شناسهٔ خبر: 29327822 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

لزوم گسترش کتابخانه های سیار در کشور

باشگاه خبرنگاران

اکبر صحرایی نویسنده گفت:طرح‌هایی باید در کشور عملیاتی شود که کتاب و کتابخانه به سراغ افراد برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، اکبر صحرایی نویسنده در گفتگویی در آستانه هفته کتاب در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب غذای آحاد مردم است و مانند غذای جسم که نمی‌توان هیچکس را در شرایط اجتماعی مختلف از آن منع کرد؛ افراد ناگزیر آن را مطالبه می‌کنند و چون گرسنگی روح ملموس نیست، به طبع تنها کسانی مطالبه می‌کنند که از یک بیداری برخوردار باشند. دیگرانی که بیدار نیستند در حیطه‌ خواص و متولیان جامعه در قالب طبیب دوار که باید خودش به سراغ بیمار برود و منتظر نباشد که بیمار بیاید، باید در صدد بیدار کردن آحاد برای احساس نیاز باشد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت کتابخانه های عمومی در کشور بیان کرد: اگر مردم به بهانه‌های مختلف به کتابخانه‌ها راه پیدا کنند، بخش عمده ای از تجمعات، دغدغه‌ها و مسائل خودشان را در کتابخانه ها برگزار کنند به سطح فرهنگ جامعه کمک می کند.

این نویسنده بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه طرحهایی عملیاتی شود که کتاب و کتابخانه  به سراغ افراد برود و همیشه این انتظار نباشد که یک جایگاه ثابتی به عنوان کتابخانه منتظر باشد که علاقه مندان به آن مراجعه کنند از این رو ورود کتابخانه ها به حوزه های فرهنگی می تواند محرکی برای جذب افراد به کتابخانه و ارتقای سطح فرهنگی جامعه باشد.

صحرایی با بیان اینکه کتاب‌ها فرهنگ ساز هستند به شرطی که این کتاب‌ها به اندیشه‌ها راه پیدا کنند و زمانی راه پیدا می‌کنند که کتاب خوانده و نقد و بررسی شود، گفت: کتاب بر اساس یک تفکر و اندیشه شکل گرفته شده است. برخلاف صحبتهای فی‌البداهه، ممکن است برای یک کتاب بارها تامل و بازنویسی و .. صورت گرفته باشد پس اندیشه های نهفته در کتابها بسیار متعالی‌تر هستند.

وی در ارتباط با فعالیت های اجتماعی نهاد کتابخانه ها بیان کرد: نهاد کتابخانه ها مدتی است که در حوزه های اجتماعی نیز فعالیت می کند و با برگزاری کلاس های آموزشی روانشناسی و مشاوره تلاش هایی برای کم کردن آسیب های اجتماعی انجام می دهد و هر قدمی که برای دعوت جامعه به فضای کتابخانه ها برداشته شود موثر و ارزشمند است. اول رو آوردن، دوم مراجعه، سوم تخصص .. اینها همه نیازهای مبهم جامعه ماست و اگر برای آن قدمی برداشته شود تاثیر آن را خواهیم دید و در جامعه منتشر خواهد شد.

این نویسنده با تاکید بر اینکه در کنار اینها باید بر اساس نیازها مخاطب شناسی شود،گفت: جاذبه‌های لازمی برای بهره برداری از کتاب قابل انتشار باید در قالب فعالیت‌های متعدد فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد . در واقع فقط به صرف حضور مردم در کتابخانه ها نباید بسنده شود و اگر این اتفاق بیفتد خود مردم مبلغ کتاب خواهند شد که البته نهاد کتابخانه ها در این راه قدم های خوبی برداشته است.

وی در بیان تجربیات خود از حضور در کتابخانه ها گفت: بنده اولین کتابخانه‌ای که در دوران طفولیت تجربه کرده‌ام در مسجد بوده است. یک کمد آهنی قدیمی با تعداد محدودی کتاب که در انتهای صفوف نمازگزاران بود . خانه‌ ما دیوار به دیوار مسجد بود اما کتابخانه نداشت و من برای رسیدن به آن مسجد باید مسافتی را طی می‌کردم و فقط شبها بعد از نماز مغرب و عشاء می‌توانستم به آنجا بروم و منتظر بمانم تا متصدی کتابخانه بیاید و به ما کتاب امانت بدهد.

صحرایی گفت: شاید انتخاب شغل من که معلمی هست و کار نویسندگی و کارهای فرهنگی و دوره‌های نویسندگی و کلا جهت زندگی من که فرهنگی شد، تاثیر همان کتابخانه ها و کتاب‌هایی است که در سنین حساس کودکی وارد زندگی من شد.

 

نظر شما