شناسهٔ خبر: 29326946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دیدار جلیلی با جمعی از تولیدکنندگان نرم افزار و اعضا اتاق بازرگانی+ تصاویر

در ادامه سلسله نشست‌های اقتصادی «دولت سایه»، دکتر جلیلی با جمعی از تولیدکنندگان نرم افزار و اعضا اتاق بازرگانی دیدار کرد و در جریان مطالبات آن‌ها قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به واقعیت امروز جنگ اقتصادی گفت: در این شرایط خیلی فراتر از دوران معمول میبایست کار کرد. این کار مضاعف نیاز به یک اراده ملی دارد که آن هم بایستی فراتر از نگاه‌های بخشی منسجم باشد. مشارکت دادن مردم و استفاده از توانمندی‌های آنان، یک سرمایه در این جنگ و یک راهکار اساسی برای غلبه بر مشکلات محسوب می شود.

جلیلی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: در این جنگ، ما مشکل جدی تری نسبت به دیوان‌سالاری حاکم داریم که با بخشنامه نیز حل نمی‌شود و آن مسئله مربوط به «فرهنگ کار» ماست.

دیدار جلیلی با جمعی از تولیدکنندگان نرم افزار و اعضا اتاق بازرگانی+ تصاویر

وی افزود: ضعف در «فرهنگ همکاری» از جمله این مسائل است. اگر آن فرهنگ همکاری در بخش خصوصی نتواند به خوبی پا بگیرد، به دنبال خود مشکلات را در سایر بخش‌ها نیز می کشاند.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی گفت: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی با همکاری وزارت امورخارجه و بدون در نظرگرفتن انحصار‌ها میتوانند با همکاری متناسب صادرات را تقویت کند. بخشی از گلایه ما به نمود انحصار‌های بخش خصوصی نیز برمیگردد.
دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی عنوان کرد: از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه، درخواست دریافت تسهیلات مالی بود؛ حال آنکه امروز ما در کشور چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم؛ که بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان آن در پنج سال اخیر خلق شده است. سوالی که وجود دارد آنست که سیاست‌های پولی-مالی شرکت‌های خصوصی برای جذب این نقدینگی چه جایگاهی دارد؟

دیدار جلیلی با جمعی از تولیدکنندگان نرم افزار و اعضا اتاق بازرگانی+ تصاویر

جلیلی با اشاره به رقبای منطقه‌ای ایران اظهار کرد: ما در سخت افزار و نرم افزار سرآمد رقبای منطقه‌ای خود برای جذب بازار‌های صادراتی هستیم. لازمه گرفتن یک تصمیم ملی در این راستا، مشارکت دادن بخش‌هایی است که موضوع آن تصمیم هستند. نمیشود آن‌ها را در تصمیم دخیل نکنیم و یا مشورت با آن‌ها را موکول به زمان دیگری کنیم.

همچنین در این دیدار تعداد از تولیدکنندگان عرصه نرم افزار و اعضای اتاق بازرگانی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

دیدار جلیلی با جمعی از تولیدکنندگان نرم افزار و اعضا اتاق بازرگانی+ تصاویر

شنطیایی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات IT، یکی از علل پیشرفت‌های کشور‌های آسیایی را توجه ویژه به تولید ملی خواند و اذعان داشت: آنطور که شایسته کشور ماست هنوز به سمت تولید قدم ویژه‌ای برنداشته ایم و باید بتوانیم تولید در ایران را سودآور کنیم تا سرمایه گذاران به جای بازار‌های سکه و ارز به سمت تولید روانه شوند.

کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش بنیان با اشاره به ضرورت تشکل‌های صنفی گفت:یکی از راه‌حل‌هایی که نظام میتواند برای حل مشکلات استفاده کند، بهرمندی از تشکل‌های صنفی است؛ چرا که این تشکل‌ها پل ارتباطی میان حاکمیت و بخش خصوصی خواهند بود.

این فعال حوزه بازار نسبت به عملی کردن این پیشنهاد اظهار کرد:یکی از مشکلات ما مقررات و مجوز‌های زائدی است که در اکثر حوزه‌های تولید دست و پا گیر شده اند. تشکل‌ها میتوانند در اعتبار سنجی و رفع این مشکلات قدم مثبت بردارند.

دیدار جلیلی با جمعی از تولیدکنندگان نرم افزار و اعضا اتاق بازرگانی+ تصاویر

کلاهی همچنین شرکت‌های خصوصی را دارای این قابلیت دانست که به دفاتر فعال جمهوری اسلامی در خارج از کشور تبدیل شوند.

مجید سروش، دبیر کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی نیز در سخنان خود با اشاره به ضعف بخش خصوصی در جذب نیروی متخصص گفت: تولید نرم افزار از مزیت‌های اصلی کشور ما محسوب میشود؛ پس میتوانیم روی آن به عنوان مزیت صادراتی نیز سرمایه گذاری کنیم.

نظر شما