شناسهٔ خبر: 29316814 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مسئولان نسبت به قيمت‌گذاري عادلانه خودرو اقدام کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرعامل سايپا خواستار تصميم گيري مسئولان براي قيمت‌گذاري عادلانه خودرو شد و گفت: تصميم گيري سريع تر از بروز خسارات بيشتر به صنعت خودروسازي جلوگيري خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي، «محمدرضا سروش» روز دوشنبه در آيين افتتاح سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قطعات لوازم و مجموعه هاي خودرو در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران، افزود: اکنون قيمت تمام شده محصولات اين گروه بيش از قيمت فروش خودروها در کارخانه است که يک مدل غيرمتعارف در يک بنگاه اقتصادي به شمار مي رود.
به گفته اين مقام مسئول، به اين ترتيب نقدينگي و سرمايه در گردش گروه سايپا هر روز کاهش يافته و تداوم اين روند آن را به شرايط بدي خواهد رساند.
وي گفت: تصميم‌گيران قيمتي اکنون بررسي‌هاي داشته و پيشنهاداتي ارائه داده اند؛ اما قيمت گذاري خودرو از کنترل خودروسازان خارج شده است.
سروش بيان داشت: به دليل تاخير ايجاد شده خسارت سنگيني به همه خودروسازان وارد شده و به همين دليل از مسئولان امر انتظار مي رود هر چه سريعتر در اين خصوص تصميم‌گيري کنند.
وي ادامه داد: يکي از متغيرهاي اصلي در اقتصاد کشور نرخ ارز است که وقتي تغيير مي کند، بر قيمت ساير محصولات اثر مي گذارد.
به گفته اين مسئول، بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت تمام شده محصولات گروه سايپا به طور عمده بالاتر از قيمت فروش آنهاست و با توجه به اينکه نرخ ارز بيش از سه برابر شده، سرمايه در گردش شرکت دچار چالش جدي شده و کاهش يافته است.
مديرعامل سايپا تاکيد کرد: اين روند به تدريج در فعاليت هاي شرکت در حوزه توليد و تامين قطعات اثر گذاشته است اما با اين وجود سعي کرديم حتي الامکان با حفظ چرخه توليد همکاري با زنجيره تامين خود داشته و پرداخت هايي به آنها داشته باشيم.
وي گفت: به دليل محدوديت سرمايه در گردش ناگزير بخشي از مطالبات قطعه ‌سازان با تاخير پرداخت مي‌شود.
** خروج رنو و مشکل عمل به تعهدات
سروش در ادامه بيان داشت: به دليل خروج شرکت رنو از کشور، برخي از تعهدات ما به مشتريان مازاد مانده که بايد به شکلي پاسخگوي آنها باشيم.
وي گفت: به اين منظور گزينه‌هاي مختلفي براي مشتريان پيش‌بيني شده که بخشي از آن با خودروهاي موجود و قابل توليد، پوشش داده خواهد شد.
مديرعامل سايپا خواستار همکاري مشتريان و درک آنها از شرايط پيش آمده براي خودروسازان شد و اظهار داشت: با توجه به محدوديت هاي بين المللي که براي کشور به وجود آمده، انتظار مي رود تعداد خودروهاي مازاد بر قطعات منفصله موجود را بتوانيم با خودروهاي جايگزين حل و فصل کنيم.
مديرعامل سايپا اضافه کرد: بر اين اساس پيشنهادها و راه‌هاي متعددي براي مشتريان داريم که مي‌توانند با توجه به علاقه مندي خود به انتخاب يکي از گزينه‌ها مبادرت کنند.
** قطع همکاري مالي و پولي بانک هاي چيني
وي در پاسخ به ايرنا در خصوص قطع ارتباط بانک هاي چيني با اين گروه خودروسازي خاطرنشان کرد: در محيط حقوقي سايپا تغييراتي ايجاد شده و بايد قابليت تطبيق با محيط حقوقي جديد را داشته باشيم.
سروش بيان داشت: اين تحولات در شيوه تامين و قيمت قطعات موثر است، اما همکاران ما متعهدند تا با حداکثر تلاش به تعهداتي که به مشتريان داريم در حد وسع پاسخگو باشند.
مديرعامل سايپا همچنين در پاسخ به ايرنا درخصوص پيش فروش هاي جديد، خاطرنشان کرد: اين پيش فروش ها بر اساس محصولاتي که قابل عرضه و توليد هستند و امکان توليد آنها وجود دارد انجام شده است.
سروش تاکيد کرد: در برنامه هاي پيش فروش، روي خودروهايي که ميزان داخلي سازي آنها بالا است به ويژه 2 محصول از خانواده پرايد و تيبا که نياز به قطعات خارجي کمتري دارند، تمرکز شده است.
وي تصريح کرد: سايپا کمتر از 30 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه مانده دارد که با توجه به محدوديت هاي بين المللي ايجاد شده با کسري قطعه مواجه هستند.
** فرجام خودروي کوييک
وي همچنين در خصوص توليد خودروي کوييک که از آن به عنوان محصول 100 درصد ايراني نام برده مي شود، اظهار داشت: اين خودرو طراحي داخلي بوده و به عنوان پلتفرم داخلي شناخته مي شود و جزو افتخارات صنعت خودروسازي کشور است.
مديرعامل سايپا ادامه داد: در تعاملاتي که براي تامين قطعات خارجي داريم، قطعات و مجموعه هاي با کيفيت و قيمت مطلوب را تهيه و تامين مي‌کنيم.
سروش بيان داشت: هيچ شرکت خودروسازي در سطح جهان پيدا نمي‌کنيد که 100 درصد قطعات و مجموعه هاي خود را در داخل تامين کند و سايپا نيز از اين قاعده خارج نيست و براي تامين بخشي از قطعات و مجموعه هاي خود به دليل قيمت و کيفيت مناسب ناگزير از همکاري با شرکاي خارجي است.
وي تاکيد کرد: خودروي کوييک طراحي همکاران ما در مجموعه سايپا و متعلق به اين گروه خودروسازي است اما 100درصد قطعات آن داخلي نيست.
به گزارش ايرنا، سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه هاي خودرو تهران از 21 تا 24 آبان ماه با حضور 510 شرکت داخلي و 190 شرکت خارجي از 11 کشور در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپاست.
کشورهاي فرانسه، يونان، ترکيه، چين، تايوان، کره جنوبي، هند، ايتاليا، لهستان، مالزي و روماني در اين نمايشگاه حضور دارند.
اقتصام** 3065**9132*2025
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما