شناسهٔ خبر: 29323884 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

هزینه یک درصدی غول‌های نفتی روی انرژی پاک

شرکت‌های نفت و انرژی بزرگ مشترکا حدود یک درصد از بودجه سال ۲۰۱۸ خود را روی انرژی پاک هزینه کردند.

صاحب‌خبر -

شرکت‌هایی مانند رویال داچ شل، توتال و بی‌پی در سال‌های اخیر هزینه روی نیروی بادی و خورشیدی و همچنین فناوری‌های باطری را تسریع کرده‌اند و بدنبال نقش بزرگتر در اقدامات جهانی برای کاهش انتشار کربن و مقابله با گرمایش جهانی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر فشار بر شرکت‌های انرژی مانند اکسون موبیل را برای کاهش انتشار کربن و هزینه بیشتر روی انرژی پاکتر و شفافیت درباره تغییرات جوی افزایش داده‌اند.

اما طبق تحقیقات شرکت CDP، اختلاف معنی داری میان مناطق جهان وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌ غول‌های اروپایی در انرژی پاک، از رقیبان آمریکایی و آسیایی پیش افتاده است. غول‌های نفتی اروپا در حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تجدیدپذیر و تقریبا همه ظرفیت تحت توسعه جاری بخش انرژی سهم دارند.

شل با برنامه‌های آتی برای هزینه یک تا دو میلیارد دلار در سال روی فناوری‌های انرژی پاک از بودجه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری خود، پیشتاز است. شرکت اکوئینور نروژ قصد دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد از بودجه خود را تا سال ۲۰۳۰ روی تجدیدپذیرها هزینه کند.

از سال ۲۰۱۰ توتال حدود ۴.۳ درصد از بودجه خود را روی انرژی‌های پاکتر هزینه کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در مجموع ۲۴ شرکت انرژی بزرگ دنیا در سال میلادی جاری ۱.۳ درصد از کل بودجه ۲۶۰ میلیارد دلاری خود را روی انرژی پاک هزینه کردند که تقریبا دو برابر ۰.۶۸ درصد سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ است.

این سرمایه‌گذاری‌ها پس از توافق جوی ۲۰۱۵ پاریس که طی آن دولت‌ها موافقت کردند انتشار کربن را تا پایان این قرن کاهش دهند، شتاب بیشتری گرفت.

منبع:ایسنا


نظر شما