایش برای تهران می گوید: برنامه من کاهش سهم درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌هاست. ایجاد درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های شهرداری تهران است و در حال حاضر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصله تنها ۲۵ درصد است‌. کاهش سهم درآمدهای حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارض شهری به میزان بهره‌مندی از مواهب شهر از برنامه‌هایم برای رفع این چالش است‌.

وی ادامه داده: کمبود شفافیت و شاخص‌های ارزیابی و پایش می‌تواند ما را در رسیدن به مدیریت خردمند شهری دچار مشکل کند، یکی از راهبردهای اصلی ما هوشمندسازی و شفافیت اطلاعات است.

حناچی با بیان این که مشکلات شهر تهران ناشی از عدم هوشمندسازی و ناکارآمدی سیستم‌های هوشمند فعلی است، افزود: به برنامه‌های تحت موبایل دقت کنید و ببینید که چه تاثیری در مبادلات کالا و همچنین مدیریت سفرها و در نتیجه رضایت مردم داشته‌اند و این در حالی است که می‌توانید این برنامه‌ها را در شهرداری تهران نیز ارائه کنید.

او در مورد حمل و نقل عمومی اظهار کرد: تنها ۱۹ درصد از سفرها با حمل و نقل عمومی انجام می‌شود که این مساله زیبنده شهر تهران نیست. در حال حاضر شاهد غلبه حرکت سواره بر پیاده هستیم که باید این رویه تغییر پیدا کند و با سرلوحه قرار دادن توسعه tod می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

حناچی بیان کرده بود: در ارزیابی‌هایی که انجام شده مشکل آلودگی هوا، ترافیک، ناکارآمدی بافت فرسوده و... و. از چالش‌های اصلی شهر است. در سال ۹۵ بیش از ۲۶۰ روز ناسالم داشتیم و این در حالی است که هنوز با وجود اقداماتی که انجام شده با چالش‌هایی در حوزه آلودگی هوا، ‌ آب و پسماند و... روبه‌رو هستیم. برنامه‌های من حول کاهش آلایندگی وسایل نقلیه، تکمیل شبکه فاضلاب، تکمیل قنات‌های پایتخت، احیا رود =دره‌ها و بهره‌گیری از تکنولوژی نوین متمرکز می‌شود.

حناچی عنوان کرده بود: شاهد نبود عدالت در برخورداری از منابع در سطح شهر تهران هستیم. برنامه ما ایجاد تبعیض مثبت است، اما از آنجایی که شاهد کاهش مشارکت تهرانی‌ها هستیم باید در ابتدا این مشکل را حل و فصل کنیم.

حناچی توسعه گردشگری در تهران را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد بود و افزود: برنامه‌ من برای شهر تهران کاملا متوازن است.

پیروز حناچی را بهتر بشناسید

پیروز حناچی متولد خرداد ماه ۱۳۴۲ فارغ التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است.

وی ورودی ۱۳۶۳ رشته معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۷۱ از دانشکده معماری دانش آموخته و فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و بازنده سازی شهر‌های تاریخی است.

حناچی در حال حاضر معاون شهرسازی شهرداری تهران است.

وی تحصیل کرده و مدرس رشته شهرسازی است و پیش از این هم برای شهردار شدن کاندید شده بود که به اعتقاد کارشناسان علی‌رغم داشتن شایستگی لازم، به خاطر نداشتن روابط حزبی از شهردار شدن باز ماند.

حناچی همچنین پیش از این معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود که با روی کارآمدن افشانی در شهرداری تهران، ایرج معزی یار گرمابه و گلستان افشانی، سکان دار معاونت فنی شد و حناچی به معاونت شهرسازی کوچ داده شد.

شهردار جدید تهران در فاصله سال های ۸۰ تا ۸۴ معاون معماری و شهرسازی وزارت راه بوده است.وی با حکم روحانی، به عنوان یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور منصوب شده است.

حناچی در دولت اول محمد خاتمی، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است.

وی رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهر‌های تاریخی ایران» دفاع کرد. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.

وی دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است؛ و مجلات علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور است. وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است.

نظر شما