شناسهٔ خبر: 29332831 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهراد در گفت‌وگو با فارس:

چین با کمبود ۵ میلیون متخصص هوش مصنوعی مواجه است

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه چین با کمبود ۵ میلیون متخصص هوش مصنوعی مواجه است، گفت: نخبگان هوش مصنوعی با سه سال تجربه کار در حدود ۲۵ هزار یوان دریافت می کنند.

صاحب‌خبر -

جعفر مهراد  بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که چین با کمبود ۵ میلیون متخصص هوش مصنوعی مواجه است، گفت: در جمهوری خلق چین نیاز به متخصص هوش مصنوعی طی سال های گذشته به طور شگفت آوری اقزایش یافته است.

به گفته وی، روند فعلی جهانی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ مردم بیش از ۸۵ درصد از مناسبات کاری خود را با شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف بدون تعامل و مساعدت انسانی انجام خواهند داد. در آینده کسب و کارها و افراد انسانی ضمن برقراری ارتباط، به نوبه خود نیز داده های بسیار فراوانی را تولید خواهند کرد.

مهراد خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی مانند آمازون، هواوی، فیس بوک، گوگل و اپل در استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی در خط مقدم قرار دارند و اکنون استانداردهای با کیفیت بالایی را نیز برای هوش مصنوعی پیاده سازی می‌کنند.

وی با اشاره به انقلاب‌های فناوری در عصر حاضر گفت: به همراه انقلاب‌های فناوری که در راستای هوش مصنوعی صورت می‌گیرد، کسب و کارها می خواهند که نخبگان هوش مصنوعی از دانش و خبرگی لازم پیرامون روند های روندهای جاری در عرصه های فناوری مانند یادگیری عمیق، رایانش ابری و اینترنت اشیا برخوردار باشند.

به گفته  بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در چین اکنون شانگهای، پکن، هانگ ژو، و شن ژن بزرگترین مناطق توسعه هوش مصنوعی به حساب می آیند. پکن در بین شهر های مختلف بیشترین نخبگان هوش مصنوعی را در خود جای داده است. در حدود ۶۰ درصد نخبگان هوش مصنوعی چین در پایتخت این کشور فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل می شود ماهیانه به طور متوسط ۱۲ هزار یوان برابر با ۱۷۳۴ دلار درآمد دارد، نخبگان هوش مصنوعی با سه سال تجربه کار در حدود ۲۵ هزار یوان دریافت می کنند. نخبگانی هم که بیش از ۱۰ سال سابقه کار داشته باشند درآمدی بیش از ۵۰ هزار یوان دارند. با توجه به نیازی که کمپانی ها و غول های فناوری به تخصص های هوش مصنوعی دارند جای تعجب نیست که برای جذب این نخبگان حقوق های بسیار بالایی پرداخت می شود. به عنوان مثال، شرکت ها یی مانند بایدو، علی بابا و تن سنت برای جذب متخصصان برتر هوش مصنوعی مایل هستد سالانه تا دو میلیون یوان نیز به این افراد پرداخت کنند.

مهراد با اشاره به اینکه در چین، علاوه بر پرداخت بالا، محیط کار مناسب نیز در توسعه هوش مصنوعی عاملی مهم به حساب می آید، گفت: هواوی بزرگ ترین سازنده تجهیزات ارتباطات راه دور جهان در جذب نخبگان هوش مصنوعی، بیشتر به شرایط مناسب محیط کار تاکید می کند. بودجه سالانه این کمپانی برای تحقیق و توسعه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار است. این کمپانی می کوشد تخصیص بودجه را برای هوش مصنوعی که اکنون در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است افزایش دهد.

وی افزود: کمپانی هواوی پیوسته به سرمایه‌گذاری خود پیرامون هوش مصنوعی برای نیل به رشد بهتر و بیشتر ادامه می‌دهد. پذیرش فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون با ارتقای سطح کارایی و بهره وری به نفع کمپانی تمام شده است.

 بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر اینکه توسعه مستلزم سرمایه‌گذاری است که باعث برگشت هزینه‌ها می شود، گفت: در پرتو سرمایه‌گذاری و استخدام نیروهای انسانی جدید، هواوی عملکرد را بهبود بخشیده و از این طریق به منظور کسب چشم اندازهای تازه تر به آینده چشم دوخته است. به عبارت دیگر، هواوی برای نیل به توسعه سریع می کوشد فرصت‌های مناسب را تصاحب کند.

وی با بیان اینکه هواوی که یک شرکت خصوصی است 180 هزار نفر را در سطح جهان در استخدام خود دارد، گفت: درآمد سالانه این شرکت با رشد ۱۵/۷ درصدی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۶۰۴ میلیارد یوان بوده است. سود خالص هواوی در همین سال با افزایش ۲۸ درصدی به ۴۷/۵ میلیارد یوان بالغ شده است.

مهراد ادامه داد: هواوی برای ایجاد یک اکوسیستم تاثیرگذار، مقرون به صرفه و قابل اعتماد در بخش هوش مصنوعی برنامه " توانمند سازی توسعه دهنده هوش مصنوعی " خود را که در آن این کمپانی متعهد به سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار برای آموزش نخبگان هوش مصنوعی است، ارائه کرده است. براساس این برنامه، هواوی با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی برای ساخت و توسعه یک اکوسیستم بهتری که بتواند از منابع، پلاتفرم ها، دوره های آموزشی و راه حل های مشترک پشتیبانی کند همکاری خواهد کرد.

وی افزود: این سرمایه گذاری شامل همکاری با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در توسعه برنامه های درسی، انتشار کتاب های آموزشی و حمایت از تحقیقات علمی و تربیت نخبگان در مباحث هوش مصنوعی است. هواوی از طریق " برنامه توانمند سازی توسعه دهنده هوش مصنوعی " تلاش می کند تا با توسعه دهنده ها و سایر شرکت های همکار نیز عمل کند. بعضی از طرح ها شامل دایر کردن یک کمپ نوآوری برای نخبگان برتر جهت کمک به تبدیل موفقیت های حاصل در هوش مصنوعی به کاربرد های تجاری و استقرار یک آزمایشگاه مشترک نوآوری است.

انتهای پیام/

نظر شما