شناسهٔ خبر: 29331803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران در مصاحبه با روزنامه تراباخادورس کوبا/

امریکا با تحریم نمی تواند مقاومت ایران را بشکند

مادرید- ایرنا- «کامبیز شیخ حسنی» سفیر ایران در کوبا گفت که تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا قادر به شکست مقاومت ایران نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،شیخ حسنی در مصاحبه با روزنامه تراباخادورس (کارگران) کوبا درباره تحریم های آمریکا ، ایجاد جنگ روانی و نحوه مواجهه دولت جمهوری اسلامی ایران با این اقدامات اظهار کرد: آمریکا علیه ایران از زمان پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی که نظامی مستقل و مبتنی بر مردمسالاری دینی است، سیاست و اقدامات خصمانه در پیش گرفته و در طول 40 سال گذشته، این دشمنی با شدت و ضعف مختلف استمرار یافته است.
وی ابراز داشت :علت اصلی دشمنی نظام آمریکا با ایران، این است که مردم به رهبری امام خمینی (ره) توانستند محمدرضا پهلوی، دیکتاتور دست نشانده کاخ سفید را سرنگون و دست آمریکا را از کشورمان کوتاه کنند.
شیخ حسنی خاطرنشان ساخت: واشنگتن می خواهد بر ایران به عنوان یک کشور نفت خیز که میلیاردها دلار سلاح از او خریداری می کرد و 60 هزار مستشار آمریکایی با دستمزدهای کلان در کشورمان شاغل بودند، همچون گذشته سلطه داشته باشد. اما با مقاومت مردم انقلابی هرگز به این خواسته خود نرسیده و نخواهد رسید.
دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد :طبیعی است که تحریم های آمریکا علیه ملت ایران، مانند محاصره اقتصادی کوبا، غیرقانونی و مغایر با اصول شناخته‌ شده مصرح در منشور ملل متحداست.
این تحریم ها ناقض قوانین بین المللی مانند برابری حاکمیت دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها ، آزادی تردد و تجارت بین‌المللی ، حقوق بشر و حقوق اساسی ملت ها است.
به گفته سفیر ایران، آمریکا در حالی ملت ایران را به بهانه های واهی و دروغین تحت تحریم و فشار قرار می دهد که 70 سال با کمک های مالی ، سیاسی ، نظامی و لجستیکی از سیاست های توسعه طلبانه و جنگ افروزانه رژیم کودک کش اسرائیل حمایت می کند.
شواهد حاکی از آن است که سیاست خارجی امریکا در تل آویو پایه گذاری می گردد و در دوران ترامپ این موضوع شدت نیز یافته است. آمریکا همچنین همدست کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع و بی گناه یمن است.
شیخ حسنی در پاسخ به خبرنگار روزنامه تراباخادورس در خصوص ترک یکجانبه واشنگتن از برجام و خروج از عهدنامه مودت ایران و آمریکا(امضا شده در سال 1955) و تاثیر این اقدامات در صلح و امنیت منطقه و در عرصه بین المللی گفت : ترامپ، با خروج از معاهدات بین المللی مانند برجام ، عهدنامه مودت، تغییرات آب و هوایی، یونسکو، به راه انداختن جنگ تجاری با چین و اروپا و.. به جهانیان ثابت کرده که دولتی قانون شکن و زورگو است و اینک تبدیل به منزوی ترین هیات حاکمه در طول تاریخ امریکا در سطح جهان شده است.
وی افزود :دولت فعلی آمریکا، نشان داده که بجز منافع مادی خودش، به هیچ اصلی پایبند نیست و از زیر پا گذاشتن هیچ قانون و ارزش انسانی ابایی ندارد.
آمریکا در حالی از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 12 بار پایبندی ایران به تعهدات هسته ای را تایید کرده است.
سفیر ایران ادامه داد: امریکا تمام تلاش خود را بکار بست تا کشورهای امضا کننده برجام را با خود همراه و آن ها را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که ضامن توافق برجام است، تشویق کند. این بدعتی خطرناک است که کل جامعه جهانی، نظام و قوانین بین الملل را مورد تهدید جدی قرار داده و بازگشت به بربریت و غرب وحشی و روندی خطرناک است که باید متوقف شود.
وی در پاسخ به چگونگی واکنش ایران و جامعه جهانی در مقابل اقدامات یکجانبه دولت آمریکا خاطر نشان کرد که قانون شکنی و تحریم های زورگویانه و فرامرزی آمریکا که امروز بر مردم ایران تحمیل می شود، می تواند به راحتی علیه مردمان دیگر هم اعمال شود.
وی گفت :کوبا، ونزوئلا،، نیکاراگوئه، روسیه، چین و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که مورد تحریم و تعدی آمریکا قرار گرفته اند و این جنایات به راحتی می تواند در مورد هر کشور دیگری اتفاق بیفتد. و جامعه جهانی باید در مقابل این یکجانبه گرایی خطرناک ایستاده و نگذارد که یک شخص خودسر مانند، ترامپ همه جهان را به مخاطره اندازد.
شیخ حسنی تاکید کرد :جمهوری اسلامی ایران در مقابل این همه بدعهدی، خودسری و جنایت اقتصادی آمریکا علیه ما، تمامی تعهدات بین المللی خود را اجرا کرده و تلاش دارد با همکاری اتحادیه اروپا، چین، روسیه هند، ترکیه و بسیاری دیگر کشورهای جهان، جلوی این یکجانبه گرایی ویرانگر را بگیرد.
ما اعلام کرده ایم که اگر ملت ایران از منافع توافق هسته ای برخوردار نشود و طرف های تجاری ما نتوانند خسارت هایی را که تحریم های امریکا به اقتصاد ما وارد می کند، جبران کنند، صبر ما هم اندازه خواهد داشت و ما استیفای حقوق و منافع مان را در اولویت قرار خواهیم داد.
وی ابراز داشت :آمریکا بداند، همانگونه که نتوانسته با استفاده نامشروع از قدرت اقتصادی اش ملت کوبا را با محاصره اقتصادی 60 ساله از استقلال خواهی و حاکمیت بر سرنوشتشان بازدارد، مردم انقلابی ایران با 7000 سال سابقه تاریخی و تمدن کهن را نیز نمی تواند متوقف کند.
هیچ ملتی حاضر نیست شرافت خود را با رژیم زورگویی چون آمریکا معامله کند. ما از شرف و استقلالمان دفاع کرده ایم و در 40 سال گذشته، در همه نبردها، با مقاومت، وحدت و همدلی، امریکا را در دستیابی به اهدافش ناکام گذاشته ایم و این بار هم به آنها خواهیم آموخت که به اهداف شیطانی خود نخواهند رسید.
شیخ حسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار کوبایی در مورد انتخابات کنگره و مجلس سنای آمریکا اظهار کرد که انتخابات اخیر مجلس قانونگذاری آمریکا که در آن حزب دموکرات، حائز برتری نسبی شد ، سیاست خارجی تهاجمی و یکجانبه گرای ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران را تغییر نخواهد داد.
وی اضافه کرد: طی 40 سال گذشته جمهوری خواهان و دموکرات ها در درجات مختلف اقدامات زیادی علیه ایران کردند ولی موفق به شکست مقاومت ملت ما نشده اند.
شبس**اروپام *5*491** 1917

نظر شما