شناسهٔ خبر: 29329430 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

وزیر نیرو در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت 4.3 میلیارد مترمکعبی تولید پساب در کشور/ 88 درصد فاضلاب اهواز جمع‌آوری و تصفیه می‌شود

وزیر نیرو در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز گفت: تولید سالانه 4.3 میلیارد مترمکعب پساب در کشور سرمایه ارزشمندی است که باید به شکل مناسبی مورد استفاده قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز طی سخنانی عنوان کرد: این تصفیه‌خانه فاضلاب هشتمین تصفیه خانه‌ای است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در کشور به بهره‌برداری رسیده است.
وزیر نیرو تاکید کرد: جزو برنامه‌های قطعی شرکت مهندسی آب و فاصلاب کشور است تا تعداد طرح‌های مرتبط با آب و فاضلاب را به 40 پروژه برساند. از همین رو در دولت تدبیر و امید این طرح چهل و هشتمین تصفیه‌خانه فاضلاب است که به بهره‌برداری می‌رسد.
وی  با تاکید بر اینکه سالیانه حدود 520 میلیون مترمکعب فاضلاب در استان خوزستان تولید می‌شود، گفت: تنها حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب از این حجم فاضلاب در سال جمع‌آوری می‌شود و همچنان جای کار وسیعی در اهواز و استان برای فعالیت در این عرصه وجود دارد.
اردکانیان ادامه داد: شهر اهواز در حال حاضر از شاخص بسیار خوبی نسبت به پوشش سیستم‌های تصفیه فاضلاب برخوردار است. این شاخص در اهواز در حال حاضر 88 درصد است و از میانگین کشوری هم بسیار بالاتر است.
وی با بیان اینکه سالیانه حدود 520 میلیون مترمکعب فاضلاب در استان خوزستان تولید می‌شود، عنوان کرد: از این میزان تولید فاضلاب در استان، تنها حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب آن در سال جمع‌آوری می‌شود و هنوز جای کار وسیعی در اهواز و استان خوزستان وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه پروژه‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب به عنوان شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف دنیا مطرح است، عنوان کرد: اجرای چنین پروژه‌هایی در سلامت مردم و سلامت محیط زیست اثرگذاری بسیار مثبتی دارد.
وی افزود: از محل 7.5 میلیارد مترمکعب آب مصرفی در بخش شرب و بهداشت، سالانه رقمی در حدود 4.3 میلیارد مترمکعب پساب تولید می‌شود که این میزان تولید پساب تصفیه نشده، سرمایه ارزشمندی است که باید به شکل مناسبی مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه در دنیا کمتر لغت فاضلاب را در ادبیات مشاهده می‌کنیم چرا که این مسئله نیز یک منبع با رنگ متفاوت است.
وزیر نیرو بر لزوم استفاده از پساب در مصارف مختلف تاکید کرد و گفت: 4.3 میلیارد مترمکعب پتانسیل پساب در کشور، جزو مطمئن‌ترین منابع آب به شمار می‌آید. به همین جهت است که ترجیح بسیاری از صنایع در حال حاضر استفاده از پساب تصفیه شده است.
اردکانیان اظهار امیدواری کرد دولت تدبیر و امید و دولت‌های بعدی نیز سهم و نقش خود را در توجه به سرمایه‌گذاری در بحث جمع آوری فاضلاب و بازچرخانی پساب تصفیه شده ایفا کنند. این پساب‌ها علاوه بر اینکه یک منبع مطمئن هستند، نقش مهمی هم در حفظ سلامت جامعه دارند.

نظر شما