شناسهٔ خبر: 29333803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حجم تجاری ایران و ترکیه بعد از برجام از ۲۲ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار رسید

R7887/P1377/S6,47/CT11

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: در سال ۲۰۱۲ در اوج تحریم گذشته حجم تجاری ما ۲۲میلیارد بود ولی بعد از برجام به ۱۱میلیارد رسید که پیش‌بینی ما برای امسال گذشتن از مرز ۱۲میلیارد دلار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، رضا کامی در نشست خبری اتاق بازرگانی تبریز با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین همایش «توسعه صادرات غیرنفتی» در تبریز اظهار داشت: برای اولین بار از کشورهای خارجی در این همایش دعوت شده است چراکه حضور کشورهای همسایه در این شرایط اقتصادی می‌تواند برای فعالان اقتصادی ما کمک خوبی باشد.

وی از تشکیل کمیته «مدیریت شرایط ویژه» در اتاق تبریز خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند از این کمیته، رفع مشکلات و موانع خود را پیگیری کنند، همچنین مسایل خود را با ترکیه و امورات اقتصادی و فنی مطرح کرده و به سرانجام مطلوب برسانند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تأکید بر اینکه با تحریم‌های جدید، همکاری ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ابراز داشت: همکاری ایران و ترکیه می‌تواند برای بازارهای مشترک و اهداف سوم مفید واقع شود.

وی با تصریح به اینکه با تمام افت‌وخیزهای سیاسی بین ایران و ترکیه، حجم تجاری قابل قبول است ابراز داشت: در سال 2012 در اوج تحریم گذشته، حجم تجاری ما 22 میلیارد بود ولی بعد از برجام به 11 میلیارد رسید که پیش‌بینی ما برای امسال، گذشتن از مرز 12 میلیارد دلار است.

کامی با اعلام اینکه استان آذربایجان شرقی در صادرات غیرنفتی نقش بالایی دارد اظهار کرد: بیشترین رقم سرمایه گذاری ترک‌ها در ایران، در آذربایجان شرقی، به‌ویژه ارس است و این نشان از ظرفیت تبریز و استان برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ترکیه است.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین مشکل بین ایران و ترکیه مسایل بانکی و انتقال پول است اضافه کرد: برای تسریع در انتقال ارز بین دو کشور باید بانک مشترکی از طرف بخش خصوصی تأسیس شود که خوشبختانه ترک‌ها آن را پذیرفته‌اند.

انتهای پیام/ش

نظر شما