شناسهٔ خبر: 29331933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر امور خارجه انگلیس پس ازسفر به عربستان؛

هانت: چشم‌انداز مذاکرات صلح یمن شکل واقعی‌تری گرفته است

تهران - ایرنا - «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس پس از سفر به عربستان سعودی و امارات و دیدار با مقام‌های این دو کشور، بامداد سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که به عقیده او، چشم‌انداز گفت وگوهای صلح یمن شکل واقعی‌تری به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هانت در این ارتباط از موافقت مقام‌های عربستان سعودی برای اعزام 50 نظامی مجروح عضو جنبش انصارالله به عمان برای دریافت خدمات درمانی یاد کرد.
به گفته رویترز، وی در عین حال تاکید کرده که وضعیت انسانی یمن همچنان اسف‌بار و نیازمند واکنشی فوری است.
این در شرایطی است که دولت انگلیس خود از جمله صادرکننده عمده سلاح به ریاض است.
با وجود اعتراض صورت گرفته به این قراردادها در هفته‌های گذشته و به ویژه پس از قتل روزنامه‌نگار «جمال خاشقچی»، لندن همچنان از لغو یا حتی محدود کردن فروش سلاح به عربستان طفره رفته است.
وزیر خارجه این کشور روز سه شنبه در همین ارتباط به رویترز گفت که انتظار «پیشبرد سریع» روند محاکمه عاملان قتل خاشقچی در آینده نزدیک را دارد.
وی همزمان در سفر خود به ریاض با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که متهم اصلی قتل این روزنامه‌نگار است، به گفت وگو پرداخت.
ریاض خود را از قتل خاشقچی مبرا دانسته و ادعا کرده که وی در جریان یک مشاجره در کنسولگری سعودی در ترکیه کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویا رد می‌کند.
از سوی دیگر و در شرایطی که فشار افکار عمومی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی بر دولت‌های غربی به ویژه آمریکا افزایش یافته، مقام‌های این کشورها در هفته‌های گذشته چشم‌اندازی برای مذاکرات صلح یمن ترسیم کرده و خواستار پایان جنگ شده‌اند.
«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن اما دعوت به صلح و آتش‌بس از سوی آمریکا را فریبکارانه دانسته و گفته است که هر زمانی که آمریکا سخن از صلح بگوید، باید به انتظار فاز جدیدی از حملات نشست.
عربستان و امارات از سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با حمایت و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن که فقیرترین کشور عربی است، آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
در این مدت ریاض مردم یمن را با انواع تسلیحات کشنده هدف قرار داده و بارها مرتکب جنایات بزرگ جنگی شده است.
شبس ** 9386 **1859

نظر شما