شناسهٔ خبر: 29316037 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اسحاق جهانگیری:

در ایران وزیر که عوض می‌شود سیاست‌های وزارتخانه هم تغییر می‌کند/می‌توانیم با هزینه‌های کمتر رضایت عمومی را بدست آوریم اما این کار را نمی‌کنیم/امیدواریم کسی سر گرسنه بر زمین نگذارد/واگذاری بنگاه‌ها کار راحتی نیست اما باید اجرا شود

معاون اول رئیس جمهوری گفت: آقای ربیعی چه آن زمان که به عنوان عباد می‌شناختم و چه زمانی که او را با نام ربیعی شناختم، کارهای بزرگی انجام داده است و می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و سابق وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی را چه آن زمان که به عنوان عباد می‌شناختم و چه زمانی که او را با نام ربیعی شناختم. او یک ویژگی مشترک داشت که در مورد پیچیده‌ترین مسائل امنیتی، سیاسی و اجتماعی فکر می‌کرد و تلاش وسیعی انجام می‌داد که سخنگوی جامعه کارگری و سخنگوی فقرا باشد. الحق که توانسته بود مسئولیت‌های خود را انجام دهد و نقش خود را مثبت ایفا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: دولت آمادگی استفاده از توان ایشان را دارد چراکه ایشان در بحث‌های مربوط به وزارتخانه و حتی دولت بسیار فعال بود و ما از حضور ایشان در دولت استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آقای شریعتمداری به عنوان وزیر کار نیاز به معرفی ندارد چراکه مدیر سطوح عالی بوده است، گفت: آقای شریعتمداری مدیر کارآزموده‌ای است که همواره در سخت‌ترین دوران‌ها مسئولیت برعهده داشته. قطعا با حضور ایشان می‌توانیم شاهد تحولات مثبتی باشیم.

وی با بیان اینکه یک مدیر نمی‌تواند صرفا نق بزند و بگوید قبلی‌ها کاری نکردند، گفت: آقای شریعتمداری به عنوان وزیر جدید می‌تواند گام‌های رو به جلویی در پیشبرد برنامه‌های این وزارتخانه بردارد و مشکلات گذشته را برطرف کند. ایشان در زمانی که به عنوان وزیر صنعت حضور داشتند، راهبردهای موثری را پیاده کردند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مدل‌های توسعه صنعتی در کشورهای مختلف گفت: مناطقی در جهان وجود دارند که توسعه صنعتی را زودتر از ما شروع کردند. مناطقی که توسعه صنعتی را به صورت موثری اجرا کردند شامل آسیای شرقی و آمریکای لاتین می‌شوند. در مالزی پس از روی کار آمدن ماهاتیر محمد به عنوان نخست وزیر تحولات صنعتی رخ داد. در آمریکای لاتین نیز صنعتی شدن با سرعت بالایی انجام شد البته هرکدام از این کشورها جهت‌گیری‌های خاص خود را داشتند اما یک سوال اساسی برای ما که روند توسعه صنعتی را تقریبا با آنها شروع کردیم، وجود دارد و آن این است که چرا آنها پیشرفت کردند و ما درجا زدیم و در توسعه صنعتی پیش نرفتیم؟

وی افزود: این کشورها سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای خود را بر اساس راهبردهای بلندمدت با جهت‌گیری‌های جهانی تعریف کردند. ما هم البته سیاست‌گذاری‌هایمان سیاست‌گذاری عالمانه بود اما باید توجه داشته باشیم که در برخی از این کشورها حتی با برکناری دولت‌هایشان و سرکار آمدن کودتاچی‌ها سیاست‌های توسعه‌ای عوض نشد. همه این کشورها چه آنها که راه دیکتاتوری را گرفتند و چه آنها که در مسیر دموکراسی پا گذاشتند از راهی که در آن پا گذاشته بودند، عدول نکردند و آن را ادامه دادند. آنها بر سیاست‌هایی که منافع مردم را تضمین می‌کرد، اصرار داشتند اما در ایران، وزیر که عوض می‌شود سیاست‌های این وزارتخانه هم تغییر می‌کند!

جهانگیری با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه مهمی است چراکه با حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در ارتباط است، گفت: بسیاری از سیاست‌هایی که امروز می‌توان با کمترین هزینه و فواید بسیار در این حوزه اجرایی کرد، اجرایی نمی‌شوند. توجه داشته باشید که ما می‌توانیم با هزینه‌های به مراتب کمتر رضایت عمومی را به دست آوریم اما این کار را نمی‌کنیم و به سراغ سیاست‌هایی می‌رویم که روی دست ما هزینه‌های بسیاری را می‌گذارند.

وی با بیان اینکه کشور ما با چالش جدی روبرو است و اقتصاددان‌ها نامه‌هایی را که در این مورد به صورت جداگانه نوشتند، گفت: در این چالش‌ها ما با موضوع جدی بیکاری مواجه هستیم که باید با آن بیشتر بپردازیم. متاسفانه در دوره تحریم‌ها بنگاه‌های تولیدی و بنگاه‌های فعال اقتصادی با رکود کار مواجه شدند و به مرور دچار رکود شدند. این در شرایطی است که ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا روند کار آنها با نشاط باشد و کارگران آنها به موقع دستمزدهایشان را دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به کارکرد ستاد رفع موانع تولید و کارگروه‌های رفع موانع تولید که در زیرمجموعه این ستاد کار می‌کند و در استان‌ها فعال هستند، گفت: کارگروه‌های رفع موانع مشکلات واحدهای تولیدی را شناسایی می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند.

جهانگیری افزود: البته با حضور مدیریت عالی استان‌ها در این کارگروه‌ها همراهی بیشتری برای رفع مشکلات به وجود می‌آید. این همراهی به گونه‌ای است که از نظام بانکی خواسته می‌شود که برای کمک به تولید جدی‌تر به صحنه بیاید. در این میان البته باید مدیران بنگاه‌های تولیدی به صحنه بیایند و مدیران جدید هم باید به کمک بیایند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال مناطق مرزی و مناطق محروم و توسعه نیافته اختصاص داده شده است، گفت: این یک و نیم میلیارد دلار در قالب تسهیلات با بهره چهار درصد و شش درصد به کسانی که قصد اشتغال‌زایی دارند، پرداخت می‌شود البته آن زمان یک و نیم میلیارد دلار را با دلار سه تا چهار هزار تومانی محاسبه می‌کردیم اما حالا باید آن را با دلار هفت تا هشت هزار تومانی محاسبه کنیم که با این حساب رقم چیزی بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان می‌شود که فکر می‌کنم البته از این میزان 20 تا 30 درصد آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اگر رانت به تولید، شغل و توسعه باشد مفید است، گفت: من فکر نمی‌کنم رانتی که بخواهد برای اشتغال هزینه شود بد باشد چراکه در روستاها و مناطق توسعه نیافته نیازمند توسعه اشتغال هستیم. ما باید منابع خود را به گونه‌ای تخصیص دهیم که از مهاجرت‌ روستایی‌ها به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی و آسیب‌های آن جلوگیری کنیم چراکه اگر امروز این کارها را نکنیم باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی ده‌ها تا صدها برابر هزینه کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه شورای عالی اشتغال باید فعال شود، گفت: ما در شورای عالی اشتغال وظیفه داریم که ورود منابع خارجی را به کشور مدیریت کنیم و بگذاریم که منابع حتی در شرایط تحریم‌ها به کشور وارد شود و اینگونه راه سرمایه‌گذاری تسهیل شوند. اینگونه می‌توانیم به رفع موانع سرمایه‌گذاری سرعت ببخشیم و اهداف خود را در زمینه توسعه با سرعت بیشتری پیش ببریم.

جهانگیری با بیان اینکه مبارزه با چهره خشن بزرگ فقر در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است، گفت: در اوایل سال گذشته میزان مستمری مستمری‌بگیران تا چهار برابر افزایش یافت البته عده‌ای می‌گفتند که ما باید آن را 10 برابر کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: ما هفت هزار میلیارد تومان برای افرادی اختصاص دادیم که دریافتی آنها از میزانی که کمیته امداد پرداخت می‌کند کمتر است چراکه می‌خواستیم این کسری جبران شود و دریافتی آنها به سطح افراد تحت پوشش کمیته امداد برسد. امیدواریم که با این تصمیمات کسی سر گرسنه بر زمین نگذارد.

جهانگیری با اشاره به بیمه شدن 11 میلیون حاشیه‌نشین شهری در جریان اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: 11 میلیون نفر را که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند، بیمه کردیم تا کسی در این کشور بدون بیمه نباشد. آنها برای تهیه دارو و درمان خود مشکل داشتند و نیازی بود که تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه دولت کار جدی سه ساله‌ای در زمینه سهام عدالت انجام داد، گفت: سهام 60 بنگاه پردرآمد را به 47 تا 48 میلیون نفر دادیم که آنها هم از سود این بنگاه‌ها بهره‌مند شوند. از سویی سال گذشته سود سهام عدالت را پرداخت کردیم و حتی سود بیشتری را هم برای آن درنظر گرفتیم. سهم دو میلیون تومانی که آن زمان دادیم حالا در بورس بیشتر از 13 ، 14 میلیون تومان ارزش دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بحث بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم دو چالش عمده پیش روی سیاست‌گذاران است، گفت: این مباحث را در دولت جزو اولویت‌های اصلی خود گذاشتیم تا بتوانیم کاستی‌ها را جبران کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی از چند وزارتخانه بزرگ‌تر است، گفت: سازمان تامین اجتماعی سازمان بزرگی است که 42 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و در بسیاری از مباحثی که به آن اشاره کردیم، حضور دارد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه نمی‌توانیم بنگاه‌های تحت پوشش این صندوق‌ها که هزاران میلیارد منابع دارند را با بازدهی اندک اداره کنیم، گفت: بنگاه‌ها باید به نحو موثری اداره شوند که بازدهی سرمایه‌گذاری آنها در اقتصاد بالا باشد. قطعا اداره چنین بنگاه‌هایی مساله بسیار مهمی است و نمی‌توان کسی را با من بمیرم تو بمیری در بنگاه‌ها به عنوان مدیر به کار گمارد لذا مساله بنگاه‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی برای دولت بسیار مهم است.

وی با اشاره به بحث واگذاری بنگا‌ه‌ها به بخش خصوصی گفت: واگذاری میلیارد‌ها تومان بنگاه به بخش خصوصی کار راحتی نیست اما این سیاست است و سیاستی است خوب که باید اجرایی شود. بحث ما این است که این بنگاه‌ها با قیمت واقعی خود با بخش خصوصی واگذار شوند تا پس از واگذاری شاهد افزایش افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری آنها در اقتصاد باشیم. 

نظر شما