شناسهٔ خبر: 29319700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

برد با کیست؛ آخوندی یا حناچی؟

تهران- ایرنا- در پی تشریح برنامه ها و اولویت های کاندیداهای شهرداری تهران برای اداره امور شهر تهران، 'عباس آخوندی' با 16رای و 'پیروز حناچی' با 11 رای توانستند به دور نهایی انتخابات شهرداری راه پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزگذشته پیروز حناچی، معاون فعلی شهرسازی شهرداری تهران و همچنین عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی پس از تشریح برنامه های خود، موفق شدند از شورای شهر تهران برای مرحله پایانی انتخاب شهردار که سه شنبه برگزار می شود، رای کسب کنند.
بررسی امروز دوشنبه21 آبان ماه رسانه های داخلی کشور نشان می دهد که موضوع انتخاب شهردار یکی از محورهای اصلی کار شده در رسانه های داخلی است. حمایت از دو گزینه نهایی برای تصدی گری شهرداری تهران، نقد از عملکرد عباس آخوندی و انتقاد از نقش برخی احزاب در تصمیم گیری شورای شهر برای انتخاب شهردار از سوژه های طرح شده در رسانه های داخلی است.

**برنامه مدیریتی دو گزینه نهایی
خبرگزاری ایلنا با توجه به شعارهای دوگزینه نهایی در حوزه مدیریت شهر تهران می نویسد: آخوندی می گوید که مبنای مدیریت من مبارزه با فساد است. اگر قرار باشد من شهردار شوم کوچک‌ترین تسامحی در این زمینه نخواهم داشت‌.
حناچی نیز می گوید: برنامه من کاهش سهم درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌هاست. ایجاد درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های شهرداری تهران است و در حال حاضر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصله تنها 25 درصد است‌. کاهش سهم درآمدهای حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارض شهری به میزان بهره‌مندی از مواهب شهر از برنامه‌هایم برای رفع این چالش است‌.

روزنامه شرق نیز درباره شعارهای این دو گزینه می نویسد: عباس آخوندی که چند روز قبل از مسئولیت وزارت راه و شهرسازی تودیع شد و حالا به عنوان گزینه جدی شهرداری تهران برنامه داشت، بر تحقق حکمروایی محلی برای خلق منابع جدید و افزایش بهره وری منابع موجود تاکید کرد...حناچی بر مدیریت خردمند شهری، هوشمندسازی، شفافیت اطلاعات و شعار اصلی خود یعنی 'تهران شهری برای همه' تاکید کرد.

تارنمای مشرق نیوز می نویسد: آخوندی در کلیدی‌ترین توضیح خود پیرامون ایجاد 'حکومت شهری' می‌گوید:'مفهوم استقرار نظام حکمروایی شهری این است که نظام محلی به دولت مرکزی و همچنین شهروندان خود پاسخگو باشد. بنابراین رویکرد من به شهرداری تهران ایجاد حکومت و حکمرانی محلی با شهرداری مستقل اما پاسخگو به شهروندان و دولت مرکزی است.'

**حمایت از دو گزینه نهایی شهرداری تهران
روزنامه آرمان در گفت و گو با 'احمد شیرزاد' نماینده اسبق مجلس زیر عنوان 'شک نکنید؛ تهران شهرگران‌تری می‌شود' در حمایت از سازوکاردمکراتیکی شورای شهر در اعلام مجموعه کاندیداها و در نهایت باقی ماندن دو گزینه می نویسد: نام آقای حناچی در دوره‌های قبل هم مطرح بوده و سابقه طولانی در کارهای شهرداری دارد و به عنوان یک مدیر نسبتا موفق در شهرداری مطرح بوده است. به نظرم ایشان شرایط شهردار شدن را داشته است. آقای آخوندی هم که سوابق اجرایی زیادی دارند. بنابراین هر دو از لحاظ وزن‌کشی در مقایسه با افراد دیگری که در آن لیست پنج نفره بودند، سنگین‌تر به‌نظر می‌رسند. آقای آخوندی شهردار خیلی قوی و مستقلی خواهد بود... انتقادی که به آقای آخوندی وارد است و می‌توان به زبان درست‌تری هم بیان شود، به دیدگاه اقتصادی‌شان برمی‌گردد که به نظرم قابل تصحیح است. درواقع دیدگاه اقتصادی آخوندی خیلی لیبرالیستی است و این می‌تواند گاه در مواردی به تصمیماتی منجر شود که هزینه زندگی در تهران را بالا ببرد.

**انتقاد به شهردار شدن آخوندی
روزنامه ابتکار در یادداشتی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها درخصوص آخوندی برای شهرداری تهران می نویسد: آخوندی برای رسیدن به صندلی شهرداری در خیابان بهشت، موانع و مخالفان کمی ندارد. خیلی‌ها به خاطر تفکرات لیبرالی و صریح او که ابایی از ابرازشان ندارد، مخالف آخوندی هستند و از بیرون شورا نیز منتقدان و مخالفان همیشگی‌اش که غالبا از جریان اصولگرایی هستند، در این زمینه سرسختانه با او مخالفت می‌ورزند.
علاوه بر این، حتی اصلاح‌طلب شناخته‌شده‌ای مانند عبدالله رمضان‌زاده نیز در مخالفت با عباس آخوندی گفته که کسی با چنین تفکرات لیبرالیستی، مناسب شهرداری تهران نیست...برخی از مخالفان آخوندی نیز با اشاره به استعفای وی از سمت خود در وزارت راه و شهرسازی معتقدند که اگر آخوندی شهردار شود تعامل خوبی با دولت نخواهد داشت و شهر تهران قربانی اختلاف‌نظرها در بین سیاسیون خواهد شد. این نگرانی را می‌توان در صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته نسبت به برنامه‌های آخوندی برای اداره شهر تهران مشاهده کرد.

در بخشی از گزارش روزنامه جوان می خوانیم: سند سومین شهرداری پایتخت ظرف یک سال گذشته در حالی قرار است به نام آخوندی زده شود که تهران در شرایط فعلی بی‌دفاع‌ترین شهر ایران است. عباس آخوندی که چندین بار خودش گفته است نمی‌تواند اوضاع شهری را مدیریت کند، حالا قرار است شهردار تهران شود.

' محسن کوهکن' عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری مهر می گوید: جریان اصلاحات که در حال حاضر حاکم بر شورای شهر تهران است، در بسیاری از انتخابات برای جلب و جذب آرای جوانان، به نفع آنان شعار می‌دادند و باید در عمل هم به این سمت و سو بروند و از نیروهای جوان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه افرادی چون آخوندی باید جهت مشاوره به اتاق فکر بروند، چرا که توانی در صحنه‌های اجرایی ندارند، اظهار داشت: در همه جای دنیا از نیروهای مسن به عنوان مشاور استفاده می‌شود.

**نقش احزاب در تصمیم گیری شورای شهر برای انتخاب شهردار
تارنمای صراط نیوز به نقل از 'احمد حکیمی‌پور' دبیرکل حزب اراده ملت ایران می نویسد: مردم به اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران رای داده‌ و دخالت احزاب صرفا به حواشی دامن زده و هیچ فایده‌ای در بر ندارد.
وی در مورد فرآیند انتخاب مجدد شهردار تهران از سوی شورای شهر اظهار کرد: به نظر بنده شخصیت ها و احزاب در این مساله دخالت نکنند و نظر مشورتی خود را به شورا انتقال دهند؛ نه اینکه در انتخاب شهردار و گزینه‌های نهایی شهردار اظهارنظر کنند.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از محسن هاشمی می نویسد: رییس شورای شهر تهران با اشاره به بالا بودن رای عباس آخوندی در انتخابات دیروز شورای شهر تهران تاکید کرد که تخریب‌های سیاسی بعضا ناآگاهانه است و باعث مظلوم واقع شدن کاندیداها می‌شود.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9054**1732

نظر شما