شناسهٔ خبر: 29316296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با رد اظهارات اردوغان

لودریان: فایل صوتی قتل خاشقچی در اختیار فرانسه گذاشته نشده است

وزیر خارجه فرانسه با رد اظهارات رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد هیچ فایل صوتی درباره قتل خاشقچی در اختیار این کشور گذاشته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه امروز دوشنبه گفت که کشورش هیچ فایل صوتی در ارتباط با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در اختیار ندارد.

لودریان در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت که تا جایی که وی اطلاع دارد، اینچنین نیست. وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به اینکه وجود نداشتن این فایل‌ها در دست طرف فرانسوی یعنی «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه دروغ می‌گوید هم گفت: «این یعنی اینکه وی در این مورد وارد بازی سیاسی شده است.»

اردوغان روز شنبه در جدیدترین موضعگیری در خصوص پرونده قتل خاشقچی از تحویل همه فایل‌های صوتی مرتبط با پرونده خاشقچی به طرف سعودی خبر داده بود و گفت: «این فایل‌ها در اختیار کشورهای دیگری مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز قرار گرفته و «نیازی به معطلی بیشتر» نیست.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین از عربستان خواست «عادلانه» رفتار کند. وی با بیان اینکه «عربستان باید مقابل حسن نیت ترکیه، «عادلانه رفتار کند»، ریاض را به تلاش برای دور کردن این شبهه و اتهام (قتل خاشقچی) از خود دعوت کرد و هشدار داد که در غیر این صورت «این اتهام همیشه (به پیشانی) عربستان خواهد چسبید.»

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی که مقیم آمریکا شده بود، از منتقدان دولت سلمان و بن سلمان به شمار می‌رفت. او سابقه همکاری با دستگاه اطلاعاتی عربستان را داشت و جزئی از حکومت سعودی به شمار می‌رفت اما با روی کار آمدن محمد بن سلمان در مقام ولی‌عهدی، عربستان را در سال 2017 به مقصد آمریکا ترک کرد.

خاشقچی روز دوم اکتبر وقتی برای دومین بار طی یک هفته به کنسولگری عربستان سعودی مراجعه کرد تا اسناد ازدواج خود را تکمیل کند، دیگر از کنسولگری خارج نشد و سه روز بعد رسانه‌های ترکیه به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور گفتند که او در کنسولگری کشته شده است. 

پس از آن تحقیقات ترکیه آغاز شد و مقامات ترکیه گفتند خاشقچی در کنسولگری کشته سپس تکه‌تکه شده و دستور قتل او را مقامات عالی‌رتبه سعودی صادر کرده‌اند. 

انتهای‌پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما