شناسهٔ خبر: 29315564 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

روایت مستندسازان از زلزله کرمانشاه در «سینماحقیقت»

همزمان با اولین سالگرد زلزله کرمانشاه مستندسازان سینمای ایران با ساخت ۹ اثر مستند پیرامون این واقعه تلخ، متقاضی حضور در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، شامگاه ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر شهر ازگله کرمانشاه را لرزاند. این زلزله باعث مصدوم و کشته شدن جمع زیادی از هموطنان‌مان شد.

برخی از مستندسازان کشور پس از این رویداد، طی سفری به استان کرمانشاه به ثبت لحظات آن پرداختند. برخی دشواری‌های مردم پس از این اتفاق تلخ را به تصویر کشیدند و برخی میان شلوغی‌ها سوژه‌ای یافته و درامی را شکل دادند.

«فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری یکی از همین مستندهاست که فیلمساز با حضور در مناطق زلزله‌زده و یافتن خانواده‌ای در سرپل ذهاب، تلاش آنها در جستجوی هویت خویش، زیر ویرانه‌های خانه‌شان را به تصویر کشیده است.

«بنی‌آدم» ساخته نادیا شکرگزار ناوی هم درباره‌ چند عکاس است که فردای روز زلزله کرمانشاه از تالش به این منطقه می‌روند.

سیامک جاوید فیلمساز دیگری است که مستندی با موضوع زلزله کرمانشاه تولید کرده است. «فرشته‌ها لبخند می‌زنند» پیرامون تاثیر حضور چهره‌های محبوب کودکان در مناطق زلزله‌زده است.

«نیمکت ژوان» به کارگردانی علی تنگستانی هم روایتی از تکه‌ آهنی از نیمکت مدرسه‌ای در روستای زلزله‌زده ریجاب است که پس از ورود به ذوب‌آهن اصفهان و تغییرات به تیرآهنی محکم تبدیل می‌شود.

بعد از زلزله کرمانشاه گروه‌های مختلفی برای کمک به منطقه رفتند. در این میان گروه مردمی «سلام» که با رویکرد متفاوتی در شهر سرپل ذهاب و روستاهای اطراف مشغول بودند، سوژه «روایت یک سلام» به کارگردانی یوسف سلیمی‌نمین شدند.

«سین مثل سردار سین مثل سعید» به کارگردانی امید صراف هم درباره سردار سعید قاسمی است که پس از جانفشانی‌های خود در ۸ سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، بار دیگر با وقوع زلزله در کرمانشاه خود را به این شهر می رساند تا التیامی بر درد زلزله‌زدگان باشد.

مرجان ریاحی مستندساز اصفهانی هم فیلمی با عنوان «یک ماه بعد» ساخته که روستای زرده را یک ماه پس از زلزله‌ کرمانشاه به تصویر می‌کشد که هنوز درگیر کمترین امکانات برای اسکان است.

مستند «سراب ذهاب» به کارگردانی مهدی کشتکار هم درباره روستای سنی‌نشین سراب ذهاب است که در زلزله کرمانشاه صدرصد تخریب می‌شود و طلبه‌ای جوان به این روستا می‌رود تا به نیروهای امدادی و جهادی برای بازسازی و آواربرداری کمک کند.

مهدی زرین‌قلمی مستندساز دیگری است که به زلزله کرمانشاه پرداخته و در مستند «در زلزله بعدی» شخصی به نام رضا مرادی را به تصویر می‌کشد که نقاش و ساکن برلین است و پس از زلزله به زادگاه خود در سرپل ذهاب بازمی‌گردد. او با مشاهده ویرانی‌های حاصل از زلزله، خاطرات دوران جنگ را مرور می‌کند.

ذکر این نکته ضروری است که این ۹ مستند در صورت پذیرش از سوی هیات انتخاب در جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده می‌شوند.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

نظر شما