شناسهٔ خبر: 29330220 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

درخواست وزیر بهداشت از رسانه‌ها برای مطالبه‌گری تامین اعتبارات بیماران خاص

صاحب‌خبر -
وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی شبکه مراکز جامع خدمات بیماران خاص، خطاب به رسانه‌ها گفت: اکنون زمان مطالبه‌گری برای بیماران خاص است و باید از مجلس و سازمان مدیریت بخواهید تا اعتبارات لازم را برای این بیماران ببینند، در غیر این صورت زنجیره ارائه خدمت برایشان کامل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح همزمان شبکه مراکز جامع خدمات بیماران خاص با بیان اینکه خدمات مورد نیاز بیماران خاص در این مراکز تجمیع می‌شود، گفت: در عین حال خدمات دندانپزشکی و توانبخشی نیز به این مراکز ارائه می‌شود و علاوه بر این، داروهایشان نیز در این مراکز متمرکز می‌شود تا در هر شرایطی بتوانند داروی مورد نیازشان را تامین کنند. در عین حال شاید در آینده بتوانیم داروهای بیماران خاص را از طریق پست سنتی یا دیجیتال به دست‌شان برسانیم. البته این کار در حال حاضر برای برخی بیماران انجام می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه نیازی نیست که بیماران خاص برای دریافت خدمات به سایر استان‌ها مراجعه کنند، گفت: مگر اینکه پزشکان و متخصصان تشخیص دهند که آنها را از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر ارجاع دهند. بنابراین تلاش می‌شود که خدمات مورد نیاز این بیماران در نزدیک‌ترین منطقه‌ای که قرار دارند در اختیارشان قرار گیرد، مگر اینکه خدمات فوق تخصصی نیاز داشته باشند که به ندرت ممکن است ارجاع شوند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: خواهشی که در حوزه سلامت داریم این است که بخشی از بیماری‌ها به عنوان بیماری خاص شناخته شدند و سالیانه اعتباراتی دارند اما بخش زیادی از آنها به عنوان بیمار خاص شناخته نشده‌اند و چه بسا که اهمیت بیماری‌شان بیشتر از بیماری‌هایی است که در حال حاضر به عنوان بیماری خاص شناخته می‌شوند.

وی تاکید کرد: صرف طرح موضوع، یک بخش از مطالبه است و ارائه راه حل که توجه به اعتبارات بیمه‌ها و حمایت آنهاست، بخش خیلی مهم‌تری است که امیدوارم در این حوزه رسانه کارش را انجام دهد؛ چرا که خیلی فرصت نداریم.

هاشمی با بیان اینکه ما هر سال در این حوزه برآورد هزینه می‌کنیم، گفت: امیدوارم همانطور که مطالبه همه مردم کشور است برای این ۱۵۰هزار بیمار اقدامی انجام دهیم. شاید مهم‌ترین یارانه‌ای که می‌توان به ۸۰میلیون ایرانی داد، این است که به این بیماران کمک کنیم. حتما فکر می‌کنم که هر ایرانی بیشتر می‌پسندد که ابتدا به این بیماران توجه شود و بعد به خود و خانواده‌اش. امیدوارم برخی‌ها که ما را اذیت کردند، در این فرصت قضایش را در حق دیگران به جا بیاورند؛ البته اذیت‌شان نکنند بلکه کمک‌شان کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند که خروجی آن به نفع بیماران و خانواده‌هایشان باشد و بیمه بتواند در طول سال آینده به این بیماران کمک قابل توجهی کند.

*نامه‌نگاری وزیر بهداشت

سخنگوی سازمان غذا و دارو از بازنگری در فهرست کالاها و اقدامات آسیب‌رسان سلامت و همچنین نامه‌نگاری وزیر بهداشت جهت ممنوع شدن تبلیغ این اقلام خبر داد .

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به دنبال برگزاری جلسات متعدد با حضور مسولان مربوطه در حوزه‌های بهداشت، غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد، فهرست اقلام کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت بازنگری و اولویت‌بندی شد.

وی افزود: به این ترتیب ۳۶قلم کالا و اقلام آسیب‌رسان سلامت شناسایی و اولویت بندی شدند؛ به طوری که مورد اول تا ۲۲این فهرست در اولویت اول، ۲۳تا ۲۸در اولویت‌ دوم و ۲۹تا ۳۶در اولویت سوم قرار گرفتند .

جهانپور با اشاره به ماده ۴۸قانون الحاق موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بند ج ماده ۷احکام دایمی برنامه‌های توسعه، ادامه داد: بر اساس همین موارد قانونی و لزوم اجرای آن و همچنین به منظور صیانت از سلامت جامعه در قبال تبلیغات اقلام این فهرست و جلوگیری از القای مصرف آنها، روز گذشته دکتر سیدحسن هاشمی –وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به دکتر صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی عسگری – رییس سازمان صدا و سیما، اعمال ممنوعیت تبلیغات اقلام این فهرست در تمامی رسانه‌ها و موارد تبلیغاتی را خواستار شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تبعات مصرف این اقلام برای سلامت، ابراز امیدواری کرد که مسوولان مربوطه هر چه سریع‌تر نسبت به ممنوعیت تبلیغ این ۳۶قلم کالا و اقدام آسیب‌رسان سلامت اقدام کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما