شناسهٔ خبر: 29329324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در سالروز شهادت شهید طهرانی‌مقدم منتشر شد

دست‌نوشته رهبر انقلاب در تقدیر از شهید طهرانی مقدم و همکارانش

پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب در سالروز شهادت سردار سرلشکر حسن طهرانی‌مقدم، تصویری از دست‌نوشته‌‌ رهبر انقلاب برای تقدیر از وی و همکارانش در سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -




متن دست نوشته رهبرمعظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است؛
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
شما به کمک و هدایت خداوند علیم و قدیر توانسته‌اید کار بزرگی را به سامان برسانید. این، بار دیگر معجزه‌‌ توانایی‌های عزم راسخ انسان مؤمن را در معرض نگاه ما می‌گذارد و ما را امیدوارتر از همیشه به همت و تلاش برمی‌انگیزد.
از پیشروی در راه شناختن هدف‌های بلند و راه‌های میان‌برُ برای رسیدن به آن و آنگاه همت گماشتن و گام برداشتن خسته نشوید؛ به ایستگاه‌های میان راه دلخوش و قانع نشوید؛ به خدای بزرگ اعتماد کنید و همه توان خود را به عرصه بیاورید. خداوند یار و نگهدار شما مردان مؤمن و دانشمند و پرتلاش باد.
سید علی خامنه‌ای
89/3/9
شهید تهرانی‌مقدم که بود؟
۲۱ آبان ماه سالروز شهادت سردار «حسن طهرانی مقدم» و یارانش در انفجار پادگان شهید مدرس ملارد است. شهید طهرانی‌مقدم که بنیانگذار یگان توپخانه و سپس یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود در سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران دیده به جهان گشود و پس از طی دوران کودکی و نوجوانی در سال ۱۳۵۶ با قبولی در مقطع کاردانی مهندسی صنایع وارد دانشگاه شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «طهرانی‌مقدم» به عضویت این سازمان در‌آمد و تا زمان آغاز جنگ به‌عنوان مسئول اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال انجام وظیفه کرد. با آغاز جنگ تحمیلی و پس از عملیات ثامن‌الائمه، شهید طهرانی‌مقدم متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد و سرانجام در پاییز ۱۳۶۰ طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به صورت سنجیده و مدون ارائه کرد که با تصویب فرمانده وقت کل سپاه، یگان پشتیبانی آتش خمپاره‌ای سپاه تشکیل شد.
پس از تاسیس یگان پشتیبانی خمپاره‌ای سپاه، با ساماندهی یگان‌های توپخانه‌ای که در تیپ‌های مختلف سپاه وجود داشت به صورت متمرکز، یگان توپخانه سپاه با مسئولیت شهید طهرانی مقدم تاسیس شد که این یگان زمینه‌ای برای تاسیس فرماندهی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
پس از صدور فرمان تاریخی امام‌(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران، ‌ شهید طهرانی مقدم در سال ۱۳۶۴ به سمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.
یکی از مسائلی که شهید طهرانی‌مقدم تلاش فراوانی برای به ثمر رسیدن آن کرد، تشکیل یگان موشکی حزب‌الله لبنان بود، بعدها نیز شهید طهرانی مقدم در طراحی و ساخت موشک‌ها توجه ویژه‌ای به گروه‌های مقاومت و حزب‌الله لبنان داشت، چراکه طراحی و ساخت موشک‌های خانواده فاتح و راکت‌های فجر-۵ به منظور مقابله با رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن سرزمین‌های ‌اشغالی بود.
یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی و مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم را می‌توان داشتن هدف مشخص در پیگیری صنعت موشکی عنوان کرد، به عنوان مثال اولین هدفی را که شهید طهرانی‌مقدم دنبال می‌کرد، تکمیل برد موشک‌های ایرانی بود که در این زمینه از موشک‌های برد کوتاه مانند «نازعات» تا موشک‌های برد بلند مانند «سجیل» و «شهاب ۳» در دوران مسئولیت طهرانی‌مقدم در سازمان جهاد و تحقیقات خودکفایی سپاه، ساخته شد.
پس از آن تکمیل خلأها در دستور کار قرار گرفت که به عنوان نمونه موشک «قیام» با برد ۸۰۰ کیلومتر، برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه طراحی و ساخته شد.
یکی دیگر از خدماتی که توسط شهید طهرانی مقدم در طول دوران مسئولیت انجام شد و به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت موشکی کشور مطرح است، دستیابی به سوخت جامد برای موشک‌های دوربرد ایرانی بود. سوخت جامد در صنایع موشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه زمان لازم برای شلیک موشک را بسیار کاهش می‌دهد و همچنین به دلیل یکسان بودن جریان سوخت در حین پرواز، موشک را از پایداری و ثبات بهتری برخوردار می‌سازد که همین موضوع باعث افزایش دقت موشک در فاز نهایی خواهد شد.
تجلی این خدمت شهید «طهرانی‌مقدم» در موشک دوربرد «سجیل» به عنوان سریعترین موشک با سرعتی ۱۴ برابر سرعت صوت است که شاید تحقق بخش آرزوی شهید «طهرانی مقدم» برای نابودی اسرائیل باشد. محسن رفیق‌دوست وزیر اسبق سپاه می‌گوید: «شهید طهرانی مقدم ۶ ماه قبل از شهادت آمد اتاق من و گفت ما الان موشکی داریم که اسرائیل را می‌زند. دعا کن ما روزی چند تا از این موشک‌ها را به اسرائیل شلیک کنیم.»
سرانجام شهید «طهرانی‌مقدم» که خود همواره در کنار کارکنان در میدان عمل حاضر بود در حالی که مشغول تحقیق و آزمایش سوخت موشک بودند، به همراه تعدادی از رزمندگان و مجاهدان عرصه موشکی کشور در اثر انفجار به شهادت رسید.
شهید «طهرانی‌مقدم» وصیت کرده بود: «روی سنگ قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»

نظر شما