شناسهٔ خبر: 29325326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون

رایزنی‌های تلویزیونی برای انتخاب شهردار

تلویزیون در شبکه یک برنامه‌ای ویژه سالگرد زلزله کرمانشاه روی آنتن می‌برد تا مطالبات و مشکلات مردم در این زمینه را یک بار دیگر پیگیری کرده باشد از طرف دیگر شبکه پنج هم به موضوع شهردار تهران می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

گفتگوی چالشی علی ضیاء با استاندار کرمانشاه روی آنتن شبکه یک

برنامه شب گذشته «فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیاء به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه به صورت زنده از سر پل ذهاب روی آنتن رفت و امشب نیز ضیاء میزبان استاندار کرمانشاه خواهد بود. ضیاء در ابتدای «فرمول یک» گفت: اکنون در شب سالگرد زلزله کرمانشاه به محله فولادی سر پل ذهاب آمده ایم و برنامه مان را از اینجا روی آنتن می بریم. جایی که بسیار آسیب دیده است و کماکان مردمان سرزمینمان درگیر آسیبهای زلزله هستند. ما در ساختمانی هستیم که از بقایای زلزله است. پشت سرمان خانه هایی است که بعد از زلزله ساخته شده و در اطراف کانکس ها و چادرها را می‌بینیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم در سالگرد این حادثه دلخراش قدمی برداریم تا برای مرهمی باشد روی قلب مردمانی که بسیار لطمه دیدند. فردا شب هم استاندار کرمانشاه مهمانمان خواهد بود. امروز حرفها و نقدهای مردم، مدل زندگی و گریه‌هایشان را دیدیم و شنیدیم و امیدوارم فردا پاسخ قانع کننده ای از استاندار بگیریم.

ضیاء در ادامه با بیان اینکه یکی از کسانی که سال گذشته او را دیدیم وحید خسروی بود که با عروسکش در دل مردم رفت و کودکان را شاد کرد، میزبان این مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

خسروی گفت: کانون از روز اول با عروسک و کتاب وارد عمل شد و همه همکاران‌مان برای امداد فرهنگی شتافتند. بچه‌ها زلزله را نمی‌شناختند و فکر می‌کردند آمده‌اند سیزده به در اما نمی‌دانستند این چادرنشینی مدتها ادامه خواهد داشت و آنها زندگی‌شان را از دست داده اند و ما باید در این مسیر کنارشان می بودیم.

در ادامه زوجی که زن باردار زیر آوار بوده و همسرش او را نجات داده بود بعد از یک سال دوباره مهمان علی ضیا شدند. دختر آنها به دنیا آمده بود اما می‌گفتند همچنان خانه‌ای ندارند و تمامی ساخت و سازها تا مرحله اسکلت پیش رفته است.

به گفته این زوج به هر خانواده نزدیک به 57 میلیون کمک بلاعوض و وام و... برای معیشت و ساخت خانه و... داده شده است اما این مبلغ بیشتر از ساخت فونداسیون کفاف نداده است. حالا هر چند خانواده در یک فضای 20 متری زندگی می کنند و از مردم می‌خواهند به خاطر رضای خدا هم که شده کمک کنند.

ضیاء همچنین در این قسمت میزبان یک خواننده کرد بود و با بانویی گفتگو کرد که خانواده‌اش از زمان جنگ تاکنون سختی‌هایی بسیاری را متحمل شده‌اند. اهالی محله فولادی از حاضران در محل ضبط برنامه بودند و هر کدام دوست داشتند با ضیاء درباره مشکلاتشان گفتگو کنند.

این مجری در پایان با بیان اینکه سیاه‌نمایی نکرده‌ایم و کوشیده‌ایم واقعیت‌ها را نشان بدهیم، اعلام کرد برنامه دوشنبه با حضور استاندار کرمانشاه روی آنتن خواهد رفت.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه‌کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:45 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

"تهران 20" هم برای انتخاب شهردار رایزنی می‌کند

برنامه "تهران 20" امشب ( دوشنبه 21 آبان ماه) به بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن روستاهای استان تهران می‌پردازد. "محمدرضاشاملو" معاون عمران بنیادمسکن انقلاب اسلامی با حضور در استودیوی برنامه " تهران 20" به بررسی و تحلیل طرح هادی و طرح های حوزه بنیادمسکن روستاهای استان تهران خواهد پرداخت و پیشرفت‌ها و چالش‌های پیش‌روی این موضوع را رصد می‌کند.

برنامه " تهران 20" در آیتم میزکارشناسی به موضوع اقبال عمومی و ثبت رکورد بورس تهران درروزهای اخیر می‌پردازد و مهدی آزادواری کارشناس این بخش درباره اگاهی بخشی برای ورود شهروندان به بورس بعنوان سرمایه‌گذاری مطمئن برای مخاطبان صحبت خواهد کرد.

در اواسط برنامه نیز ارتباط تلفنی با علی اعطا سخنگوی شورای شهرتهران برقرار می‌شود و نتیجه رای‌گیری برای شهردار تهران در شورای شهر موضوع گفتگوی تلفنی خواهد بود. برنامه اجتماعی «تهران 20» شنبه، دوشنبه و چهارشنبه شب‌های هر هفته با اجرای بهروز تشکر و تهیه‌کنندگی مصطفی پور حامدی روی آنتن می‌رود.

برنامه‌های شبکه آموزش را با «زنگ هفت» بشناسید

برنامه «زنگ هفت» برنامه‌های شبکه آموزش سیما را با قالبی شاد معرفی می‌کند. برنامه «زنگ هفت» هر روز قسمت‌های منتخب چند برنامه را پخش می‌کند، سپس مردم می‌توانند با ارسال پیامک به برنامه برگزیده خود رأی دهند و به قید قرعه به شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا می‌شود. گفتگوی صمیمی با مردم، خواندن خبرهای شبکه آموزش، مروری بر جدول پخش برنامه‌های شبکه، مسابقه تلفنی و معرفی مهمانان از دیگر بخش های این برنامه خواهد بود.

«زنگ هفت» کاری از پخش شبکه آموزش سیماست که با اجرای ندا واشیانی هر شب ساعت 19:25 روی آنتن می‌رود.

ایران، بزرگترین قربانی بمب‌های شیمیایی به روایت پرس‌تی‌وی

«ایران امروز« این هفته ضمن مروری بر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت به بررسی آمار و وضعیت قربانیان سلاح های شیمیایی در ایران می‌پردازد. این برنامه ضمن مرور حادثه بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط هواپیماهای بمب افکن عراقی در تیرماه 1366 به بررسی آمار قربانیان این حادثه که بیش از 8 هزار نفر از جمعیت 12 هزار نفری این شهر را شامل می‌شود، پرداخته است.

این برنامه در ادامه با اشاره به تعداد 107 هزار نفری قربانیان سلاح های شیمیایی در ایران و وجود 45 هزار نفر جانباز شیمیایی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، عوامل شیمیایی استفاده شده علیه ایران از جمله گاز وی ایکس، سارین، خردل و آثار حاصل از آنها شامل کوری، انواع سرطان، ناباروری و نقص عضوهای پیش از تولد را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد.

در این برنامه همچنین ضمن گفتگو با چند نفر از قربانیان حمله شیمیایی به ایران پیرامون کشورهای دخیل در حمله شیمیایی علیه ایران، اسناد سازمان سیا از اطلاع آمریکا در مورد برخورداری صدام از سلاح های شیمیایی و بی اثر شدن قطعنامه شورای امنیت برای محکومیت بکارگیری سلاح شیمیایی توسط عراق در سال 1365 با وتوی آمریکا مورد نقد و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ذخایر بزرگ سلاح‌های شیمیایی در اسراییل و استفاده از گازهای شیمیایی توسط اسرائیل علیه نیروهای مصری در سال 1948، علیه فلسطینی‌های در دهه شصت، علیه لبنانی‌ها در دهه هشتاد و بر ضد نیروهای انتفاضه فلسطینی در دهه هشتاد و اوایل دهه 90 از دیگر موضوعات مورد بررسی در این برنامه است.

محمدرضا صدیقی مقدم مدیرکل مرکز مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران، علیرضا رحیمی نماینده مجلس شورای اسلامی و کمال موسوی جانباز شیمیایی 70 درصد مهمانان برنامه این هفته «ایران امروز» هستند.

«ایران امروز» به تهیه کنندگی یوسف پور انوری و اجرای لیلا فرامرزی، ساعت 00:03 بامداد چهارشنبه 23 آبان از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت 06:00 و 19، پنجشنبه ساعت 08:00 و شنبه ساعت 11 پخش خواهد شد.

«کلانتر» سوژه «گراما فیلم» می‌شود

مستند هفتگی «گراما فیلم» در شبکه آی‌فیلم، این هفته به بررسی موسیقی مجموعه «کلانتر» می‌پردازد. «گراما فیلم» که روند شکل‌گیری موسیقی‌ سریال‌های شاخص تلویزیون را پی می‌گیرد، این هفته موسیقی مجموعه «کلانتر» به‌کارگردانی محسن شاه‌محمدی را با حضور عوامل مؤثر در آن بررسی می‌کند. «کلانتر» مجموعه‌ای پلیسی به کارگردانی محسن شاه‌محمدی و تهیه‌کنندگی اصغر زائری است که در سه فصل از سال 1382 تا 1388 از شبکه یک پخش شده‌است. ایرج نوذری، بابک نوری و مریم سلطانی بازیگران ثابت این مجموعه اپیزودیک بوده‌اند. تیتراژ سریال کلانتر را نیما عشقی و علیرضا یگانه‌کیا خوانده‌اند.

«گراما فیلم» امشب ساعت 22:30 به مدت 30 دقیقه روی آنتن می‌رود. بازپخش آن نیز در ساعت 06:30 روز بعد خواهد بود.

استاد راهنماى رئیس‌جمهور در شبکه چهار

پانزدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» دوشنبه بیست و یکم آبان با حضور پرفسور سیدحسن امین، استاد دانشگاه گلاسگو از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. پرفسور امین متولد 1327 در سبزوار، حقوق‌دان، فلسفه‌دان، ‌ادیب، نویسنده، مترجم، صاحب کرسی استاد تمام در دانشگاه گلاسگو در بریتانیا، دادستان شهر گلاسکو در دهه 1990، وکیل دادگاه عالى اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپایى، مدیر موسسه دایرة‌المعارف ایران، مسئول سازمان حقوقدان‌های جبهه ملی ایران، استاد راهنماى رئیس‌جمهور روحانى و مدیرمسئول ماهنامه حافظ است.

از تألیفات امین می‌توان به «تاریخ حقوق ایران»، «حقوق در جهان اسلام»، «افکار و احوال حاج ملاهادی سبزواری»، «بازتاب اسطوره بودا در ایران و اسلام»، «حقوق بشر و کثرت‌گرایی دینی»، «حقوق بیمه دریایی»، «ایران‌نامه: تاریخ منظوم ایران»، «بحرین پاره‌ای از ایران»، «شاهنامه امین» و «ترجمه تأملات نابهنگام نیچه» را نام برد. وی همچنین آثاری را از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده که «خاطرات و تألمات، اثر محمد مصدق» و «زین العارفین در فقه و سیاست در عصر صفوی» از جمله آ‌ن‌هاست.

امین معتقد است: اگر ما نتوانسته‌ایم شهروندان خوبی بسازیم و افراد پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌ها، در مقاماتی قرار گرفته‌اند که آن‌ها را متهم به نقض حقوق شهروندی و حقوق بشر می‌کنیم، در وهله اول نوک پیکان نقد به طرف خود ما باز می‌گردد که وظیفه‌مان را درست انجام نداده‌ایم. اگر مراجع فرهنگی و تربیتی خوبی باشیم، جامعه‌مان باید فاقد افرادی بود که ناقض حقوق بشر باشند. از الان شروع کنیم و بگوییم هر شهروند ایرانی باید مطابق انصاف و عدالت از حق تبعیت کند و مقابل ظلم بایستد؛ همه ما می‌توانیم از فردا انسان‌های بهتری باشیم.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه 10 صبح، جمعه 14 و یکشنبه ساعت 19 است.

بازیگر سریال «عقیق» مهمان «کتاب‌باز» می‌شود

امشب (دوشنبه بیست و یکم آبان‌ماه)، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، میزبان علیرضا آرا، بازیگر و کارگردان است؛ آرا در حال بازی در سریالی است که پایان آن مشخص نیست و در برنامه امشب درباره این موضوع که بعضی اوقات در دنیای کتاب هم نویسندگان پایان قصه‌هایشان را نمی‌دانند با صحت به گفتگو می‌نشیند. علیرضا آرا در ادامه از کتاب‌هایی که به عنوان یک بازیگر می‌خواند، کتاب‌های ناخوانده‌اش، کودکی و آغاز کتاب‌خوانی‌ و کتابخانه مشترک با همسرش(شبنم مقدمی) صحبت می‌کند.

بخش دوم (بخش ثابت دوشنبه‌ها) با حضور مسعود فراستی است که با معرفی کتاب، درباره اهمیت نویسندگان شاخص ادبیات ایران و جهان و فرم‌های ادبی که به درستی در خدمت محتوا قرار می‌گیرند، صحبت می‌کند.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت یک بامداد، 8 صبح و 13 بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

ترسیم «الگوی پیشرفت ایران» در شبکه چهار

هجدهمین قسمت از برنامه «پیشران» شبکه چهار، سه شنبه شب ( 22 آبان ماه) با موضوع «الگوی پیشرفت ایران» روی آنتن می‌رود. برنامه «پیشران» این هفته به بررسی آسیب‌شناسی الگو نویسی و سندنویسی در زمینه توسعه و نقش مرکز الگو در تقویت مبانی الگوی پیشرفت و نقش صاحب نظران در تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت می‌پردازد.

از منظر اقتصادی، فرآیند توسعه کشورهای در حال توسعه قطعا بدون برنامه ریزی میسر نیست. این برنامه ریزی در ارکان تصمیم‌گیر هر کشور اتخاذ شده و تبدیل به قانون و سند بالادستی می‌گردد که در کشور ما نیز سیاستهای کلی و ابلاغیه‌های رهبری از این جنس می‌باشد.

اهمیت موضوع توسعه و پیشرفت در کشور ما بیش از سایرین برای سیاستگذاران محل تامل بوده تا جایی که سال 1387 دهه پیشرفت و عدالت مدنظر رهبری قرار گرفت و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جهت تدوین الگوی پیشرفت تاسیس شد. اما به نظر میرسد بعد از پایان یافتن این دهه اقدامات انجام شده راضی کننده نبوده است. به همین جهت مقام معظم رهبری فراخوانی را به صاحبنظران جهت تکمیل و ارتقای الگوی پایه پیشرفت برای 5 دهه آینده داده اند که محل تامل برنامه «پیشران» است.

برنامه «پیشران» این هفته در بررسی این موضوع با اجرای مهدی مفیدی و علی اصغر قائمی‌نیا کارشناس مجری میزبان دکتر محمدهادی زاهدی وفا، عضو شورای عالی مرکز الگو، هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و معاون اسبق وزیر اقتصاد و محمد خوش چهره، استاد دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و دکتر حمید پاداش، هیات علمی دانشگاه تهران خواهد بود.

برنامه «پیشران» که به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان حوالی ساعت 21 سه‌شنبه‌ها به طور زنده پخش می‌شود با حضور مسئولین، اساتید و کارشناسان اقتصادی، به بررسی مسائل حوزه اقتصاد، کسب و کار، کارآفرینی و چالش های مرتبط به آنها می‌پردازد.

دوازدهمین سالگرد استودیو صدای شهر رادیو تهران

دوازدهمین سالگرد استودیو صدای شهر رادیو تهران با حضور جمعی از مسئولان شهری و حمیدرضا صحراگرد مدیرشبکه برگزار شد. استودیو صدای شهر بخشی از شبکه رادیویی تهران به شمار می رود که در ساختمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واقع شده است. دوازدهمین سالگرد استودیو صدای شهر رادیو تهران امروز با حضور محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، خانم مهندس سرور مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران، دکتر پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، علی پیر حسینلو مشاور اطلاع رسانی معاون حمل و نقل ترافیک و حمیدرضا صحراگرد مدیرشبکه رادیویی تهران و مسعود محمودخواه مدیر استودیو صدای شهر برگزار شد.

اطلاع‌رسانی در حوزه های شهری و اخبار ترافیکی شهر از ماموریت اصلی استودیو صدای شهر است، به همین منظور نقد و بررسی تمامی مسائل و مشکلات مدیریت شهری اعم از شهرداری، شورای شهر، ادارات آب، برق، گاز، تلفن و ... در دستور کاری صدای شهر قرار گرفته است.

استودیو صدای شهر، هر روز بجز ایام تعطیل، از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 12 ، 15 تا 20 و 30 دقیقه، با بخش‌های ترافیکی و بخش‌های خبری همراه مخاطبان است. در مجموع در استودیو صدای شهر پیام‌های ترافیکی و شهری، اخبار خیابان‌ها، حوزه‌های مختلف شهری همچون سرای محلات، فرهنگسراها، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی و... پوشش داده می‌شود.

همچنین؛ شهروندان می‌توانند برنامه‌های استودیو صدای شهر را روی موج اف. ام، ردیف 94 مگاهرتز یا روی موج ای.ام ردیف 1332 از شبکه رادیویی تهران بشنوند.

«آشنای غریب» ایوب آقاخانی در رادیو نمایش

نمایش رادیویی «آشنای غریب» به کارگردانی ایوب آقاخانی بیست و دوم آبان‌ماه از رادیو نمایش پخش می‌شود. «آشنای غریب» را عباس اقسامی نوشته و در خلاصه داستان آمده است: ایرج پس از سال‌ها به ایران بازمی‌گردد. او برای کاری ماشین دوستش را قرض می‌گیرد و بدون اینکه کسی اطلاع داشته باشد برای کاری به حومه تهران می‌رود.

«آشنای غریب» به تهیه‌کنندگی اشرف‌السادات اشرف‌نژاد، صدابرداری رضا طاهری و افکتوری نرگس موسی‌پور، گویندگی مهرداد عشقیان و با هنرمندی فریبا طاهری، احمد گنجی، علی میلانی، کرامت رودساز، علی اصغر دریایی، ماندانا محسنی و تعداد دیگری از هنرمندان در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

نظر شما