شناسهٔ خبر: 29331567 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

واکنش ترامپ به تلاش عربستان برای افزایش قیمت نفت

صاحب‌خبر -

ساعتی پس از آنکه وزیر نفت عربستان از لزوم کاهش تولید نفت برای پیشگیری از ایجاد مازاد عرضه سخن گفت، ترامپ به صحنه آمد و ضمن نام آوردن از سعودی‌ها، گفت که قیمت‌ها باید باز هم پایین‌تر بیاید.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» در توئیتر به تحولات اخیر بازار نفت واکنش نشان داد و از هم‌پیمانان نفتی واشنگتن به خصوص عربستان به خاطر کمک به کاهش قیمت نفت تشکر کرد.

این توئیت ساعتی پس از آن منتشر شد که «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان در اجلاس کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان، از لزوم کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۹ برای جلوگیری از ایجاد عرضه مازاد سخن گفت.

الفالح گفته بود که با توجه به رشد تولید جهانی نفت، در سال آینده باید حداقل ۱ میلیون بشکه از تولید روزانه اوپک کاسته شود و عربستان حاضر است که به تنهایی، نیم میلیون از این کاهش تولید را بر عهده بگیرد.

وزیر نفت عربستان همچنین گفته بود که کاهش تولید ناشی از اعمال تحریم‌های ۱۴ آبان آمریکا علیه ایران، کم‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده است و به همین دلیل، قیمت‌ها در سراشیبی سقوط رفته‌اند.

ترامپ با در نظر گرفتن همه این مسائل، به توئیتر آمده و نوشته: «امیدوارم که عربستان سعودی و اوپک، تولید نفت را کاهش ندهند. قیمت نفت باید بر اساس عرضه، بیشتر از این‌ها کاهش یابد.»

تحریم‌های ۱۴ آبان، دور دوم بازگشت تحریم‌های آمریکا در پسابرجام را شکل داده است؛ در این دور از تحریم‌هاف قطع کامل دسترسی شبکه بانکی ایران به شبکه‌های مالی بین‌المللی و به صفر رساندن فروش نفت، پیش‌بینی شده بود.

آمریکایی‌ها اما در مواجهه با تأثیر منفی قطع ناگهانی خرید نفت ایرانی بر اقتصاد متحدان خود، هشت کشور ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را به مدت ۶ ماه، از تحریم معاف کردند.

واشنگتن البته رقم دقیق میزان خرید مجاز نفت ایرانی برای این کشورها را اعلام نکرده و به اعلام این امر بسنده کرده که «باید خرید نفت از ایران، به طرز چشمگیری کاهش یابد.»

نظر شما