شناسهٔ خبر: 29331660 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که در تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی به‌ویژه‌ کالاهای اساسی،

صاحب‌خبر -

معاون وزیر کشاورزی: انبارها پُر است

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که در تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی به‌ویژه‌ کالاهای اساسی، هیچ مشکلی نداریم و انبارهای کشور از این محصولات پُر است.

عبدالمهدی بخشنده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای تامین مواد غذایی از مبادی و کشورهای مختلفی استفاده می‌کنیم و در ماه‌های گذشته این مبادی متنوع‌تر و بیشتر شده است و مشکلی برای تامین محصولات کشاورزی و غذایی به ویژه‌ کالاهای اساسی نداشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه هر محصولی را که خواستیم وارد کرده‌ایم و نیازهای ماه‌های آینده نیز تامین شده است، گفت‌: با توجه به همکاری‌های صورت گرفته بانک مرکزی و مجموعه دولت، کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، شکر و آن‌چه به نهاده‌های تولید برای تولید گوشت سفید، گوشت قرمز و لبنیات مربوط است، به اندازه کافی خریداری و وارد شده است و این واردات با روش‌های به کار گرفته شده همچنان ادامه‌ دارد. او ادامه‌ داد: مبادی ورودی برای تامین محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی، کشورهای مختلفی هستند که همکاری‌های خوبی با آنها داریم و به اندازه کافی نیازمان را تامین می‌کنیم. بنابراین هیچ نگرانی برای واردات و تامین این محصولات نداریم و نخواهیم داشت. به گفته بخشنده، مجموعه دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نیازمندی‌های مردم در حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذایی، همه تلاش خود را خواهند کرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد چرا که در حال‌ حاضر انبارهای کشور از کالاهای اساسی با مصرف انسانی و نهاده‌های تولید در حوزه دام و طیور، پر است.

کنترل سیلاب شمال با طرح‌های آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها با تبیین کارکرد طرح‌های آبخیزداری در کاهش خطر سیل و کم‌آبی از کنترل ۲۸۰ میلیون مترمکعب از حجم سیلاب‌های شمال کشور در غرب مازندران و گیلان خبر داد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور در تشریح اثربخشی اقدامات صورت گرفته در سطح حوزه‌های آبخیز شمال کشور در کاهش خسارات سیل گفت: با وجود شدت بالای بارندگی اواسط مهرماه شمال کشور و وقوع بارش ۳۴۶ میلی متر با شدت ۱۰۵ میلی متر طی سه ساعت در برخی از مناطق سیلزده، خسارات وارده در حوزه‌های تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری نسبت به سایر حوزه‌ها کاهش چشمگیری داشته است. وی تصریح کرد: چنانچه این حجم سیلاب کنترل نمی‌شد بدون تردید میزان و ابعاد خسارات بسیار گسترده‌تر می‌شد. او با اشاره به اجرای بیش از ۵۳۳ هزار هکتار فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در گستره سیل اخیر شمال کشور افزود: بررسی و مقایسه وضعیت خسارات ناشی از سیل اخیر با سیل‌های مشابه در گذشته و همچنین مقایسه حجم خسارات وارده قبل و بعد از اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز کاظم رود عباس آباد، ماشلک نوشهر، صفارود رامسر، امامزاده ابراهیم گیلان و نظایر آنکه تحت پوشش فعالیت‌های پیشگیرانه در سطح حوزه بالادست قرار گرفته‌اند با سایر حوزه‌ها که باید طرح آبخیزداری در آن اجرا شود، نظیر حوزه شیرود و چشمه کیله تنکابن، قلعه رودخان و گشت رودخان گیلان محسوس است. او اضافه کرد: به عنوان نمونه مقایسه خسارات سیل در حوزه آبخیز کاظم رود عباس آباد مازندران در سیل ۲۸ مهرماه ۱۳۸۲ با سیل ۱۳ مهرماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که با وجود افزایش بارندگی اخیر (۲۵۹میلی متر بارش سال جاری در مقایسه با ۱۹۰ میلی متر بارندگی سال ۱۳۸۲)، حدود ۲۴درصد کاهش خسارات مشاهده می‌شود.

رونق صادرات محصولات زراعی و  باغی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: در فضای موجود کشور صادرات‌کنندگان میوه به راحتی می‌توانند محصولات را صادر کنند اما انگیزه‌ای برای واردات ندارند. شمس‌الله شریعت‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت میوه در بازار، اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول ملی واردات محصولات کشاورزی و باغی صرفه اقتصادی ندارد اما از سوی دیگر تولید صادرات محصولات زراعی و باغی محور رونق پیدا کرده است. او با بیان اینکه در فضای موجود کشور صادرات‌کنندگان میوه به راحتی می‌توانند محصولات را صادر کنند اما انگیزه‌ای برای واردات ندارند، گفت: شرایط به وجود آمده در زمینه صادرات و واردات محصولات باغی و میوه باعث شده تا شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم. نماینده مردم رامسر با اشاره به اینکه واسطه‌ها در بازار میوه فعال هستند و سهم کمی از درآمد حاصل از فروش میوه به دست تولیدکنندگان و کشاورزان می‌رسد، ادامه داد: در زمینه کنترل قیمت محصولاتی مانند گوجه فرنگی به غیر از گوجه فرنگی گلخانه‌ای ممنوعیت صادرات موجب کاهش قیمت در بازار شد. او در خصوص اثر‌گذاری ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی و باغی در زمینه کنترل قیمت‌ها در بازار، اظهار داشت: کنترل قیمت و تنظیم بازار توسط دولت در زمینه کالاهای اساسی و مهم مانند سیب زمینی و گوجه از طریق ممنوعیت صادرات امکان پذیر است اما در شرایطی که مزیت باغبانی در کشور بالا و موجود است باید امکان صادرات محصولات فراهم باشد. او خاطرنشان کرد: در یک مقطع زمانی حدود 800هزار تا 1 میلیون تن سیب زمینی از کشور صادر شد.

 

نظر شما