شناسهٔ خبر: 29331218 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 22 آبان ماه

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • روز جهانی مهربانی

روز جهانی مهربانی ۱۳ نوامبر برای ۲۲ آبان است که در ۱۹۹۸ توسط جنبش جهانی مهربانی متشکل از سازمان‌های غیردولتی مهربانی ملل معرفی شد و در کشورهای متعددی از جمله کانادا، ژاپن، استرالیا،نیجریه و امارات متحده عربی آن را اجرا کردند. سال ۲۰۰۹ سنگاپور به آن پیوست، ایتالیا و هند نیز آن را اجرا می‌کنند. همچنین در بریتانیا به رهبری دیوید جمیلی از مؤسسان روز مهربانی بریتانیا ‏(en)‏. در ۲۰۱۰ به درخواست انجمن شهروندان و والدین فدرال نیو ساوت ولز از وزیر اداره آموزش و پرورش آن ایالت این روز به تقویم اضافه شد. در ۲۰۱۲ به درخواست رئیس مهربانی جهانی استرالیا این روز با تقویم مدارس فدرال کشور و وزارت آموزش اضافه شد.

  • روزملی نان

22آبان ماه روز ملی نان با هدف ارتقا کیفیت نان و لزوم توجه به سلامت افراد جامعه نام گذاری شده است.با توجه به این كه نان پرمصرف ترین ماده غذائی در كشور است و هر فرد به طور متوسط روزانه حدود 300 گرم نان  مصرف میکند، لزوم توجه به این ماده  با ارزش غذایی بر همگان روشن و امری اجتناب ناپذیر است وهمچنین با توجه به سلامت افراد جامعه می ‌توان زیان های اقتصادی را كه از بابت مصرف نان غیر مطلوب متوجه كشور می ‌شود و رقمی بسیار بالایی است را اصلاح کرد.

براساس تحقیقات مرکز پژوهش های غلات، ضایعات نان به دلیل کیفیت پایین نان است. گفتنی است در کیفیت یک محصول غذایی عوامل متعددی دخالت دارد که از جمله می توان به مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات، فرآیند تولید، عوامل انسانی(مدیریت وکارکنان) و ... اشاره کرد.

  • تولد ادوارد دویسی

ادوارد دویسی  متولد ۱۳ نوامبر ۱۸۹۳ بود. وی زیست‌شیمیدان اهل آمریکا بود که در سال ۱۹۴۳، به‌همراه هنریک کارل پیتر دام، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به‌خاطر کشف ویتامین کا و ساختار شیمیایی‌اش، دریافت کرد.اودر ۲۳ اکتبر ۱۹۸۶ درگذشت.

  • درگذشت مهرداد بهار

مهرداد بهار فرزند ملك الشعرا محمدتقي بهار در سال 1308 ش به دنيا آمد. از 1326 وارد عرصه سياست شد و به حزب توده پيوست.  مهرداد بهار سال‏ها در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و چند دانشكده ديگر به تدريس پرداخت. اساطير ايران، رستم و سهراب، سخني چند درباره شاهنامه، ادبيات مانوي و تخت جمشيد و... از جمله آثار اوست. مهرداد بهار سرانجام در بيست و دوم آبان 1373 در 65 سالگي درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

لینک کوتاه

نظر شما