شناسهٔ خبر: 29318829 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

اختصاص یک درصد درآمد شرکت‌های بزرگ نفتی به انرژی‌های سبز

شرکت‌های بزرگ نفتی در سال 2018 یک‌درصد از درآمد‌های خود را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی‌های سبز اختصاص دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت‌های بزرگ نفتی در سال 2018 در مجموع یک‌ درصد از بودجه خود را صرف انرژی‌های پاک کردند. این در حالی است که یک مطالعه در این زمینه نشان می‌دهد شرکت‌های اروپایی سطح بالاتری از سرمایه‌گذاری را در این زمینه نسبت به رقبای امریکایی و آسیایی خود داشته‌اند.

شرکت‌هایی مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل، توتال فرانسه و بی‌پی انگلیس در سال‌های گذشته مقدار سرمایه‌گذاری‌های خود را در زمینه‌ تولید برق از باد و انرژی خورشیدی در کنار فناوری‌های باتری افزایش داده‌اند تا بتوانند نقش پررنگ‌تری در تلاش جهانی برای کاهش تولید کربن در جهان در مقابله با گرم شدن زمین داشته باشند.

سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته فشار بیشتری به هیئت‌ مدیره شرکت‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، مانند اکسون موبیل آمریکا، بزرگ‌ترین شرکت سهامی عام جهان، وارد کرده‌اند تا تولید کربن‌ را کاهش دهند و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی انرژی‌های پاک‌ داشته باشند.

براساس گزارش CDP که موسسه‌ای تحقیقاتی است و با سرمایه‌گذاران بزرگ با دارایی‌هایی حدود 87 تریلیون دلار کار می‌کند، تفاوت‌های بین آمریکا و اروپا همچنان در این زمینه گسترده است.

بنابر اعلام این موسسه، با فشار داخلی کمتر برای تنوع بخشیدن، شرکت‌های ایالات متحده استقبال کمتری از انرژی‌های تجدید‌پذیر نسبت به همتایان اروپایی از خود نشان داده‌اند.

مطالعه CDP نشان می‌دهد شرکت‌های نفتی برجسته اروپا حدود 70‌درصد از ظرفیت انرژی‌های تجدید‌پذیر و تقریبا همه ظرفیت‌های موجود در حال توسعه را تشکیل می‌دهند.

در این میان شرکت شل با یک تا 2 میلیارد دلار پروژه در سال در زمینه توسعه فناوری‌های انرژی‌های پاک از بقیه شرکت‌ها پیشی گرفته است. این شرکت به‌طور کلی 25 تا 30 میلیارد دلار برای توسعه این بخش اختصاص داده است.

از سال 2010 نیز توتال حدود 4.3‌ درصد از بودجه خود را به این بخش اختصاص داده است.

نظر شما