شناسهٔ خبر: 29331065 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جهش ۳/ ۱ درصدی آیفکس

مینا افروزی دنیای اقتصاد : معاملات فرابورس روز دوشنبه با پیشتازی تقاضای سهام نسبت به عرضه آن، شروع به کار کرد. این روند افزایشی کماکان تا انتهای روز محفوظ ماند و منجر به قرار‌گیری شاخص کل بازار در سطح ۱۹۸۶ واحدی شد. نماگر بازار افزایش حدود ۳/ ۱ درصدی را تجربه کرد، با این حال مجموع نوسانات آیفکس از ابتدای آبان ماه، با باقی ماندن در محدوده منفی نمایانگر کاهش بیش از ۵ درصدی بود. نزدیک به ۶۷۷ میلیون برگه به ارزش بیش از ۳۸۵ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس داد‌و‌ستد شد که عمده این نقدینگی در میان معاملات اوراق مشارکت دست به دست شد.

صاحب‌خبر -

در جریان خرید و فروش دیروز سهام فرابورسی، فشار فروش در مقابل قدرت تقاضا سرکوب شد و روزی مثبت برای اغلب نمادهای بازار شکل گرفت. آغاز تحریم‌ها و ابهام نسبت به فضای عملکردی صنایع کالایی، از سرعت روند معاملاتی سهام مربوطه کاسته است. همچنین رکود قیمت‌ها در بازارهای جهانی به این روند دامن زده و احتیاط عمل بیشتری را برای سهام مزبور موجب شده است. غالب سهام کالایی مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت و رشد قیمتی را تجربه کردند، با این حال همچنان استقبال از صنایع کوچک‌تر بیشتر بود. شاخص رشد ۲۰ صنعت با افزایش مقدار همراه شد و سه صنعت رایانه، منسوجات و حمل و نقل روزی منفی را سپری کردند. اقبال معامله‌گران به زیرمجموعه پیمانکاری صنعتی منجر به کسب عنوان پربازده‌ترین صنعت توسط این زیرمجموعه شد. در رده دوم از منظر رشد معاملات، خودرو و ساخت قطعات قرار داشت که از حمایت سهامداران حقوقی برخوردار شده بود. واقعیت این است که زمزمه‌های مربوط به افزایش قیمت خودرو متقاضیان بسیاری را به سمت نمادهای خودرویی کشانده است. زیرگروه هتل نیز با رشد بیش از ۴ درصدی شاخص خود، در جایگاه سوم مستقر شد. در بازار اول و دوم بیش از ۲۲۱ میلیون سهم به ارزش حدودی ۹۷ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت که نزدیک به نیمی از این نقدینگی به ترتیب در معاملات هتل، فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی جریان پیدا کرد. صنعت سیمان نیز به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی تک‌نماد خود، «سبزوا» در روز سه‌شنبه (امروز)، در پایان معاملات یکشنبه متوقف شد و به این ‌ترتیب صنعت مربوطه به همراهی زیرمجموعه بانکی، روز بدون معامله‌ای را گذراند.

«ترین»های فرابورس

در میان نمادهای پربیننده فرابورس دیروز، سهامی ذوب آهن اصفهان قرار داشت که به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۲۰ درصدی طی پنج روز معاملاتی پی در پی، متوقف شد. تولیدات پتروشیمی قائد بصیر نیز از جمله نمادهای مورد توجه دیروز بود. «شبصیر» که دیروز چهارمین روز معاملاتی خود را در فرابورس پشت سر گذاشت، تحت انحصار سهامداران حقیقی مورد داد و ستد قرار گرفت و بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص داد. در انتهای روز، بیش از ۴۹ میلیارد تومان صف خرید نماد یاد شده را تشکیل داد. از منظر ارزش معاملاتی، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با کسب بیش از ۱۹ میلیارد تومان نقدینگی در صدر سایر نمادها جای گرفت. پس از آن پتروشیمی زاگرس با ارزش معاملاتی بیش از شش میلیارد تومانی، دوم شد. «زاگرس» تنها نماد پتروشیمی دیروز بود که از حمایت سهامداران حقیقی برخوردار شد و پس از کاهش بیش از ۱۰ درصدی قیمت خود در سه روز معاملاتی اخیر، دوشنبه رشد کمتر از یک درصدی را به ثبت رساند.شاخص کل سهام فرابورسی، در جریان معاملات روز گذشته رشد بیش از ۲۵ واحدی را تجربه کرد. سهامی ذوب آهن اصفهان بیش از هشت واحد به آیفکس افزود و بیشترین اثر فزاینده را رقم زد.  

رصد بازیگران بازار

روز گذشته مسیر تغییر مالکیت سهام از سمت معامله‌گران حقوقی به سوی معامله‌گران حقیقی بود. در این جابه‌جایی بیش از ۷ میلیارد تومان به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. از میان صنایع کالایی، محصولات پتروشیمی خالص خرید مثبت حقیقی‌ها را به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به خود اختصاص دادند. البته همچنان که اشاره شد پتروشیمی زاگرس تنها نماد مورد حمایت سهامداران خرد بود و بیشترین ارزش مالکیت را پس از نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی رقم زد. پس از دو نماد «سمگا» و «زاگرس» در رده سوم ترجیحات این دسته از سهامداران مبین وان کیش قرار گرفت. نمادهای دارویی نیز به جز شرکت کی بی سی تحت مالکیت سهامداران خرد درآمدند. در مقابل مجموع رفت و آمدهای نمادها بین دو دسته حقیقی و حقوقی در صنایع فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی، به نفع حقوقی‌ها تمام شد و بیش از یک میلیارد تومان از سهام مربوطه نفتی و فلزی به پرتفوی سهامداران حقوقی انتقال یافت. مرکز توجهات این دسته از سهامداران به پالایش نفت شیراز معطوف شد. شرکت پتروشیمی خراسان و سهامی ذوب آهن اصفهان نیز از دیگر اولویت‌های معامله‌گران عمده شمرده شدند.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

روز گذشته در بازار اوراق مشارکت حدود ۲ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۱۶۶ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به جز چهار نماد، تمامی اوراق این بازار در پایان معاملات رشد قیمتی را تجربه کردند که بیشترین رشد قیمتی به نام «اجاد۱» ثبت شد. معاملات اسناد خزانه اسلامی نقدینگی بیش از ۱۳۴ میلیارد تومانی را کسب کرد که بیش از ۵۱ میلیارد تومان آن در معاملات بلوکی نماد «اخزا۷۱۱» رقم خورد. نرخ سود موثر اسناد مزبور از سطح ۲۴‌درصدی فراتر رفت و به سطح ۵ /۲۴ درصد رسید. در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۳ میلیارد تومان نقدینگی به دست آمد که نتیجه خرید و فروش نزدیک به ۶ هزار ورقه «تسه» بود. نزدیک به نیمی از این ارزش معاملات در برگه «تسه۹۷۰۷» جریان یافت. غالب نمادهای این بازار با افت قیمتی روز خود را به اتمام رساندند.

 

نظر شما