شناسهٔ خبر: 29332864 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جشن‌هایی به بهای زیر پا گذاشتن فرهنگ

گروه اجتماعی - اگر پیش از این در فرهنگ خود به برگزاری جشن‌های ایرانیان باستان افتخار می‌کردیم این روزها جشن‌هایی به سبک فرهنگ غربی چنان رواج یافته که انسان فکر می‌کند دارای پیشینه تاریخی و تمدنی نیستند.

صاحب‌خبر -

جشن‌هایی به بهای زیر پا گذاشتن فرهنگ

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جشن «روشنفکری و امروزی» نام جدید برخی مراسم‌ است که این روزها به مدد شبکه‌های اجتماعی و برخی افراد که پز روشنفکری می‌دهند در حال گسترش است.
در مقایسه با جشن‌های ایرانیان باستان همچون جشن تیرگان یا مهرگان که به مناسبت برداشت محصولات کشاورزی مانند برداشت گندم برگزار می‌کردند این روزها شاهد هستیم عناوینی به گوش می‌رسد که هر چقدر هم تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم معنا و مفهوم این موارد را درک کنیم که این جشن‌ها با کدام فرهنگ و منطق استوار است.

والدینی که در فرهنگ بیگانه ذوب شده‌اند به مناسبت‌های مختلف جشن‌هایی را برای به رخ کشیدن دارایی و زندگی اشرافی و لاکچری خود برگزار می‌کنند. و این روزها این جشن‌ها برای کودکان نمود بیشتری دارد. جشن‌هایی برای تعیین جنسیت نوزاد قبل از به دنیا آمدن، جشن برای اولین راه رفتن کودک و خیلی از جزئیاتی که جزو مراحل رشد هر کودکی به حساب می‌آید، خرج‌های اضافی کرده و بار دیگر بر مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی و ریخت و پاش‌های اضافی دامن می‌زنند.

این روزها صفحات مجازی نیز پر شده از جشن‌های غربی که علاقه‌مندان آن عکس‌های خود را منتشر کرده و مثلاً می‌نویسند جشن هالووین در منزل و مدرسه، بدون اینکه بدانند منظور از هالووین چیست.

سیده‌محبوبه موسوی، جامعه‌شناس فرهنگی به ایکنا می‌گوید: امروزه با گسست فرهنگی در جامعه مواجه هستیم و روز به روز دامنه این نوع هنجارشکنی‌ها در جامعه بیشتر می‌شود، جشن‌هایی مانند طلاق، ازدواج سفید، جشن هالووین، جشن گودبای پارتی و ....به عنوان تفریح و دلخوشی بخش اعظمی از جامعه تبدیل شده است که جای نگرانی و نشانه‌ای از شیوع یک ناهنجاری فرهنگی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید نسل کنونی در صدد شکستن ساختارها هنجارهای اجتماعی در ابعاد گسترده هستند، پیش از این وقتی یک خانم باردار بود از ابراز آن پیش بزرگترها خجالت می‌کشید و شرم و حیای موجود بین زوجین در کنار والدین مانع از آن می‌شد که برخی مسائل را مطرح کنند ولی در حال حاضر با نسلی مواجه هستیم که از همان ابتدای بارداری تا زمانی که کودک به دنیا بیاید به بهانه مختلف از جمله تعیین جنسیت نوزاد، نامگذاری پیش از تولد، جشن خرید سیسمونی و ...مراسم مختلف برگزار می‌کنند و صد البته شبکه‌های اجتماعی این موضوعات را گسترش می‌دهند و از زمانی که فرزند شروع به راه رفتن می‌کند، دندان در می آورد یا از پوشک گرفته می‌شود جشن‌های مختلف خودش را نشان می‌دهد.

این جامعه شناس فرهنگی با اشاره به رسوخ فرهنگ غربی و وارداتی در کشور اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از مردم نسبت به فرهنگ ملی و میهنی خود بی‌تفاوت هستند و روز به روز بر دامنه فرهنگ وارداتی ما بیشتر می‌شود.در حالی که فرهنگ غنی ایرانی پر از جشن‌هایی است که پیشینیان ما به مناسبت‌های مختلف برگزار می کردند ولی اکنون با خالی شدن عناصر فرهنگی بومی و ملی عناصر فرهنگ غربی وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به مراسم جشن‌هایی همچون ولنتاین، هالووین، کریسمس و تزیین سفره یلدا با عناوین و نمادهای غربی مانند بابانوئل تصریح کرد: وقتی در کشور فضایی به وجود می‌آید که استرس و فشارهای ناشی از فشار اقتصادی بر مردم سنگینی می‌کند بخشی از مردم به بهانه‌های مختلف و کاهش استرس و انرژی منفی خود به دنبال راه هایی برای تخلیه این نوع فشارها هستند.

موسوی ادامه داد: بنابراین با وجود همه نوسانات اقتصادی و گرانی به شیوه‌های مختلف در صدد هستند با ریخت و پاش‌های اضافی یک نوع دلخوشی برای خود درست کنند.

این جامعه‌شناس فراموش کردن جشن‌های ملی و مذهبی را نیز در این زمینه مهم ارزیابی کرد و افزود: از سوی دیگر نباید از بی توجهی متولیان فرهنگی به جشن‌های ملی و مذهبی غافل شد، در کشور ما که برای یک عزاداری کلی مراسم مختلف برپا می شود ولی در موضوعات ملی و اعیاد مذهبی به همان نسبت جشن و شادی برگزار نمی‌شود و این موضوعی ناشی از یک غفلت فرهنگی و اجتماعی است بنابراین وقتی نسبت به هویت و فرهنگ خودمان بی توجه می‌شویم مراسم‌های غربی در کشور مورد استقبال قرار می‌گیرند.

موسوی استقبال از این نوع جشن‌ها را به ارتباط خانوادگی افراد به فامیل و اقوامی که در خارج از کشور هستند مرتبط دانست و گفت: بخشی از این افراد که به صورت افراطی در برگزاری چنین جشن‌هایی فعال هستند به پیروی از اقوام خود چنین رفتارهایی دارند و برخی افراد نیز انگار عادت کرده‌اند با انجام یک سری کارهای متفاوت خود را متمایز نشان دهند به هر قیمتی که باشد.

انتهای پیام

نظر شما