شناسهٔ خبر: 29329955 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو: 4.3 میلیارد متر مکعب پساب در کشور تولید می شود

اهواز - ایرنا- وزیر نیرو گفت:از 7.5 میلیارد متر مکعب آب مصرفی کشور سالانه 4.3 میلیارد متر مکعب پساب تولید می شود که در صورت تصفیه این میزان پساب، می توان کسری منابع آبی کشور را جبران کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا رضا اردکانیان شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح تصفیه خانه شرق اهواز گفت: موضوع طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب از شاخص های توسعه یافتگی مناطق مختلف دنیا است و این که دولت ها چه اندازه موفق می شوند که منابع خود را در این راه صرف کنند برای آن کشورها بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: اجرای طرحهای تصفیه فاضلاب در سلامت مردم و حفظ محیط زیست مناسب و موثر است و با توجه به وجود حدود 4.3 میلیارد مترمکعب پساب در کشور می توان آن را پس از تصفیه به چرخه آب بازگرداند.
وی ادامه داد:به تدریج باید لغت فاضلاب را کنار بگذاریم و‌ به سمتی حرکت کنیم که با استفاده از فناوریهای روز دنیا و تاسیس تصفیه خانه های مدرن از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.
وی بیان کرد : وجود 4.3 میلیارد مترمکعب پساب در کشور ما جز مطمئن ترین منابع آب به حساب می آید از همین رو صنایع به این سمت حرکت می کنند و ترجیح آنها استفاده از پساب تصفیه شده است.
وی گفت: البته بحث های مهمی درخصوص تغذیه سفره های زیرزمینی و استفاده از این منابع برای تغذیه این سفره ها وجود دارد که دولت تدبیر و امید به ددنبال این است که سهم و نقش خود را در توجه به سرمایه گذاری جمع آوری و تصفیه فاضلاب ایفا نماید.
وزیر نیرو گفت: در خوزستان کارهای خوبی در این زمینه آغاز شده است که راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی از مهمترین این اقدامات است.
وی با اشاره به اینکه امروز چهل و هشتمین تصفیه خانه فاضلاب کشور در اهواز افتتاح شد گفت: شهر اهواز از شاخص خوبی نسبت به پوشش موضوع سیستم های تصفیه فاضلاب برخوردار است.
وی گفت: این شاخص در اهواز 88 درصد است که دلگرم کننده است و با توجه به شاخص 45 درصدی مجموع شهرهای استان میانگین شاخص پوشش سیستم تصفیه فاضلاب در کل استان بالغ بر 70 درصد است که از شاخص کشوری بالاتر است اما هنوز جای کار دارد.
وی یادآور شد: 520 میلیون متر مکعب فاضلاب سالانه در خوزستان تولید می شود که از این مقدار حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب جمع آوری و تصفیه می شود و این بدان معنی است که برای مابقی نیز برنامه ریزی شود.
وزیر نیرو اظهار داشت: امیدواریم با حمایت نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان حاضر در کمیسیون های مرتبط برنامه هایی برای جذب و جلب توجه بخش خصوصی نسبت به این مساله ایجاد کنیم.
‌وی ادامه داد: در این سفر 2 روزه هفت طرح بزرگ اجرایی ازجمله انتقال خط انتقال آب غدیر، تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز، عملات اجرایی فاز اول طرح 550 هزار هکتاری، بهره برداری از بخش بخار سیکل ترکیبی بهبهان و چند طرح صنعتی و ورزشی در استان به بهره برداری می رسد و طرح های بزرگی نیز کلنگ زنی خواهد شد.
اردکانیان خاطر نشان کرد: همچنین عملیات اجرایی پنج طرح مهم دیگر شامل بازسازی و ارتقاء ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز، آبخیزداری در سطح استان و 12 پست GIS فوق توزیع آغاز می شود.
وی گفت: با توجه به ریزگردهای استان این پست های فوق توزیع سبب پایداری شبکه برق خوزستان می شود.
وی تصریح کرد: اینگونه طرح های بزرگ نشان می دهد که دولت توانسته است در پی مصوبه 15 فروردین سال 96 عنایت ویژه ای به مسایل خوزستان داشته باشد و بالغ بر130 هزار میلیارد ریال برای این طرح ها هزینه کند.
وی ادامه داد: در مجموع برای این طرح های آماده افتتاح 16 هزار میلیارد ریال و طرح های آماده کلنگ زنی 25 هزار میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: علی رغم تمام کمبودها، خشکسالی بی سابقه در پنج دهه گذشته و کاهش تولید برق در تابستان سال جاری به دلیل کم آبی به طوری برنامه ریزی شد که تیر دشمنان در خارج از مرزها برای سو استفاده از این کمبودها به خطا رفت.
تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز بزرگ ترین پروژه به روش SBR خاورمیانه و سومین تصفیه خانه به همان روش در جهان است که در صورت بهره برداری توانتصفیه 112هزار متر مکعب فاضلاب را در شبانه روز دارد.
سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به روش SBR یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است،یک فرایند هوازی تصفیه فاضلاب برای اصلاح کیفیت فاضلاب است که آسیب به محیط زیست و اکوسیستم را به حداقل می رساند.
معاون اول رییس جمهوری به همراه وزرای صنعت و نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه از طریق فرودگاه آبادان وارد استان خوزستان شدتا چند طرح مهم عمرانی در این استان را افتتاح کند.
9887/6064

نظر شما