شناسهٔ خبر: 29331899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دو گذرگاه مرزی جدید در قبرس گشایش یافت

مقامات قبرس طی مراسمی دو گذرگاه جدید مرزی را روز دوشنبه بین دو طرف یونانی نشین و ترک نشین در مناطق درینا و لفکا - آپلیسی در شمال غرب قبرس برای نخستین بار در ۸ سال اخیر افتتاح کردند.

صاحب‌خبر -

دو گذرگاه مرزی جدید در قبرس گشایش یافتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات قبرس طی مراسمی دو گذرگاه جدید مرزی را روز دوشنبه بین دو طرف یونانی نشین و ترک نشین افتتاح کردند.

این دو گذرگاه برای نخستین بار در ۸ سال اخیر ایجاد می‌شوند. این دو گذرگاه مرزی در مناطق درینا (Dherynia) و لفکا - آپلیسی (Lefka- Aplici) در شمال غرب قبرس ایجاد شده اند.

با وجود اینکه زمان گشایش این گذرگاه‌ها برای ساعت ده به وقت جی ام تی تعیین شده بود، اما مردم خیلی زودتر از این گذرگاه‌ها عبور کردند. در آستانه بازگشایی گذرگاه مرزی درینا نظامیان ترکیه موانع ایجاد شده را برداشتند و شماری از پلیس‌های ضد شورش هم در منطقه مستقر شدند.

ایکاووس کوشاندیس، یک قبرسی یونانی تبار در این رابطه گفت: «من امروز لحظات بسیار دشواری را پشت سر گذاشتم. من برای نخستین بار از سال ۱۹۷۴ از این گذرگاه عبور کردم. من هرگز و پیش از این تاکنون در اینجا نبودم، زیرا نیرو‌های ترکیه در اینجا حضور داشتند.»

کریس چارالامبوس، یک قبرسی یونانی تبار از منطقه فاماگوستا نیز گفت: «این به منزله حرکت و ابزار دیگری در جهت صلح و مذاکرات مربوط به آن است. اعتماد بین قبرسی‌های ترک تبار و قبرسی‌های یونانی تبار موضوعی است که ما به ایجاد آن بسیار نیاز داریم و امیدوارم که این به منزله یک حرکت و ابزار در جهت مذاکرات بین نیکوس آناستاسیادیس و مصطفی اکینچی باشد.»

لولی کیترئوتو، از اعضای حزب جنبش متحد قبرس هم گفت: «ما معتقدیم که قبرس بسیار کوچک است و نباید تقسیم شده باشد. ما خواهان یک قبرس متحد برای تمامی قبرسی‌ها هستیم.»

وی افزود: «این یک حرکت مثبت است. این حرکت ما را خوشحال و به آینده خوشبین می‌کند. این به منزله حرکتی دیگر در جهت ویران کردن این دیوار جداکننده است.»

آخرین دور مذاکرات صلح بین دو طرف تحت نظارت سازمان ملل سال گذشته به نتیجه نرسید.

حسن اوزون، یکی از قبرسی‌های ترک تبار که ۶۵ سال دارد هم گفت: «من درباره این حرکت بسیار خوشحالم. من بیمار هستم و می‌خواهم که به برای درمان به اینجا بیایم. من می‌خواهم که این روز زیبا را با چشمان خود ببینم. من هم اکنون بسیار هیجان زده شده ام.»

الیزابت اسپهار، رئیس نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در قبرس هم گفت: «امروز یک روز خوب برای قبرس است. این دو گذرگاه مرزی نقش مهمی در کمک به ارتباط بین مردم دو طرف مرز و ایجاد اعتماد و اطمینان بین جوامع جزیره خواهد کرد. این همچنین می‌تواند به منزله یک گام مهم در احیای مذاکرات صلح بین دو طرف باشد. این مذاکرات در ماه ژوئیه سال دو هزار و هفده متوقف شد.»

انتهای پیام/

بازگشایی دو گذرگاه مرزی جدید در قبرس بعد از ۸ سال

نظر شما