شناسهٔ خبر: 29327829 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جمهوری آذربایجان 717 میلیون بشکه نفت از حوزه نفتی "چراغ " در خزر استخراج کرد

صاحب‌خبر -

­

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج، شعبه شرکت انگلیسی "بی پی" (بریتیش پترولیوم) در جمهوری آذربایجان، موسوم به " بی پی آذربایجان " اعلام کرد طی 21 سال گذشته از حوزه نفتی "چراغ " در خزر که مورد اختلاف جمهوری آذربایجان و ترکمنستان است و در ترکمنستان، حوزه نفتی "عمر" نامیده می شود، 717 میلیون بشکه نفت استخراج شده است.
 بختیار اصلان بیگلو ، معاون شرکت " بی پی آذربایجان" در امور راهبردی و روابط خارجی گفت : " نخستین گام در تولید نفت از سکوی " چراغ" در نوامبر 1997 ، در واقع از اولین نمادهای موفقیت های سیاست نفتی جمهوری آذربایجان در خزر بود. تولید نفت از میدان " آذری – چراغ – گونشلی " در خزر دقیقا از سکوی " چراغ " آغاز شد. سکوی " چراغ" تا زمان بهره برداری از سکوهای جدیدتر و بزرگتر ، یعنی تا سال 2005 ، تنها منبع استخراج و صادرات از میدان " آذری – چراغ – گونشلی " بود. سکوی " چراغ" یکی از شش سکوی تولید نفت در میدان " آذری – چراغ – گونشلی " است و در آینده نیز به مدت طولانی از آن بهره برداری خواهد شد. ما افتخار می کنیم که این سکو 21 سال است با ایمنی و اطمینان کامل فعالیت دارد و تاکنون 717 میلیون بشکه ( 97 میلیون تن ) نفت از این سکو استخراج شده است. در این سکو کارشناسان زیادی فعال هستند و یکی از دو مدیر آن آذربایجانی است."
خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان افزوده است: " در هفتم نوامبر 1997، در چارچوب " قرارداد قرن" ( قرارداد نفتی باکو با کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی که شرکت انگلیسی بی پی در رأس آنها قرار دارد و بدون توجه به مشخص نبودن وضعیت حقوقی منابع نفتی خزر، این منابع را براساس همین قرارداد استخراج و صادر می کند)، نخستین محموله نفت سکوی " چراغ" استخراج شد. به همین مناسبت در 12 نوامبر 1997 نیز حیدرعلی اف، رییس جمهوری وقت آذربایجان با حضور نمایندگان شرکت " بی پی" و میهمانانی از کشورهای دیگر مراسم باشکوهی برگزار کرد."
آذرتاج افزوده است : " میدان نفتی " آذری – چراغ – گونشلی " که تقریبا در یکصد کیلومتری شرق باکو قرار دارد، یکی از بزرگترین میدان های نفتی بخش آذربایجانی خزر است. میدان " آذری – چراغ – گونشلی " متشکل از شش سکوی استخراج ( شامل "چراغ" ، " آذری مرکزی" ، " آذری غربی" ، " آذری شرقی" ، " گونشلی" و " چراغ غربی" ) و دو سکوی فنی تزریق آب و فشار است. نفت تولیدی در این تاسیسات از طریق شبکه ای از خطوط لوله نفتی احداث شده در زیر دریای خزر به ترمینال بارگیری نفت " سنگه چال" منتقل می شود. میدان " چراغ" از سال 1997 مورد بهره برداری است. تولید نفت از سکوی " آذری مرکزی" نیز از اوایل سال 2005 آغاز شده است. سکوی " آذری غربی" از دسامبر 2005 و سکوی " آذری شرقی" از اکتبر 2006 تحت بهره برداری است. بهره برداری از سکوی " گونشلی" نیز از آوریل 2008 آغاز شده است. دو خط لوله نفتی 30 اینچی و یک خط لوله گازی 28 اینچی ، محصول تولیدی این مجموعه را به ترمینال " سنگه چال" منتقل می کنند. "
آذرتاج افزوده است : « سکوی " آذری مرکزی – شرقی " نیز که در چارچوب بهره برداری از میدان " آذری – چراغ – گونشلی " احداث می شود، در سال 2023 به بهره برداری خواهد رسید. بهره برداری از سکوی " آذری مرکزی – شرقی " ، مرحله دیگری از طرح " آذری – چراغ – گونشلی" است که تقریبا در 137 متری عمق آب ، میان سکوهای " آذری مرکزی" و " آذری شرقی" مستقر خواهد بود."
آذرتاج افزوده است : " تاکنون سه میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت از حوزه های " آذری – چراغ – گونشلی" استخراج شده است. همچنین تاکنون از این حوزه ها 30 میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت استخراج شده و به حکومت (جمهوری) آذربایجان تحویل داده شده است. تخمین زده می شود در این حوزه ها ، 500 میلیون تن ذخایر نفتی استخراج نشده وجود دارد. »
در 14 سپتامبر سال 2017 حکومت (جمهوری ) آذربایجان و شرکت سوکار و شرکای خارجی با تجدیدنظر در قرارداد تقسیم سهام میدان " آذری – چراغ – گونشلی" قرارداد جدیدی را ( برای تمدید فعالیت کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی در این میدان نفتی خزر تا سال 2050) امضاء کردند و مجلس جمهوری آذربایجان این قرارداد را در 31 اکتبر 2017 تصویب کرد. طرف های امضاء کننده این قرارداد ، پیمانکار میدان " آذری – چراغ – گونشلی" را شرکت " بی پی اکسپلوریشن ( کاسپین سی ) لیمیتد" BP Exploration (Caspian Sea) Limited نامگذاری کرده اند. شرکت " بی پی " نیز از طرف " شرکت عملیات بین المللی آذربایجان" مجری عملیات در این میدان نفتی است."

نظر شما