شناسهٔ خبر: 29333663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

​مدیر انتشارات «چترنگ» در گفت‌و‌گو با ایبنا تاکید کرد:

توجیه مردم برای نخریدن کتاب قاچاق آسان نیست

بیشتر از ضعف قانون، شاهد نادیده گرفتن قانون هستیم

شهرام جهانگیری، ضعف قانون را دلیل اصلی ناکامی در حذف پدیده قاچاق ندانست و تاکید کرد: معتقدم بیش از ضعف قانون شاهد نادیده گرفتن قانون هستیم، به‌عبارت دیگر قانون وجود دارد و باید در اجرای آن جدی‌تر رفتار شود.

صاحب‌خبر -
 
شهرام جهانگیری؛ مدیر انتشارات «چترنگ» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اقدامات اخیر در کشف و پلمب انبار‌ قاچاق بیان کرد: تلاش‌های چند هفته گذشته برای حذف پدیده قاچاق کتاب، قابل‌توجه است و باید ادامه داشته باشد.

قاچاق کتاب‌های جدید رشد کرده است
وی با بیان این مطلب که تلاش برای حذف پدیده قاچاق کتاب در سال‌های گذشته نیز وجود داشته، ادامه داد: پیش از این هم شاهد کشف و پلمب انبار‌های قاچاق و دستگیری قاچاقچیان بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد، دلیل اصلی توجه بیشتر به پدیده قاچاق، رشد قاچاق کتاب‌های به‌روز است؛ به‌عبارت دیگر بساطی‌ها سال‌ها کتاب‌های قدیمی و کتاب‌هایی که در کتاب‌فروشی‌ها پیدا نمی‌شدند را عرضه می‌کردند و البته کسی به روی خودش نمی‌آورد اما حالا کتاب‌های جدید که در بازار رسمی کتاب وجود دارد نیز کپی و عرضه می‌شود. 
 
جهانگیری با بیان این مطلب که  امروزه علاوه بر خیابان انقلاب در هر گوشه شهر، بساط کتاب‌های قاچاق دیده می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد، برای حذف پدیده قاچاق کمی دیر اقدام شده است، اما امید‌واریم ادامه داشته باشد.

قانون نادیده گرفته می‌شود  ‌     
مدیر انتشارات «چترنگ» درباره ضعف قانون در مجازات عوامل قاچاق کتاب گفت: حقوق‌دان نیستم اما معتقدم بیشتر از ضعف قانون، شاهد نادیده گرفتن قانون هستیم، به‌عبارت دیگر قانون وجود دارد و باید در اجرای آن جدی‌تر رفتار شود.
 
جهانگیری با بیان اینکه حساسیتی نسبت به کتاب‌های قاچاق در جامعه وجود ندارد، بیان کرد: به نظر می‌رسد باور عمومی قاچاق کتاب را پدیده ناپسندی نمی‌داند، بنابراین باید جامعه را آگاه کرد.
 
وی با تاکید بر ارائه راه حل پایه‌ای‌تر برای حذف پدیده قاچاق ادامه داد: توجیه مردم برای نخریدن کتاب قاچاق آسان نیست. مردم، کتاب قاچاق را به دلیل قیمت ارزان‌تر و با اعتماد به ادعای بساطی‌ها درباره اینکه کتاب بدون سانسور منتشر شده، می‌خرند.

سود کم، کتاب‌فروشی‌‌ها را متخلف کرده است
مدیر انتشارات «چترنگ» با اشاره به شناسایی چند کتاب‌فروش صاحب مجوز در جریان کشف کتاب‌های قاچاق افزود: سود کم کتاب‌فروشی‌ها موجب شده تا در این فضا فعالیت کنند بنابراین باید به کتاب‌فروشی‌ها کمک کرد تا زنده بمانند.                     
 
وی همچنین به تاثیر چاپخانه‌داران در جریان تولید کتاب‌های قاچاق اشاره و بیان کرد: چاپخانه‌‌دار نباید کتاب‌هایی که از سوی ناشر اصلی منتشر شده را به نام دیگران منتشر کنند. قانون باید این فعالان را به رعایت این قانون ملزم کند. 

نظر شما