شناسهٔ خبر: 29330936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آتش وحشی به جان کالیفرنیا افتاده است

صاحب‌خبر -

مقامات رسمی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا می‌گویند که آتش سوزی در این ایالت تاکنون دست‌کم ۲۹ کشته برجا گذاشته است که در تاریخ این ایالت بی‌سابقه است. با شدت گرفتن بادها در کالیفرنیا ماموران آتش نشانی با خطر گسترش بیشتر چند آتش سوزی بزرگ طبیعی روبرو هستند. به گزارش بی‌بی‌سی بیش از ۴ هزار مامور آتش‌نشانی در تلاش برای فرونشاندن آتش هستند. وقفه در وزش بادهای خشک و شدید در روز شنبه اجازه داد آتش سوزی‌ها در شمال و جنوب ایالت تا حدودی مهار شود، اما به مردم هشدار داده شده به خانه‌هایشان برنگردند چون احتمال گسترش سریع آتش سوزی وجود دارد. جستجو برای یافتن اجساد در شهر تخریب شده پارادایز ادامه دارد. همچنین ۲۰۰ نفر نیز ناپدید شده‌اند. اجساد دو نفر هم در اتومبیلی سوخته در جنوب این ایالت در نزدیکی مالبو در شمال لس‌آنجلس پیدا شده که ظاهرا در اثر آتش سوزی جان باخته‌اند. تخمین زده می‌شود که در مجموع در نواحی مختلف این ایالت ۲۵۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. در سال جاری تاکنون ناحیه‌ای به وسعت بلژیک و لوگزامبورگ در این ایالت در آتش سوخته است که خیلی بالاتر از میانگین سالانه است. «جری براون» فرماندار ایالت از رئیس جمهوری آمریکا خواسته با طبقه‌بندی این آتش سوزی‌ها به عنوان یک فاجعه بزرگ امکان ارائه کمک بیشتر به این نواحی را فراهم کند. «دونالد ترامپ» در یک رشته توییت آتش سوزی‌ها را به ضعف عملکرد سازمان مدیریت جنگل‌های کالیفرنیا نسبت داده، موضوعی که باعث خشم این ایالت شد. او با آسیب دیدگان نیز ابراز همدردی کرده است.
آتش سوزی های عمده
آتش سوزی موسوم به کمپ روز پنجشنبه در بخشداری بوت در شمال ساکرامنتو، مرکز ایالت، شروع شد و با چنان سرعتی گسترش یافت که ماموران کاملا در برابر آن ناتوان بودند و شهر ۲۷ هزار نفری پارادایز را ویران کرد. در این آتش‌سوزی بیش از ۶۷۰۰ بنا سوخت که آن را به ویرانگرترین آتش سوزی در تاریخ ایالت بدل کرد. سرعت پیشروی آن چنان بود که خیلی از مردم با پای پیاده از شهر گریختند چون جاده ها بند آمده بود. این آتش سوزی تا روز شنبه بیش از ۴۰ هزار هکتار را سوزاند و فقط ۲۰ درصد مهار شده بود. یک آتش سوزی دیگر در روز جمعه ناحیه ثروتمندنشین مالبو در شمال لس‌آنجلس را درنوردید و تا روز شنبه دو برابر شد. این آتش سوزی موسوم به وولزی ۳۳۵۰۰ هکتار را تا پایان روز شنبه سوزاند. آتش سوزی دیگری در روزهای آخر هفته پیش در شهر تازند اوکس در ۶۵ کیلومتری شمال لس آنجلس باعث تخلیه شهر شد. در مجموع ۸ هزار مامور برای مهار آتش سوزی‌ها در این ایالت تلاش می‌کنند و کیفیت هوا در نواحی اطراف محل آتش سوزی‌ها بسیار پایین است.
هرچند هوای نسبتا مساعد در روز شنبه به مهار نسبی آتش کمک کرد، اما مقام‌ها هشدار می‌دهند با بازگشت باد شدید در دو روز آینده امکان رشد ناگهانی آن وجود دارد.

نظر شما