شناسهٔ خبر: 29331776 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مشوق اعتباری برای تفکیک زباله ها توسط شهروندان

سید محمدعلی افشانی در حاشیه مراسم بهره برداری از مرکز بازیافت و پردازش نخاله های ساختمانی گفت:

صاحب‌خبر -

سید محمدعلی افشانی در حاشیه مراسم بهره برداری از مرکز بازیافت و پردازش نخاله های ساختمانی گفت: یکی از مشکلات ویژه تهران وجود نخاله های ساختمانی است که در طبیعت رها می شوند و تاثیرات منفی در پوشش گیاهی و اکوسیستم دارند، برای رفع این مشکل، امروز کارخانه پردازش نخاله های ساختمانی افتتاح می شود. کارخانه‌ای که می تواند روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن نخاله ساختمانی را به مصالح ساختمانی تبدیل کند.  به گفته شهردار تهران هزینه راه اندازی این کارخانه ۶۷ میلیارد تومان بود و در آن مصالحی مانند کف پوش پیاده رو و سایر مصالحی که عمدتاً در شهر مورد استفاده قرار می گیرد، تولید می شود.  

به گزارش مهر، افشانی همچنین از امضای قرارداد دو کارخانه دیگر در این زمینه خبر داد و گفت: این دو کارخانه در مجموع ۶ هزار و ۶۰۰ تن نخاله را به مصالح ساختمانی تبدیل می کنند. البته میزان تولید نخاله های ساختمانی بسیار زیاد است و در این شرایط تعداد کارخانه های تولید مصالح ساختمانی باید به تعدادی باشد که تمامی نخاله ها را پوشش دهد.  ضمن اینکه باید در چهار گوشه شهر کارخانه‌هایی از این دست ساخته شود تا دسترسی کامیون های حامل این نخاله ها به کارخانه ها تسهیل شود.    

شهردار تهران همچنین از طراحی کارت اعتباری برای شهروندانی که زباله های خود را تفکیک می کنند، خبر داد و عنوان کرد: در قالب این طرح که در مرحله اول با ۲۰ هزار واحد مسکونی اجرا می شود، کیسه هایی به شهروندان برای تفکیک زباله داده می شود. با تحویل کیسه های زباله از سوی شهروندان، کارت اعتباری آن ها از جانب شهرداری تهران شارژ می شود.

    تبدیل گاز متان زباله‌ها به برق

رضا عبدلی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز در این مراسم از انعقاد قرارداد تبدیل گاز متان زباله‌ها به برق خبر داد و گفت: روزانه به صورت میانگین 9هزار تن پسماند شهری تولید می‌شود و 6 هزار و500 تن زباله شهری از ایستگاه‌های میانی به آرادکوه منتقل می‌شود.

وی با بیان این که  1300 تن زباله ارزشمند است که توسط پیمانکاران به صورت تفکیک شده جمع آوری می‌شود، تصریح کرد: از این میزان 300 تن زباله‌های شهرهای اطراف تهران و 200 تن زباله پزشکی و صنعتی است.وی با بیان اینکه حدود 40 تا 42 هزار تن نخاله ساختمانی در شهر تهران جمع آوری می‌شود،‌ گفت: در سال‌های گذشته که ساخت و ساز رونق داشت این مقدار به 100 هزار تن نیز رسیده بود.

عبدلی با بیان اینکه 25 هزار تن از نخاله‌ها به این مرکز منتقل می‌شود،‌ گفت: 5000 هزار تن به آرادکوه و 10 هزار تن نیز به گودهای اطراف تهران منتقل می‌شود.اکنون60 هزار مخزن جمع‌آوری زباله در تهران وجود دارد، و 22 پیمانکار طرح تفکیک زباله خشک را برعهده دارند که فرآیند جذب و کنترل آنها با مناطق است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه با کمک بازرسی و حراست شهرداری توانستیم سیستم صورت وضعیت الکترونیک پیمانکاران را ایجاد کنیم، گفت: این سیستم یکی از روش‌های موثر در راستای شفاف سازی مالی و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران مناطق و نواحی است و امید است از دی ماه این پرداخت‌ها الکترونیکی شود.وی با بیان اینکه حدود 50 سال است که زباله‌های تهران به‌ آرادکوه منتقل می‌شود و بالای چندین مترمکعب زباله در آنجا وجود دارد که گاز متان تولید می‌کند تصریح کرد: قراردادی به امضا  رسیده است که از این گاز، برق تولید شود که امیدواریم علاوه بر جذب درآمد پایدار، این گازها ساماندهی شود تا شهرداری مشمول جرایم قراردادهای بین‌المللی نشود.

 

 

نظر شما